• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4683 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۴ تير

وحشت، دوباره بازگشته است

توفان كرونا در جهان

گروه اجتماعي

پنجشنبه‌اي كه گذشت، امريكا يكي از بدترين روزهاي دوران شيوع كرونا را از سر گذراند؛ ثبت 52 هزار مورد تاييد شده تازه تنها در يك روز در اين كشور تبديل به تيتر اغلب رسانه‌هاي بزرگ جهان شد. بيش از 128 هزار و 700 نفر در امريكا جان‌شان را به كرونا باخته‌اند و حالا در شروع ماه جولاي بيم آن مي‌رود كه بازگشايي مجدد كسب‌وكارها تصميمي زودهنگام بوده است. امريكا از اين هفته رسما وارد ليست قرمز مسافرتي بريتانيا شد. به شهروندان بريتانيا توصيه شده است كه تا صددرصد ضرورت ندارد از سفر به امريكا خودداري كنند. اما اين ترس به امريكا محدود نمي‌شود. 

در آفريقاي جنوبي مسوولان از اصطلاح «توفان كرونا» استفاده مي‌كنند. گاردين گزارش داده است كه از يك ماه پيش اين كشور كم‌كم عمده محدوديت‌هاي مربوط به كرونا را حذف كرد اما با گسترش دوباره بيماري، روز پنجشنبه اين كشور بالاترين ميزان ابتلاي ثبت ‌شده را شاهد بود. تنها در يك روز بيش از 8 هزار و 700 نفر به آمار مبتلايان افزوده شد. گاردين همچنين گزارش كرده كه در پاپوآ گينه نو، يكي از متخصصان سرشناس زنان و زايمان به زنان كشورش توصيه كرده است كه اگر برنامه‌اي براي حاملگي دارند اين تصميم را تا دو سال به عقب بيندازند چون شيوع كرونا روي سلامت و امنيت مادر و كودك اثر مي‌گذارد. به گفته اين پزشك، اغلب مادران از ترس كرونا به بيمارستان‌ها نزديك نمي‌شوند و همين سبب شده كه تاكنون يك نوزاد جانش را از دست بدهد و در اين ميان ميزان مبتلايان به كرونا در برزيل به عدد 1.5 ميليون نفر نزديك شده است. فيليپين هم در هفته‌اي كه گذشت در يك روز آماري بالاي هزار و 500 ابتلا در روز را به ثبت رساند كه بيشترين ميزان ابتلاي گزارش شده در يك روز در اين كشور به شمار مي‌رود. 
گذر از آخرين ماه زمستان و اولين ماه بهار براي دنيا تبديل به چالشي شد كه نظيرش را دهه‌ها بود تجربه نكرده بودند؛ بيماري فراگيري كه در عصر جديد از راه رسيد؛ مرزها را بست، آدم‌ها را خانه‌نشين كرد، كركره مغازه‌ها را پايين كشيد، بيمارستان‌ها را پر كرد و تابوت‌ها را هم. وحشت دو ماهه اول فراگير شدن بيماري كرونا در سراسر جهان، تيتر خبرها و گزارش‌هاي رسانه‌اي و محتواي شبكه‌هاي اجتماعي را تغيير داد. كوويد 19 از همه مي‌خواست كه فقط او را ببينند و در مورد او حرف بزنند و بخوانند و بشنوند. شيب كه كمي ملايم‌تر شد در آخرين ماه بهار كم‌كم زندگي داشت با وضعيت جديد كمي خو مي‌گرفت. وحشت كمي فرو نشست و آمار مرگ و ميرها در اغلب كشورهايي كه زودتر از سايرين(و بلافاصله بعد از چين) درگير شده بودند، پايين آمد و بعد يك به يك خط قرمزها در كشورهاي مختلف كم‌رنگ‌تر شدند. صورت‌هاي پوشيده در ماسك رفته رفته دوباره در خيابان‌ها و كافه‌ها و رستوران‌ها هويدا شدند و مشاغل و حرفه‌هاي مختلف كمي زودتر يا ديرتر به تصميم دولت‌هاي مختلف كارشان را از سر گرفتند. در همين زمان بود كه كشورهاي آخر صف كرونا تازه داشتند به اوج نزديك مي‌شدند؛ هند، برزيل و بخش‌هاي ديگري از امريكاي لاتين و آفريقا. به نظر مي‌رسيد كه قرار است آنها هم بسان بقيه با مرگ و بيماري دست و پنجه نرم كنند و بعد روند آهسته شود و كشورها تقريبا در موقعيتي نزديك‌تر به هم از لحاظ شيوع قرار بگيرند. نيمه‌ خرداد به بعد اما ناگهان ايران نشان داد كه گويا نبايد چندان به اين پيش‌بيني‌ها هم دل خوش كرد. آمار تعداد بستري در كشورمان بالا گرفت و باز عدد مرگ و ميري كه روزها دو رقمي شده بود دوباره به 100 نزديك شد و بعد بالاتر رفت. همان زمان اين خبر چشم رسانه‌ها را تيز كرد و برخي از آنها دوباره به سراغ خاورميانه آمدند تا ببينند، اوضاع چرا باز در حال زيرورو شدن است. اكونوميست همان زمان در گزارشي نوشت:«از تهران گرفته تا تونس به نظر مي‌رسد كه براي بسياري از مردم پاندمي كوويد 19 به پايان رسيده است. اما كار پاندمي با آنها تمام نشده. ميزان ابتلا و مرگ در ايران كه مسوولانش گمان مي‌كردند يكي از وخيم‌ترين همه‌گيري‌هاي جهاني را تحت كنترل آورده‌اند، جهش كرده است. در اسراييل، مدرسه‌ها تبديل به محل انتقال ويروس شده‌اند. در عربستان سعودي، جايي كه هنوز موج اول هم به پايان نرسيده، پزشكان گزارش رشدي غيرمنتظره در پذيرش بيمارستاني و مرگ را داده‌اند.» همان زمان خبر ابتلاي دوباره در چين هم رسيد تا وحشت از اوج‌گيري دوباره يا آنچه در ميان عامه مردم به «موج دوم» مشهور شد، آغاز شود. 
در امريكا حالا بيم آن مي‌رود كه گردهمايي و جشن‌هاي عمومي بابت روز چهارم جولاي(روز استقلال) سبب دامن زدن به همه‌گيري شود. همين حالا هم بالا گرفتن شيوع بيماري در آريزونا كه از ايالت‌هاي هم‌مرز با مكزيك است، سبب شده تا مسوولان بهداشت ايالت سورونا در مكزيك درخواست بسته شدن مرز با امريكا و جلوگيري از ورود مسافران غيرضروري از امريكا به كشورشان را بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون