• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4669 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ خرداد

خبر كوتاه

۲۴۷۲ ابتلاي جديد كرونا

گروه اجتماعي | سخنگوي وزارت بهداشت از شناسايي ۲۴۷۲ بيمار جديد كوويد۱۹ در كشور خبر داد. به گزارش ايسنا، دكتر لاري گفت: از ديروز تا امروز ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ و براساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو هزار و ۴۷۲ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه ۸۶۴ مورد بستري شدند. او افزود: مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسيد. او ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۷ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسيد.لاري گفت: خوشبختانه تاكنون ۱۴۸ هزار و ۶۷۴ نفر از بيماران  بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند.به گفته لاري، ۲۷۸۱ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.او افزود: تاكنون يك ميليون و ۲۴۴ هزار و ۷۴ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است.لاري همچنين گفت: استان‌هاي آذربايجان‌غربي، هرمزگان، خوزستان، كردستان، كرمانشاه، سيستان‌وبلوچستان و بوشهر در وضعيت قرمز قرار دارند.سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينكه سه رقمي شدن آمار فوتي‌هاي اين بيماري دردناك است، افزود: اين ويروس پيش‌بيني‌ناپذير و چموش است و هر لحظه ممكن است غافلگيرمان كند   و از گوشه‌هاي زمين گل بخوريم، بنابراين مقابله با آن عزمي همگاني مي‌طلبد و در اين شرايط رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، فاصله‌گذاري اجتماعي و پرهيز از سفرهاي غيرضرور بسيار جدي است و اميدواريم به دنبال اين اقدامات، در روزهاي آتي شاهد كاهش آمار ابتلا و فوت ناشي از اين بيماري در كشور باشيم.


انتقال خون ايران ۴۶ ساله شد

گروه اجتماعي | سخنگوي سازمان انتقال خون با بيان اينكه از زمان تاسيس سازمان انتقال خون تا پايان ارديبهشت ماه امسال، ميزان خون اهدايي در كشور از مرز ۵۲ ميليون واحد گذشت، گفت: عدالت در كيفيت و كميت تامين خون و فرآورده‌هاي آن در كشور به‌‌گونه‌اي است كه كيفيت خون‌هاي اهدايي در تهران هيچ تفاوتي با دورافتاده‌ترين نقاط كشور ندارد. دكتر  بشير حاجي‌بيگي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: سازمان انتقال خون ايران طي چهار دهه پس از انقلاب اسلامي و با گذشت بيش از گذشت ۴۵ سال از زمان تاسيس در نهم مرداد ماه سال ۱۳۵۳ گام‌هاي توسعه بالندگي و رشد را طي كرده و هر تهديدي را به فرصتي براي توسعه بدل كرده است، به‌طوري كه طي اين سال‌ها توانسته جايگاه خود را  بين كشورهاي منطقه و دنيا و در سازمان جهاني بهداشت ارتقا بخشد.
او افزود: سازمان انتقال خون ايران با تكاپوي بي‌وقفه علمي و فرهنگي توانسته خون فروشي را كه از پيش از تاسيس اين سازمان در سال ۱۳۵۳ رواج داشت به اهداي خون جايگزين و سپس به اهداي خون صددرصد داوطلبانه و بدون چشمداشت و با اهداف انسان‌دوستانه و ايثارگرانه بدل كند، به‌ طوري كه در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) اهداي خون در كشور به صورت صد درصد  داوطلبانه اعلام شد.
حاجي‌بيگي ادامه داد: در حال حاضر با ارتقاي سطح آگاهي عمومي مردم و فرهنگ‌سازي در زمينه اهداي خون داوطلبانه، شناساندن اهميت رفتارهاي پرخطر به جامعه و تلاش در جهت ارتقاي رضايت‌مندي اهدا‌كنندگان، جامعه اهداكنندگان خون در حال تبديل شدن به جامعه اهداكنندگان آگاه و مستمر است. بايد توجه كرد كه در سال ۱۳۹۸ شاخص اهداي خون مستمر به نزديك ۶۰‌درصد رسيده است. بايد توجه كرد كه شاخص اهداي خون مستمر به عنوان يكي از شاخص‌هاي ارتقاي مراكز انتقال خون در دنيا محسوب مي‌شود. حتي در بعضي استان‌هاي كشور مانند سمنان اين شاخص به ۸۰‌درصد نيز مي‌رسد.


ورود دادستان اصفهان به قتل «بي‌تو»

گروه اجتماعي | يك هفته از قتل مهدي نيكبخت، شاعر و دف‌نواز اصفهاني مي‌گذرد؛ روز اول دوستان «بي‌تو» فكر مي‌كردند كه ‌«بي‌تو» را در تصادف جاده‌اي از دست داده‌اند، اما با گذشت يك روز از اين ماجرا، مرگ «بي‌تو» به قتل تبديل شد. ساعت سه بامداد روز يكشنبه اين دف‌نواز اصفهاني از ناحيه سر آسيب شديدي ديده است. روز يكشنبه 25 خرداد، علي اصفهاني، دادستان اصفهان با اشاره به تحقيقات پليس در مورد علت مرگ اين شاعر و نويسنده، علت اين مرگ را قتل سر اختلافات شخصي چند ساله دانست و گفت: ساعت سه بامداد روز ۱۸ خرداد گزارشي به مراجع انتظامي اعلام و بازرس سميرم در محل حاضر مي‌شود و با فردي كه به قتل رسيده است، مواجه مي‌شود. او ادامه داد: خانمي نيز همراه اين آقا بوده كه ظاهرا نامزد مقتول بوده است. بلافاصله تحقيقات و بررسي‌ها انجام و پليس جنايي و پزشكي قانوني در صحنه حاضر مي‌شوند؛ خانمي كه در محل حاضر بوده اعلام مي‌كند فردي، مهدي نيكبخت را به قتل رساند و متواري شد. دادستان اصفهان افزود: پس از بررسي‌ها قاتل ظرف ۲۴ ساعت دستگير مي‌شود و تا اين لحظه بررسي‌ها حاكي است كه انگيزه قتل مسائل شخصي بوده است و قاتل اختلافاتي چند ساله با مقتول داشته است. اصفهاني با بيان اينكه تحقيقات در حال حاضر ادامه دارد، گفت: اگر در تحقيقات مشخص شود كه انگيزه ديگري خلاف آنچه قاتل گفته در اين حادثه دخيل بوده است، اعلام خواهيم كرد. دادستان اصفهان اضافه كرد: هم اكنون قاتل و نامزد مقتول كه همراه وي بوده و شبهه معاونتش در قتل وجود دارد هر دو در بازداشت به سر مي‌برند پيش از اين حادثه، تصوير «بي‌تو» در ميان تصاوير منتشر شده از سوي گاردين بود، گزارشي كه به زندگي هيپي‌وار جوانان ايراني در سواحل هرمز مي‌پرداخت. با اين حال و به گفته مصطفي مهر‌آيين، يكي از دوستان 15 ساله مهدي نيكبخت به ايمنا، اين شاعر كه متولد سال 1358 بود، از سال 1383 در كارگاه شاعران شعر جوان استان اصفهان مسووليت داشت و سعي مي‌كرد تا شاعران جوان را دور هم جمع و مشكلات شعري آنها را رفع كند. علاوه بر اين حالا تصاوير و فيلم‌هايي از اين شاعر منتشر مي‌شود كه در آستانه زاينده‌رود، با دف‌نوازي به استقبال خروش آب زاينده‌رود مي‌رفت و به تاكيد مهرآيين، حضور« بي‌تو» در جزيره هرمز نيز براي دف‌نوازي براي مردم بود.


استفاده از ۷۵ قلاده سگ زنده‌ياب در مواقع حوادث

گروه اجتماعي | معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر از به‌كارگيري ۷۵ قلاده سگ زنده‌ياب هلال‌احمر براي نجات جان مصدومان گرفتار در آوار زلزله‌هاي مخرب، مفقودان و غرق‌شدگان سيلاب‌هاي ويرانگر، گرفتاران در سقوط بهمن‌هاي ناگهاني در جاده‌ها و مسيرهاي سخت گذر و صعب‌العبور كوهستاني و نظاير آن در كشور خبر داد. به گزارش ايرنا، محمدباقر محمدي افزود: اكنون 
۷۵ قلاده سگ نجات شامل ۶۷ قلاده سگ نژاد ژرمن (work) و هشت قلاده سگ نژاد لابرادور (پنج قلاده سگ ماده و ۷۰ قلاده سگ نر) در تيم‌هاي آنست (آموزش و نگهداري سگ‌‌هاي تجسس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر) براي نجات جان مصدومان انواع حوادث به‌كار‌گيري شده‌اند تا به عنوان نخستين تيم‌هاي آماده و اعزام سريع امدادي به كمك امدادگران محل گرفتار شده افراد آسيب‌‌ديده‌ و زنده را شناسايي كنند. او با بيان اينكه اكنون ۳۰ مركز آنست (آموزش و نگهداري سگ‌‌هاي تجسس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر) در كشور در استان‌ها و پنج مركز آنست در تهران راه‌اندازي و احداث شده، ادامه داد: به‌طور متوسط هر استان دو قلاده سگ زنده‌ياب دارد كه هر سگ با يك مربي خاص خود يك تيم محسوب مي‌شوند. محمدي افزود: سگ‌هاي تجسس و نجات يا زنده‌ياب، روزانه آموزش‌هاي اصلي «فرمان‌پذيري»، «هم‌قدم شدن»، «نشستن»، «دراز كشيدن»، «فرمان‌پذيري از راه دور»، «بي‌حركت ماندن»، «ميدان موانع» و «جست‌وجو و نجات ابتدايي و پيشرفته» را در ميان جنگل، بهمن كوهستان، برف و كولاك و آوار را فرا مي‌گيرند تا همواره براي شركت در سلسله عمليات يادشده آماده و مهيا باشند. او گفت: اين‌گونه از سگ‌ها به‌طور معمول بين ۱۲ تا ۱۴ سال عمر مي‌كنند و تا ۱۰ سالگي نيز از كارايي لازم براي عمليات برخوردار هستند. معاون سازمان امداد و نجات تصريح كرد: سگ‌هاي تجسس و نجات براساس نوع تربيت و آموزش‌هاي ارايه شده، به انسان‌ها حمله نمي‌كنند و در عمليات‌هاي تجسس و نجات نيز وقتي به محل موردنظر مي‌رسند، به زمين نشسته و شروع به واق‌واق مي‌كنند و فقط با دستور مربي خود عمليات كاوش و جست‌وجو و نجات را انجام مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون