• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

از درگيري كرايوف با سرمربي تا نزديك شدن به منطقه سقوط

بدترين مربيان تاريخ بارسلونا

بهرام سرگوسرايي

حضور كيكه ستين در بارسلونا واكنش‌هاي متفاوتي را در برداشته است. انتصاب او در ژانويه قرار بود شروع يك دوره هيجان‌انگيز براي بارسا باشد ولي عملكرد نه چندان مقتدرانه‌اش و تساوي مقابل ناپولي در ليگ قهرمانان و شكست مقابل رئال در الكلاسيكو ترديدهايي در مورد او به وجود آورده است. هنوز زمان زيادي باقي است تا او بتواند اوضاع را حل و فصل كند. ضمن اينكه با همه اين تفاسير او و تيمش هنوز صدرنشين لاليگا هستند. آنها در شروع مسابقات بعد از تعطيلي نيز با يك برد پر گل مقابل مايوركا نشان دادند به روزهاي بهتري اميدوارند. اما آيا شايعاتي كه از رختكن بارسلونا بيرون مي‌آيد و نشان مي‌دهد اوضاع تيم نامتعادل و ناخوشايند است موجب مي‌شود ستين به سرنوشت مربيان ناموفق تاريخ بارسلونا دچار شود؟

نسل جوان‌تر شايد اين تصور را داشته باشد كه ارنستو والورده كه با دو بار كامبك خوردن مقابل رم و ليورپول در ليگ قهرمانان از اين حيث ركورددار به حساب مي‌آيد جزو بدترين مربيان تاريخ بارسلونا باشد اما آمار و ارقام چيز ديگري مي‌گويد. در ادامه عملكرد 5 نفر از بدترين مربيان تاريخ اين باشگاه را با هم مرور مي‌كنيم.

 

هنس ويزويلر مه ‌1975 تا آوريل 1976

ويزويلر بلافاصله بعد از پيروزي در جام يوفا با بوروسيا مونشن‌گلادباخ وارد نيوكمپ شد. اين آلماني با وجود دو بار برنده شدن در بوندسليگا، كار سختي براي پر كردن جاي رينوس ميشل هلندي داشت. هنگامي كه يوهان كرايوف ستاره بارسلونا با شكل تمرين‌هاي سرمربي جديد مواجه شد، انتقاداتي را به سرمربي وارد دانست. او چندي پس از ورود ويزويلر در يك مصاحبه اظهار داشت: «ويزويلر مربي انتخابي من نيست.» همين اظهارنظر يك جنگ داخلي در باشگاه به راه انداخت كه برنده‌اش از پيش معين بود. مربي آلماني بعد از يك برهه ناموفق و بي‌نتيجه بارسلونا را ترك كرد.

 

لاسلو كوبالا مه‌1980 تا نوامبر 1980

كوبالا به عنوان بازيكن اسطوره بارسلونا شناخته مي‌شد كه 10 فصل پياپي در اين تيم توپ زده بود. او حتي يك بار هم هدايت اين تيم را بر عهده گرفته بود و نتايج بدي به دست نياورده بود. با اين حال دوره دومي كه او به نيوكمپ برگشت، كابوس‌وار رقم خورد. او كه هدايت تيم ملي اسپانيا را برعهده داشت اعلام كرد مي‌خواهد در ميانه راه و در حالي كه اسپانيا راهي مسابقات جام ملت‌هاي اروپا 1980 شده بود به بارسلونا برود. اسپانيا در مرحله گروهي مسابقات حذف شد ولي اوضاع براي كوبالا و تيمش بدتر از اين پيش رفت. اين مجارستاني 6 بازي از 13 بازي را از دست داد و بعد از شكست 4 بر صفر مقابل كلن در جام يوفا كه منجر به حذف بارسلونا شد از سمتش بركنار شد.

لورنزو سرا فرر مه‌2000 تا آوريل 2001

سرمربي سابق رئال بتيس و مربي تيم جوانان بارسلونا بعد از موفقيت‌هاي فن‌خال در بارسلونا و در سال 2000 به نيوكمپ رفت. با اين وجود و در تمرينات پيش‌فصل مشخص شد كه بازيكنان نسبت به توانايي‌هاي وي ترديد دارند. از بين آنها مخصوصا نام امانوئل پتيت كه با فرانسه فاتح جام جهاني 98 شده بود، بيشتر به گوش رسيد. بارسلونا كه در آن برهه داشت با عواقب ناشي از انتقال فيگو به رئال مادريد كلنجار مي‌رفت، سعي كرد با سرمربي جديد بهترين نتايج ممكن را بگيرد. با اين حال آبي‌اناري‌ها در ليگ قهرمانان و جام يوفا به ترتيب مقابل تيم‌هاي انگليسي ليدزيونايتد و ليورپول حذف شدند. فرر بعد از شكست 3 بر يك تيمش مقابل اوساسونا كه باعث شد آنها به رده پنجم سقوط كنند راهي درهاي خروج نيوكمپ شد.

 

لوييس فن‌خال مه‌2002 تا ژانويه 2003

فن‌خال در نخستين دوره حضورش در نيوكمپ توانست طلسم قهرماني متوالي براي بارسلونا را بشكند و دو بار پياپي اين تيم را فاتح لاليگا كند. او همچنين يك كوپا‌ دل‌ري نيز به دست آورد ولي در سري دومي كه روي نيمكت اين تيم نشست، نتوانست ترفندش را تكرار كند. بارسلونا در نبود فن‌خال دو فصل بدون جام را پشت سر گذاشته بود و نااميدانه دنبال راه فرار مي‌گشت. مدير بارسلونا خوان گاسپار براي نجات از اين وضعيت دست به دامان مرد هلندي شد.

فن‌خال اما باعث ايجاد هرج‌ومرج در تيم شد. او ريوالدو اسطوره تيم را در حالي كه هنوز يك فصل از قراردادش باقي مانده بود، آزاد كرد و به جاي او خوان رومن ريكلمه جوان را از بوكاجونيورز به عنوان بازي‌ساز به تيم اضافه كرد. فن‌خال 30 بازي هدايت بارسلونا را برعهده داشت و در اين مدت تنها 6 برد به دست آورد. در زمان جدايي او بارسلونا فقط 3 امتياز بيشتر از منطقه سقوط اندوخته بود و 20 امتياز با صدر جدول فاصله داشت.

 

جراردو مارتينو جولاي 2013 تا مه‌2014

تغيير سنت بارسلونا براي به خدمت گرفتن مربي از جمع بازيكنان سابق با مارتينو رقم خورد كه از نيوولز اولدبويز آرژانتين راهي بارسلونا شد. البته او نيز شبيه به گوارديولا پيرو مكتب بيلسا به حساب مي‌آمد. با اين وجود تاتا مارتينو نتوانست مانند پپ تيمي بانشاط بسازد كه با يك فلسفه خاص بازي كند. او فينال كوپا را مقابل رئال مادريد از دست داد و در ليگ قهرمانان نيز مقابل اتلتيكو مادريد باخت و حذف شد. مارتينو بعدها مدت زمان حضورش در بارسلونا را يك شكست كامل توصيف كرد. او گفت: «اگر بارسلونا به سبك خودش بازي مي‌كرد و نتيجه نمي‌گرفت اين يك شكست محسوب نمي‌شد. اما ما پيروز نشديم و خوب هم بازي نمي‌كرديم.» البته بارسلونا تحت هدايت مارتينو كه گفته مي‌شد با پيشنهاد ليونل مسي به نيوكمپ آمده بود، موفق به فتح يك سوپر جام شد. آنها به لطف قانون گل زده در خانه حريف اين جام را برنده شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون