• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

پشت پرده انصراف 7 تيم ليگ برتري

توفان بعد از آرامش

علي ولي‌اللهي

روز دوشنبه يكي از رسانه‌هاي پرمخاطب نامه‌اي را با عنوان انصراف 7 تيم ليگ برتري از مسابقات منتشر كرد. اين رسانه مدعي شد اين نامه تنها براي خودشان ارسال شده. در اين نامه 4 تيم قبلي كه خواهان تعطيلي ليگ بودند، شامل تراكتور، ماشين‌سازي، شهرخودرو و نساجي به همراه سه تيم ديگر شامل نفت مسجد سليمان، پارس جنوبي جم و پيكان درخواست كرده‌اند با توجه به صعودي شدن شيب شيوع كرونا مسابقات تعطيل شود و در غير اين صورت آنها از ادامه مسابقات كناره‌گيري كرده و مراتب را در نهادهاي بين‌المللي پيگيري مي‌كنند. در پايان اين نامه نيز امضاي اعضاي اين باشگاه‌ها درج شده است. 

انتشار اين نامه در حالي صورت گرفت كه بعد از درگيري‌هاي بي‌شمار سر شروع مجدد يا تعطيلي ليگ، چند روزي مي‌شد كه فضايي نسبتا آرام بر تمرينات حكمفرما شده بود و تيم‌ها درگير تمرين و انجام بازي‌هاي دوستانه بودند. انگار تيم‌ها پذيرفته بودند كه بايد با شرايط جديد كنار بيايند و خودشان را براي مسابقات حاضر كنند. با اين وجود و بعد از انتشار نامه جديد، دوباره همه دعواها همچون آتش زير خاكستر زبانه كشيد و بحث‌هاي بي‌انتهاي گذشته شامل «جان مهم‌تر است يا جام» يا «بايد با كرونا كنار بياييم» يا «نمي‌توان فوتبال را تعطيل كرد» و چيزهايي از اين دست مطرح شد. 
با اين وجود چند ساعت بعد از انتشار نامه مديران سازمان ليگ و افرادي كه مرتبط به اين باشگاه‌ها بودند در مصاحبه‌هايي جداگانه توضيحاتي ارايه كردند كه نشان مي‌دهد داستان با آنچه در ابتدا عنوان شده بود، تفاوت دارد. ابتدا سهيل مهدي سرپرست مسابقات سازمان ليگ فوتبال ايران در واكنش به انتشار اين تومار گفت: «من هم از طريق رسانه‌ها در جريان اين نامه قرار گرفتم. البته با برخي از نفرات اين باشگاه‌ها به صورت تلفني صحبت كردم كه همگي انتشار متن چنين نامه‌اي را تكذيب كردند.» او در ادامه افزود: «مسابقات ليگ برتر طبق برنامه اعلام شده قبلي و بر اساس تصميمات ستاد ملي مبارزه با كرونا برگزار خواهد شد و هيچ گونه تغييري در شروع مسابقات انجام نخواهد شد، بنابراين مسووليت و رعايت پروتكل بهداشتي در مسابقات توسط باشگاه‌ها بايد انجام شود و سازمان ليگ، هيات‌هاي فوتبال و فدراسيون پزشكي ورزشي بر اين امر نظارت خواهند كرد.»
بعد از اين مصاحبه داود سيدعباسي مربي تيم شهرخودرو نيز در مصاحبه‌اي عنوان كرد خواهان تعطيلي ليگ نيستند. او در مصاحبه با يكي از خبرگزاري‌ها با مقايسه شرايط فوتبال ايران و بوندسليگا به اين نكته اشاره كرد كه باشگاه‌هاي ما نمي‌توانند پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند و به همين خاطر نگراني‌هايي وجود دارد. او البته در پايان گفت: «به هر صورت تصميم از سوي مسوولان براي از سرگيري بازي‌ها گرفته شده است و بايد با آن كنار آمد.» 
يكي ديگر از افرادي كه به انتشار نامه واكنش نشان داد، عبدالله ويسي سرمربي تيم پيكان بود. او در مورد انصراف تيمش از رقابت‌ها گفت: «ما از شركت در ليگ انصراف نداده‌ايم و اين حرف‌ها دروغ است. ما فقط نامه‌اي را امضا كرديم و در آن خواستيم فدراسيون فوتبال تضمين كند كه مسائل بهداشتي در تمرينات رعايت مي‌شود.» او ادامه داد: «من ويسي چه ‌كاره هستم كه بگويم ليگ برگزار بشود يا نه؟ من و باشگاه پيكان تابع تصميم سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال هستيم و وظيفه‌مان هست از تصميم آنها تمكين كنيم. مطمئنا اگر بگويند بازي كنيد ما هم بازي مي‌كنيم و اعتراضي به اين موضوع نداريم.» سرمربي پيكان در پاسخ به اين سوال كه آيا خودش زير اين نامه را امضا كرد يا نه هم گفت: «بله من آن را امضا كردم ولي به عنوان مثال سرپرست ما آن را امضا نكرد يا 10 بازيكن تيم ما با امضاي آن موافقت نكردند. ما فقط گفتيم مسائل بهداشتي رعايت شود و هرگز حرف‌مان انصراف از شركت در ليگ برتر نبود.»
اظهارات عبدالله ويسي و ديگران نشان مي‌دهد به قول معروف كاسه‌اي زير نيم‌كاسه است. در نامه‌اي كه روز دوشنبه منتشر شد به صراحت قيد شده كساني كه اين نامه را امضا كرده‌اند در صورت تغيير نكردن شرايط از حضور در مسابقات انصراف مي‌دهند. در خط پاياني آن نامه آمده است: «مادامي كه مسووليت (منظور مسووليت ابتلاي احتمالي اعضاي تيم‌ها به بيماري كرونا) صراحتا توسط عالي‌ترين مقام رسمي فوتبال كشور پذيرفته نشده باشد، ما بازيكنان، مربيان و دست‌اندركاران ليگ‌هاي ايران به منظور صيانت از خانواده به ويژه فرزندان ما و حفظ حيات ورزشي خود به عنوان تنها وسيله امرار معاش، از شركت در ادامه بازي‌هاي ليگ معذوريم.» اين در حالي است كه مهدي مي‌گويد اكثر امضا‌كنندگان امضاي خودشان را تكذيب كرده‌اند، سيدعباسي مي‌گويد ما خواهان تعطيلي ليگ نيستيم و ويسي مدعي شده ما نامه‌اي را امضا كرده‌ايم كه تنها در آن درخواست شده پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت شود. حال سوالي كه پيش مي‌آيد، اين است كه آيا عده‌اي بعد از جمع‌آوري امضا متن نامه را بدون هماهنگي با امضا‌كنندگان تغيير داده‌‌اند؟
ويسي در اين رابطه گفت: «در نامه‌اي كه به من داده شد تا آن را امضا كنم از فدراسيون فوتبال خواسته شده بود رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي را تضمين كند و از همه باشگاه‌ها بخواهد حتما رعايت بهداشت شخصي را در دستور كار خود قرار دهند.» او در ادامه افزود: «دوست ندارم قضيه را باز كنم كه چه كساني نامه را به من دادند تا آن را امضا كنم اما باز هم تاكيد مي‌كنم تصميم شخص من و مجموعه باشگاه پيكان انصراف از ليگ برتر نيست.»
آنچه واضح به نظر مي‌رسد اين است كه يك جريان قدرتمند كه از بازوهاي رسانه‌‌اي خوبي هم برخوردار است هنوز دست از تلاش براي تعطيلي ليگ برنداشته است و اين در حالي است كه مدت‌هاست ممنوعيت‌هاي كرونايي در كشور تنها شامل حال چند مورد محدود مي‌شود و در سطح جامعه عملا حساسيتي از سوي مردم ديده نمي‌شود. حال اينكه چرا برخي تيم‌ها و مديران‌شان مي‌خواهند هر طور شده با ايجاد حاشيه و جنگ رسانه‌اي پروژه تعطيلي ليگ را كليد بزنند، سوالي است كه بايد براي يافتن پاسخش به دنبال سرنخ‌ها رفت. چند روز قبل مسعود شجاعي كاپيتان تيم تراكتور در نامه‌اي به مديران ورزش درخواست تعطيلي مسابقات را داده بود كه آن نامه چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. همچنين در رسانه‌ها عنوان شد اشكان دژاگه كاپيتان ديگر تيم تبريزي به خاطر ترس از ابتلا به كرونا در آلمان مانده و به ايران باز نمي‌گردد. اين در حالي است كه تصاويري از شجاعي و دژاگه در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود كه نشان مي‌دهد اين دو بازيكن چندان ترسي از ابتلا به كرونا ندارند و تغييري در سبك زندگي‌شان نداده‌اند و حتي ساده‌ترين پروتكل‌هاي بهداشتي را هم رعايت نمي‌كنند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون