• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4693 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير

خبر

قتل راننده با طمع چند مسافر!

سردار خليل واعظي، فرمانده انتظامي بوشهر گفت: عذاب وجدان باعث شد فردي كه به همراه ۲ نفر ديگر راننده خودرويي را با 19 تير به قتل رسانده بودند، تسليم پليس شوند.

اين ماجرا وقتي براي پليس مطرح شد كه ابتدا با اعلام مفقودي فردي به نام خسرو كه راننده تاكسي بين‌شهري بود توسط پليس شهرستان ديلم تحت بررسي قرار گرفت.

سردار خليل واعظي افزود: يك روز بعد، خودروي اين شخص در استان خوزستان شهر «هنديجان» و در حالي كه آثار خون در آن بود كشف شد. با تشكيل پرونده‌اي در پليس آگاهي شهرستان ديلم و انجام تحقيقات تخصصي مشخص شد ۳ نفر به عنوان مسافر در شهر گناوه خودرويي را به مقصد خوزستان اجاره مي‌كنند.

فرمانده انتظامي استان بوشهر خاطرنشان كرد: در نزديكي ديلم راننده خودرو با مرحوم خسرو كه از دوستانش بوده تماس گرفته و از او درخواست مي‌كند به خاطر مشكلي كه برايش پيش آمده اين ۳ نفر مسافر را به مقصدشان در خوزستان برساند.

به گزارش پليس بوشهر، واعظي عنوان كرد: در نزديكي شهر هنديجان مسافران با ديدن مقداري وجه نقد در خودرو به قصد سرقت با راننده درگير و او را به قتل مي‌رسانند.

اين مقام پليس تصريح كرد: چهار روز پس از حادثه يكي از متهمان به علت عذاب وجدان خود را به پليس هنديجان معرفي مي‌كند و با بيان شرح حادثه محل جسد مقتول را نيز در اطراف هنديجان به پليس اطلاع مي‌دهد.

فرمانده انتظامي استان بوشهر با بيان اينكه در عمليات مشترك پليس آگاهي ديلم و گناوه نيز ۲ نفر متهم ديگر اين حادثه در شهر گناوه دستگير شدند، توصيه كرد: رانندگان وسايل نقليه بين شهري مسافران را از طريق شركت‌هاي مسافربري و ترمينال پذيرش، از حمل و جابه‌جايي پول نقد خودداري كنند و وجه نقد خود را در معرض ديد مسافران قرار ندهند.

 

افتتاح مراكز جامع درمان و بازتواني اعتياد در ۵ استان

وحيد قبادي‌دانا، رييس سازمان بهزيستي كشور از افتتاح مراكز جامع درمان و بازتواني اعتياد خبر داد و گفت: اين مراكز در آذربايجان شرقي، البرز، سيستان و بلوچستان، يزد و خراسان شمالي راه‌اندازي شدند.

قبادي دانا در نشست خبري به صورت ويديوكنفرانس با اشاره به تشكيل كار گروه اعتياد و بازتواني افراد داراي اعتياد افزود: قرار بر اين بود با استفاده از اين كارگروه، آسيب‌شناسي‌هاي لازم از روش‌هاي مختلفي كه براي درمان و بازتواني اعتياد در طول ۳۰ سال گذشته انجام مي‌شد صورت بگيرد تا نقاط منفي، مشكلات و نقاط قوت روش‌هاي موجود شناسايي شود.

او تصريح كرد: بر اين اساس، مطالعات تطبيقي با توجه به فعاليت كشورهاي ديگر به ويژه كشور پرتغال كه يكي از كشورهاي داراي شيوع بالاي اعتياد است، اقدامات انجام‌شده در آن كشور انجام شد. همچنين مطالعاتي درباره روش‌هاي به كار گرفته شده در كشور ايتاليا و ميزان بهبوديافته و رهايابي افراد از اعتياد در اين كشور كه قابل توجه بود و تفاوت معني‌داري داشت، صورت گرفت.

به گفته رييس سازمان بهزيستي كشور، علاوه بر اين مطالعات، بررسي و مطالعات علمي ويژه‌اي در زمينه مراكز اقامتي و سرپايي ۲۸روزه و سه ماهه كه به ‌صورت اقامتي هستند مورد ارزيابي قرار گرفت و در مجموع اين مدل به عنوان مدل نوين و پيشرو ارايه شد.

قبادي‌دانا با بيان اينكه تاكيد اين طرح بر بازتواني و استمرار درمان است، بيان داشت: براساس اين طرح، طول دوره درمان يك‌ساله و به‌صورت ۴ ماه اقامت شبانه‌روزي و ۸ ماه به‌صورت سر پايي خواهد بود.

او تاكيد كرد: اين افراد رها نخواهند شد و در يك باشگاهي ساماندهي مي‌شوند. همچنين براي حفظ ارتباط روحي و رواني اين افراد با خانواده از ابتدا خانواده در كنار تيم درماني كه براي اين افراد تصميم‌گيري خواهد كرد حضور خواهند داشت.

قبادي دانا در ادامه گفت: در اين مراكز براي هر فرد يك نسخه و يك نقشه درماني خاص پيشنهاد خواهد شد.

او خاطرنشان كرد: به اين مراكز تاكيد شده است از هيچ داروي جايگزين ماده مخدر استفاده نشود در واقع درمان به ‌صورت پرهيزمدار خواهد بود.

قبادي دانا، حرفه‌آموزي و ايجاد شغل، كسب و كار و حمايت از زندگي اين افراد براي بازگشت به جامعه را از جمله محور كار اين مراكز دانست.

او تاكيد كرد: اگر فرد داراي اعتياد خانواده نداشته باشد اين مجموعه اجتماعي خانواده آنها خواهد بود اگر محل اقامت نداشته باشند براي آنها محل اقامت چه در طول درمان و چه بعد از آن در نظر گرفته خواهد شد.

او ادامه داد: اگر فرد داراي اعتياد شغل داشته باشد به او كمك خواهد شد تا به شغل خود برگردد و اگر چنانچه تاكنون حرفه‌اي نياموخته باشد در آن مركز حرفه‌آموزي در شغل‌هاي مختلف مثل جوشكاري و غيره براي او انجام خواهد شد.

قبادي دانا تصريح كرد: به‌طور كلي سعي خواهد شد در طول مدت اقامت فرد در مركز، يك نظم‌پذيري و جامعه‌پذيري براي آن براساس زمان‌بندي و در طول روز انجام شود.

رييس سازمان بهزيستي كشور استفاده و بهره‌گيري از گروه‌هاي همتا يعني افرادي كه قبلا اعتياد داشتند و بهبود يافته‌اند را براي استفاده از تجربيات آنها براي عدم بازگشت فرد به سمت اعتياد در اين مراكز به عنوان كمك‌كننده و يكي از نقاط قوت اين مراكز براي افراد داراي اعتياد دانست.

او افزود: برخي از اين افراد همراه با سوء مصرف مواد داراي اختلالات روحي و رواني هستند كه در اين مراكز مورد توجه قرار خواهد گرفت تا فرد به‌طور جامع مورد درمان قرار گيرد. همچنين افرادي هستند كه به دليل اعتياد از خانواده طرد شدند كه از خانواده و همسر فراخوان مي‌شوند تا ارتباط خانوادگي با استفاده از برنامه مشاوره برقرار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون