• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4669 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ خرداد

وقتي سخنگوي شورا پشت در باغ موزه دفاع مقدس ماند

گروه اجتماعي| جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران با نطق پيش از دستور سيدابراهيم اميني، نايب رييس شوراي شهر كه در غياب محسن هاشمي رياست صحن علني را بر عهده داشت، آغاز شد. 
او ابتدا از سازمان‌ بهزيستي، وزارت كشور، شهرداري، بنياد مستضعفان و ...  درخواست كرد با تشكيل كارگروه مشتركي، تصميمات مناسب براي ريشه‌كن كردن زباله‌گردي كودكان را اتخاذ كند و شهرداري نيز با پيمانكاراني كه براي زباله‌گردي از كودكان استفاده مي‌كنند، قطع همكاري كرده و آنها را به مراجع قضايي معرفي كند. در اين جلسه محمدجواد حق‌شناس‌ نيز در تذكري خواستار پاسخ به ابهامات موجود در موضوع پادگان 06 شد. او هفته پيش از شهردار تهران درخواست كرده بود، جزييات تفاهم شهرداري و ارتش را در اين خصوص به او ارايه كند. حق‌شناس همچنين بر اهميت تحقق 30 درصدي زنان در پست‌هاي مديريتي شهرداري تاكيد كرد و مصوبه افزايش انتصابات جوانان در تصدي پست‌هاي مديريتي را هم يادآور شد و از شهردار درخواست كرد كه گزارشي از اجراي اين دو مصوبه به شورا ارايه كند.
تذكر ديگري كه ديروز در صحن مطرح شد و مخاطب آن شهرداري نبود، در خصوص حذف قيمت مسكن از سايت‌هاي اينترنتي بود كه از سوي بهاره آروين رييس كميته شفافيت مطرح شد.  او به تهديد غيرقانوني سايت‌هاي اينترنتي به منظور حذف قيمت‌هاي مسكن اشاره كرد و گفت: متاسفانه بخش‌هايي در قوه قضاييه بدون هيچ حكم رسمي و صرفا با اعمال فشار و تهديد گردانندگان سايت‌هاي اينترنتي در اوج فصل نقل و انتقالات مسكن و شرايط شيوع كرونا، مشكلات زيادي را براي شهروندان ايجاد كرده‌اند. شهربانو اماني نيز يك تذكر كرونايي داد و يادآور شد: خانه‌هاي كودك‌سراهاي محله از ايمني لازم برخوردار نيستند و در شرايط كرونايي كنوني كه مجوز بازگشايي مهدكودك‌ها داده شده بايد نظارت بيشتري براي خانه‌هاي كودك انجام شود و اگر اين مساله در توان شهرداري نيست از بازگشايي خانه‌هاي كودك خودداري كند. علي‌ اعطا هم در تذكري به شهردار تهران به اتفاقي كه در همايش مديران برتر ارتباطي رخ داده بود، اشاره و اعلام كرد: دژباني باغ‌موزه دفاع‌مقدس از ورود او و آقاي اميني ممانعت كرده و پس از هماهنگي‌ها، معطلي و تماس‌هاي مكرر، تنها به آقاي اميني اجازه ورود داده شده است.  او اين پرسش را مطرح كرد كه آيا اين موضوع به دليل يك ناهماهنگي ساده است و اينكه چرا شهرداري اختيار ورود و خروج مهمانان به باغ موزه را ندارد و چه اصراري است كه برنامه‌ها در فضايي برگزار شود كه شهرداري اختيار لازم را در آن نداشته و درخواست كرد كه نسبت باغ‌موزه با شهرداري روشن شود.  همچنين محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در نطق پيش از دستور خود به بازتاب‌هاي گسترده تصويب لايحه چارچوب اختيارات و وظايف كميسيون‌هاي داخلي مناطق اشاره كرد. برخي اين لايحه را مشروعيت‌ بخشيدن به 13 تخلف شهرسازي عنوان كرده بودند. او با تاكيد بر اينكه توقف شهرفروشي و توجه به حقوق عمومي شهر، يكي از رويكردهاي اصلي شوراي پنجم است، گفت: همه مي‌دانيم كه ام‌الفساد و علت‌العلل مسائل و علت‌هاي كنوني شهر تهران ريشه در پديده شوم شهرفروشي دارد. سالاري در بخشي از نطق خود به وجود خلأهاي قانوني در ماده 100 قانون شهرداري‌ها اشاره كرد و گفت: اين خلأهاي قانوني موجب شده دست شهرداري‌ها در ارسال يا عدم ارسال پروانه‌ها به كميسيون ماده 100 باز باشد و امكان بررسي پرونده‌هاي تخلف ساختماني در كميسيون‌هاي داخلي و مناطق شهرداري را فراهم كند.  در اين جلسه كليات طرح تسهيلات تشويقي حمايت از اقتصاد شهري و جهش توليد در برابر آسيب‌هاي ناشي از شيوع ويروس كرونا در شهر تهران نيز به تصويب رسيد. همچنين بررسي لايحه چگونگي تعيين ارزش معاملاتي ساختمان نيز در جلسه روز گذشته به پايان رسيد كه يك پيشنهاد از سوي بهاره آروين به اين لايحه افزوده شد كه مورد موافقت اعضاي شورا نيز قرار گرفت.
به گفته آروين در لايحه مذكور محاسبه جريمه بر مبناي سال 98 در نظر گرفته شده تا زماني كه عوارض به‌روز مي‌شود، ميزان جرايم نيز اصلاح شود و عوارض به‌روز شده پايه محاسبه جرايم قرار گيرد.  مهمان روز گذشته شوراي شهر تهران مديركل سازمان انتقال خون تهران بود كه محمدرضا مهدي‌زاده در گزارشي اعلام كرد: به ازاي هر هزار شهروند در تهران 27 اهداكننده خون وجود دارد. در تهران 6 ميليون نفر قادر به اهداي خون هستند كه اين آمار پايين‌تر از سطح سرانه است و نياز به فرهنگ‌سازي دارد.  احمد مسجدجامعي نيز به ساختمان قديمي و ارزشمند سازمان انتقال خون اشاره كرد و گفت: اين ساختمان بخشي از تاريخ ما را روايت مي‌كند. مرتضي الويري هم گفت: آيا اين امكان وجود دارد به جاي آنكه مردم به مراكز انتقال خون مراجعه كنند، اين مراكز به دنبال مردم برود و در منازل خون‌گيري انجام شود؟ روز گذشته در حاشيه شوراي شهر تهران نيز شايعه انتخاباتي حضور محسن هاشمي در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح بود كه دفتر او در توضيحي اعلام كرد: با توجه به گمانه‌زني‌ها و شايعات مطرح شده در فضاي مجازي و مطبوعات در رابطه با كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده به اطلاع مي‌رساند همان‌گونه كه رييس شوراي شهر تهران در مصاحبه‌هاي متعدد تصريح كرده‌اند، ايشان برنامه يا بنايي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري ندارند و طرح اين‌گونه احتمالات اثر مثبتي بر شرايط امروز جامعه كه سخت درگير مشكلاتي نظير بيماري كرونا، مسائل اقتصادي و اجتماعي و تحريم‌هاي ظالمانه است، ندارد و مناسب‌تر است كه توجه و تمركز مسوولان و رسانه‌ها به جاي پرداختن به گمانه‌زني‌ها و شايعات بي‌اساس به بهبود خدمت‌رساني و انجام وظايف خويش معطوف شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون