• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4684 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير

ورشتاپن از اهدافش در آستانه شروع فصل جديد F1 مي‌گويد

بي‌تابي مكس ديوانه براي رقابت

مترجم: سامان سعادت

 

آرام، با لبخندي بر لب و بسيار راحت. اينها ويژگي‌هاي كودكانه يك مرد فولادين به نام ماكس ورشتاپن است. مردي كه تنها يك هدف را دنبال مي‌كند. ورشتاپن در فرمول يك حضور دارد براي پيروزي. شيوه او آسان است. او اعتراف مي‌كند كه به مسائل جانبي چندان توجه نمي‌كند. اما وقتي به سمت مسابقات جهاني اين فصل مي‌رود، عزمش براي جنگيدن جمع مي‌شود. چشمانش حالت ثابتي به خود مي‌گيرد و زبان بدنش نيورمند مي‌شود. آنها هيچ بحثي ندارند. 
او مي‌گويد:«همه اينها هميشه در من هست. اراده من براي پيروزي است. هر روز لازم نيست نگران اين مساله باشم. اين برنامه‌ريزي از زمان تولدم وجود داشته است. تنها پس از بازنشستگي است كه مي‌توانم استراحت كنم.»
اين فقط يك سلوك روانشناختي نيست. در ژانويه، ورشتاپن قرارداد خود را به شكل سودآوري با ردبول تا 2023 تمديد كرد. رفتار او صراحتا نشان‌دهنده دامنه جاه‌طلبي‌هاي اوست. او مي‌گويد:«من ترجيح مي‌دهم 5 بار قهرمان جهان شوم و تنها نيمي از پولي كه بابت قهرماني قرار است، نصيبم شود را بگيرم. من براي برنده شدن اينجا هستم. اگر به عنوان راننده دهم از خط پايان عبور كني، پول نمي‌تواند باعث خوشحالي شما شود.»
اين روزها انتظار براي بازگشت مسابقات فرمول يك به سر آمده و راننده‌ها قرار است بعد از طولاني‌مدت‌ترين دوران دور از نشستن پشت فرمان، وارد پيست شوند. ورشتاپن ديد شخصي‌اش را نسبت به اين اتفاقات دارد. او مي‌گويد:«خب من از اينكه نتوانستم يك اتومبيل فرمول يك را برانم، حوصله‌ام داشت سر مي‌رفت. اما اتفاقات بسيار بدي رخ داده است و ما واقعا خوش‌شانس بوديم كه ايمن مانديم و حالا هم منتظر بازگشت به مسابقات هستيم.»
گرندپري اتريش معمولا هواداران زيادي از هلند را به خود جذب مي‌كند. با اين حال غياب آنها در رقابت‌هاي آخر هفته جلب ‌توجه خواهد كرد. ورشتاپن مي‌گويد، دلش براي آنها تنگ مي‌شود اما سازگاري با واقعيت جديد فرمول يك هم بايد اتفاق بيفتد.«من واقعا مي‌خواهم دوباره شروع كنم و مسابقه بدهم. بدون دوستان يا اعضاي خانواده آنجا وضعيت عجيبي رقم مي‌خورد اما من فقط مي‌خواهم به ماشين برگردم. هنگامي كه در اتومبيل نشسته‌ام انگار آتش مي‌گيرم و نيازي به حضور جمعيت ندارم تا آنها مرا برانگيخته كنند.» امسال با وجود وضعيتي كه به وجود آمده، رقابت‌ها بسيار فشرده برگزار مي‌شود. ورشتاپن از اين مساله استقبال مي‌كند. او اعتراف مي‌كند كه دوست ندارد زياد در مورد چيزهاي اطراف ورزش حرف بزند و آناليزهاي بيش از حد را خسته‌كننده مي‌داند.«شما مي‌توانيد ساعت‌ها حرف بزنيد اما اگر شروع به حركت نكنيد هيچ‌كس نمي‌خواهد به شما احترام بگذارد. من اين را در سنين نوجواني و جواني به خوبي ياد گرفتم و اين مهم‌ترين چيز است.»
لازم به يادآوري است كه وقتي ورشتاپن در مورد دوران نوجواني و جواني حرف مي‌زند به اين معنا نيست كه سال‌ها از آن موقع گذشته. او اكنون 22 ساله است و اين ششمين فصل حضورش در F1 به حساب مي‌آيد. او تاكنون 8 پيروزي به دست آورده. او پيشرفتش را مقابل چشم عموم به نمايش درآورده و براي سايرين قانع‌كننده بوده است. او انتقادهاي زيادي را در مورد خودش از بين برده است. در حالي كه برخي از اين انتقادات منصفانه بودند. سد او مقابل كيمي رايكونن در پيست كِمل در اسپانيا در سال 2016 واقعا عجيب بود. در سال 2018 او با لوويس هميلتون در پيست بحرين با سباستين فتل در چين برخورد داشت و در پيست موناكو تصادف كرد و باعث شد بعضي‌ها به او لقب دست‌وپا چلفتي بدهند. 
با اين وجود لحظات فوق‌العاده‌اي هم براي او وجود داشته است. او در سال‌هاي 2015 تا 2017 مشكلاتي را داشت اما درس‌هايي را آموخت كه در سال‌هاي بعد به دردش خورد. او در سال 2018 شروع بدي داشت ولي در ادامه و در پيست برزيل با هميلتون بر سر عنوان قهرماني نبرد جانانه‌اي داشت. او در سيلوراستون با لكلرك رقابتي تماشايي به نمايش گذاشت. در ساير پيست‌ها نيز مي‌توان عملكردهاي مشابهي از مكس ديوانه ديد. فصل قبل، فصلي بود كه او با سومين ماشين سريع رقابت‌ها حاضر شد و در نهايت كارش را با ايستادن بر سكوي سوم تمام كرد. 
او امسال دلايل متعددي براي رسيدن به عملكردي بهتر را دارد. ماشين ردبول در تست‌ها بسيار رقابتي به چشم آمد. ماشين جديد بسيار سريع‌تر و باثبات‌تر از ماشين قبلي است و اين نگراني احتمالي ورشتاپن براي بروز مشكلاتي نظير عدم تعادل در عقب ماشين را برطرف كرده است. ورشتاپن مي‌تواند با ماشين جديد ردبول بتازد و لذت ببرد. او نخستين كسي است كه مي‌تواند اين دستاورد جديد را به چالش بكشد. ردبول در مسير است و مدير تيم آنها يعني كريستين هورنر معتقد است كه راننده او در حال حاضر يك پكيج كامل به حساب مي‌آيد. او مي‌تواند هميلتون را بگيرد. 
ورشتاپن 13 سال است از همليتون جوان‌تر است. اما اين فاصله زماني هم باعث نشده او مقابل قهرمان چند دوره فرمول يك جهاني مرعوب شود. در فوريه او اظهار كرد كه اگر ماشين و ابزار مناسب داشته باشد، مي‌تواند هميلتون را شكست دهد. راننده انگليسي اين مساله را نفي كرد و ادعاي مكس ديوانه را نشانه ضعف دانست. 
پس چگونه ورشتاپن مي‌خواهد در يك نبرد رو در رو با هميلتون ظاهر شود؟ پاسخ او اين است كه به جلو خيز ‌برداريد و بخواهيد ثانيه‌ها را هر چه مي‌توانيد، كاهش دهيد. او مي‌گويد:«من اين را دوست دارم.»
«اين فشار نيست اگر شما برنده شويد. من آن را دوست دارم. هر چه رقابت بيشتري در مسير وجود داشته باشد، مسير بهتر مي‌شود. من دوست دارم آن رقابت و جنگ نزديك و شانس براي پيروزي را تجربه كنم. لحظاتي وجود دارد كه كار سخت مي‌شود اما من آن را دوست دارم و لوييس هميلتون هم آن را دوست دارد.»
به گفته او هميلتون بايد در وضعيت عدم ثبات باشد تا تحت فشار قرار بگيرد. همان ‌طور كه نيكو روزبرگ در سال 2016 نشان داد. شايد يك مسابقه واقعي كافي باشد تا اين اتفاق بيفتد. اما ورشتاپن نيازي به بازي كردن با حريف ندارد و اراده خود را مهم‌ترين چيز مي‌داند. «نيازي نيست كه لوييس را از منطقه امن خودش خارج كنم. به عنوان راننده بايد خودتان را باور كنيد. اين تكبر نيست زير اگر ايمان نداشته باشيد هرگز موفق نخواهيد شد. بايد مطمئن باشيد كه مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد». 
فصل جديد رقابت‌هاي فرمول يك از همين امروز يعني 5 جولاي در پيست ردبول اتريش آغاز مي‌شود. جايزه بزرگ دوم نيز در همين پيست و 7 روز بعد استارت مي‌خورد. قرار است كل فصل در 8 جايزه بزرگ خلاصه شود. 
منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون