• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4696 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير

در راستاي فرامين مقام معظم رهبري تسريع مي‌شود

توسعه و تجاري‌سازي موتور كم ‌مصرف 3 استوانه ايراني

گروه صنعتي ايران خودرو به منظور تسريع در تحقق اهداف نقشه راه قواي محركه محصولات آينده خود، برنامه توسعه و تجاري‌سازي موتور 3 استوانه را با رويكرد جهادي دنبال مي‌كند.
ايكوپرس- پيمان شرقي، مدير پروژه توسعه و تجاري‌سازي موتور كم‌ مصرف 3‌ استوانه ايران خودرو در اين باره گفت: طراحي موتور سه استوانه با فرآيند الگوبرداري از موتورهاي متعدد به‌روز دنيا با فناوري‌هاي مختلف تزريق مستقيم بنزين از سال ۹۵ آغاز شد. او افزود: در حال حاضر گروه صنعتي ايران خودرو و شركت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو (ايپكو)، با استفاده از توانمندي‌هاي موجود در بخش طراحي و مهندسي و زنجيره تامين به دنبال اجراي اين طرح براي رسيدن به اهداف كلان همچون مصرف سوخت كمتر از 5 ليتر در هر ۱۰۰كيلومتر پيمايش و سطح آلايندگي اروپا ۶ هستند. شرقي تصريح كرد: اين اقدامات در شرايط تحريم‌هاي ظالمانه كشورهاي غربي و ترك همكاري‌ها از سوي شركاي اروپايي، بيانگر رويكرد هوشمندانه ايران خودرو در مقابله با تحريم‌ها به شمار مي‌رود. او با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در روز كارگر امسال و تاكيد ايشان بر استفاده از فكر و توان صنعتگران براي طراحي موتور كم مصرف اظهار كرد: منويات ايشان سبب شد تا در ايران خودرو كميته ويژه‌اي براي تسريع در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه‌اي قواي محركه كم‌ مصرف تشكيل شود. در حال حاضر كميته راهبري توسعه و تجاري‌سازي خودروهاي كم ‌مصرف در ايران خودرو، اجراي طرح‌هاي متعددي از جمله توسعه قواي محركه را دنبال مي‌كند. مدير برنامه‌ريزي و اجراي طرح‌هاي ايپكو، توسعه و تجاري‌سازي موتور 3  استوانه را يكي از اين طرح‌ها دانست و خاطرنشان كرد: اين طرح دربرگيرنده خانواده موتور 3 استوانه كم‌ مصرف ايراني با 4 موتورشامل دو موتور تنفس طبيعي با فناوري تزريق درگاهي(PFI) و يك موتور ۱.۲ ليتري پرقدرت با فناوري پرخوران و تزريق درگاهي بنزين و گاز و يك موتور فن‌آورانه ۱.۲ ليتري با بهره‌گيري از فناوري پرخوران و سامانه تزريق مستقيم بنزين (GDI) با مالكيت معنوي ايران‌ خودرو است. شرقي ادامه داد: از فناوري‌هاي به ‌كار گرفته شده در اين موتورها مي‌توان به استفاده از فناوري‌هاي برقي مانند دمابان(ترموستات) برقي، تلمبه روغن دبي متغير، فناوري كوچك‌سازي با كاهش تعداد استوانه از 4 به 3 و استفاده از پرخوران و سامانه تزريق مستقيم سوخت اشاره كرد. او تصريح كرد: اين طرح به تعميق داخلي‌سازي و توانمندسازي زنجيره تامين برخي فناوري‌ها همانند برقي‌سازي در قطعات(electrification) و سامانه پرخوران در داخل كشور منجر خواهد شد.
مدير توسعه و تجاري‌سازي موتور كم‌ مصرف 3 استوانه ايران خودرو با بيان اينكه موتور 3 استوانه داراي وجه تمايز برجسته‌اي با انواع موتورهاي موجود در بازار خودرو است، افزود: مشابه اين موتور تاكنون در هيچ يك از خودروهاي توليد داخل كشور توليد و استفاده نشده و دانش توسعه و تجاري‌سازي آن در اختيار خودروسازان بزرگ جهاني است. شرقي ادامه داد: موتور 3 استوانه با بهره‌گيري از دانش الگوبرداري و انتقال فناوري، تحقيق، پژوهش و تجربه متناسب با جغرافياي ايران و قابل رقابت با موتورهاي مشابه خودروسازان بزرگ جهاني است و از اين لحاظ ايران را در زمره كشورهايي قرار خواهد داد كه داراي مالكيت دانش طراحي و توسعه موتورهاي 3 استوانه كم مصرف تزريق مستقيم سازگار با محيط زيست است. او تصريح كرد: شركت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو، ايپكو به عنوان متولي توسعه قواي محركه ايران‌ خودرو و يكي از اعضاي كميته راهبري توسعه خودروهاي كم‌ مصرف، مسووليت انجام اين طرح را در گروه صنعتي بر عهده دارد. اين شركت پس از الگوبرداري، طرح‌ريزي اوليه را انجام داده و توسعه طراحي مفهومي و تجاري‌سازي مبتني بر الگوبرداري و تجارب داخلي و بومي‌سازي فناوري‌هاي اين موتور در داخل گروه راآغاز كرده است. 
شرقي زمان شروع توليد نخستين موتور 3 استوانه را زمستان سال ۱۴۰۱ اعلام كرد و گفت: موتورهاي بعدي با فاصله ه7 ماه بعد وارد چرخه توليد خواهند شد. رونمايي از نخستين موتور اين خانواده روي خودروي كلاس A+ در بهمن ماه امسال خواهد بود.
او شمارگان تجمعي توليد خانواده موتور3 استوانه ايران خودرو طي 6 سال پس از آغاز توليد را بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه عنوان و خاطرنشان كرد: اين موتورها در محصولات جديد ايران‌ خودرو و در سطح ملي روي ديگر كفي‌هاي خودروسازان داخلي قابليت استفاده خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون