• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4696 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير

كاربران شبكه‌هاي اجتماعي ميان« اعدام _ نكنيد»‌ها به تندي از «ايران ‌اينترنشنال» و پوشش سخنراني «مريم رجوي» انتقاد كردند

روزگار سياه مزدوري

مريم رجوي كه با پشتيباني برخي اكانت‌هاي بي‌نام و نشان توييتر همچون دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات‌متحده امريكا و سلطنت‌طلبان مشغول سوار شدن بر موج «اعدام نكنيد» بود، روز گذشته با چنين موج انتقادي مواجه شد كه حتي كاربراني را كه به‌طور معمول از واژگان محترمانه در توييت‌هاي‌شان استفاده مي‌كنند نيز بر آن داشت تا به تندي از او و گروهك تروريستي تحت مديريتش و البته «ايران‌اينترنشنال» انتقاد كنند.
اين ميان البته برخي كاربران نظير اميد بلاغتي، فعال رسانه‌اي معتقد بودند كه «ايران‌اينترنشنال» بايد هدف اصلي انتقادات باشد. او در همين زمينه در توييتر خود مي‌نويسد: «از هشتگ مريم رجوي [...] خورد خوشم مياد اما واقعيت اينه كه رجوي و امثالهم يك‌صدم نفوذ خود رسانه‌اي مث ايران اينترنشنال رو توي توده مردم ندارند. خود ايران‌اينترنشنال رو بايد موضوع اصلي اين پوشش زنده مي‌كرديم (هنوزم دير نيست) و در اصل ايران‌اينترنشنال [...] خورد.» سعيد نمكي، فعال رسانه‌اي نيز به شكل ديگري بر اين مهم تاكيد كرد و با يادآوري نقش ايران‌اينترنشنال در اين ميان نوشت كه «عرضم حضورتان كه «اعدام نكنيد» اما براي يادآوري معروضم كه مريم رجوي [...] خورد» همراه با همه متعلقاتش حتي مزدك (ميرزايي) كه دوستش دارم!» حسين رزاق، فعال توييتري نيز در همين رابطه نوشت: «هشتگ مريم رجوي [...] خورد آن لولوي مجاهدين كه بالاي سر ملت نگه داشته بودند براي فكر نكردن به فردا را هم نابود كرد. مردم نشان دادند آن‌قدر آگاه هستند كه غذاي مورد علاقه هر جنايتكاري را به وقتش سرو كنند.»
واكنش‌ها اما به همين‌جا ختم نشد. مرتضي گلپور، خبرنگار حوزه دولت روزنامه ايران نيز «ايران‌اينترنشنال» و مديران اين شبكه را كه براساس اسناد منتشر شده بخشي از سرمايه‌گذارانش را چهره‌هاي به نسبت سرشناس عربستان‌سعودي تشكيل مي‌دهند، مخاطب قرار داد و نوشت: «آقا يا خانم ايران‌اينترنشنال! كشورهاي جهان، با كساني كه دوش به دوش دشمن، عليه مردم و وطن خودشون مي‌جنگند، چه‌كار مي‌كنند؟ بگيد ما هم همون رفتار رو با منافقين بكنيم. حتي بني‌صدر و شاپور بختيار حاضر به نوكري دژخيمي به اسم صدام نشدن، اما شما به مريم رجوي [...] خور مي‌گيد رييس‌جمهوري منتخب؟!» مسعود بهنود نيز در اين ميان به نوع ديگري به انتقاد از اين شبكه تلويزيوني پرداخت و نوشت: «اين همه از رفع تبعيض و يكساني گفت و نگفت پس چرا خودش به چنين بازسازي مهيبي از صورت متوسل شده، در حالي كه هفتاد سالگان ديگر با عينك‌هاي ته استكاني و سبيل و ريش، درون آن دخمه دارند مي‌پوسند. نفرين بر همه آدمكشان و خشونت‌طلبان. ظالم و مظلوم در كار نيست.»

ضعف داخلي
بدين‌ترتيب و با تمام اين مباحث، خط و مرز كاربران با «مجاهدين» مشخص است و جالب آنكه اكثر قريب به اتفاق كاربراني كه عليه «ايران‌اينترنشنال» نوشتند، همان‌ها بودند كه مطالبه «اعدام نكنيد» را تكرار مي‌كردند تا به روشني بر ادعاهاي برخي چهره‌هاي نزديك به جريان سياسي اصولگرا كه آنان را «ربات» و «آلباني‌نشين» معرفي كرده بودند، تكذيب كنند اما در اين ميان شايد اصلي‌ترين پرسش به عملكرد صداوسيماي جمهوري اسلامي برگردد؛ صداوسيمايي كه با ظرفيت‌هاي فراوان تشكيل شده تا با پوشش بي‌طرفانه و بدون موضع‌گيري اخبار و اطلاعات عموم جامعه را از تماشاي شبكه‌هاي خارج از مرزها بي‌نياز كند اما به‌زعم تحليلگران و ناظران پس از گذشت بيش از 4 دهه از عمر انقلاب، نه‌تنها اين مهم محقق نشده، بلكه مديران رسانه ملي از قرار معلوم به ‌جاي پرداختن به نقاط ضعف خود و اصلاح آنان، همچنان «فضاي مجازي» را مقصر پنداشته و گاه و بي‌گاه تلاش‌هايي را براي اعمال محدوديت‌هاي بيشتر بر آنان به كار مي‌برند. اقدامي كه با رشد فيلترشكن‌ها ميان ايرانيان احتمالا راه به جايي نمي‌برد و چنان‌كه كاربران نيز در يكي، دو روز گذشته تاكيد كردند، بهبود نقاط ضعف رسانه‌هاي داخلي تنها راه بازسازي پل‌هاي ارتباطي ميان مردم و حاكميت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون