• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4703 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد

يكي از طراحان سوال از رييس‌جمهوري، بر ارسال تخلفات روحاني به قوه قضاييه تاكيد كرد

خط و نشان پارلمان

«طرح سوال از رييس‌جمهوري مي‌تواند خروجي مهمي داشته ‌باشد.» اين بخشي از اظهارات روز گذشته سيدناصر موسوي لارگاني، نماينده فلاورجان در مجلس است. او معتقد است برخلاف آنكه برخي تصور مي‌كنند سوال از رييس‌جمهوري تنها يك نمايش است اما مي‌تواند نتايج و خروجي مهمي درپي داشته ‌باشد و منظور او از نتايج ملموس و محسوس، ارسال «تخلفات» به «قوه قضاييه» است.
سوال از رييس‌جمهوري، اقدام تازه‌اي نيست. 
كما اينكه در مجلس دهم كه دست‌كم يك فراكسيون حدودا ۱۰۰ نفره اصلاح‌طلب داشت هم حسن روحاني به «بهارستان» رفت تا به سوالات نمايندگان پاسخ دهد و پيش از او براي اولين‌بار اين تابو، اسفند ماه ۹۰ شكسته شد و احمدي‌نژاد به سوالات نمايندگان عمدتا اصولگراي وقت پاسخ داد. با اين حال مخالفان سوال و استيضاح رييس‌جمهوري معتقدند اين روزها كه كمتر از يك سال تا پايان دولت دوازدهم زمان باقي است و دولت ازسويي با تحريم‌ها و ازسويي ديگر با بحران شيوع كرونا درگير است، بهتر است مجلس درگيري ديگري براي رييس‌جمهوري ايجاد نكند اما موسوي‌لارگاني و ديگر امضا‌كنندگان طرح سوال از رييس‌جمهوري نظر ديگري دارند. كما اينكه ديروز هم موسوي‌لارگاني به اين موضوع اشاره كرد و البته از برنامه‌ بعدي اصولگرايان مجلس‌نشين پرده برداشت. 
نماينده فلاورجان در اظهاراتي كه پايگاه خبري الف آن را منتشر كرد، گفته «ما نمايندگان خواهان رسيدگي به اين تخلفات ازسوي قوه قضاييه هستيم و در همين راستا مي‌خواهيم با طرح سوال از رييس‌جمهوري در صحن مجلس، پرونده تخلف او را به قوه قضاييه ارسال كنيم، چراكه در اين صورت، قوه قضاييه مي‌تواند آن را بررسي و در صورت احراز تخلف با او برخورد قانوني داشته باشد.» او البته توضيحي درمورد اينكه چه تخلفاتي صورت گرفته، ارايه نكرده اما همچنين اذعان كرده كه سوال از رييس‌جمهوري هم منافع ملي و هم منافع مردم را درنظر دارد. او گفته كه طرح سوال از رييس‌جمهوري هم‌اكنون تحويل رييس مجلس شده و امضاكنندگان منتظر تعيين وقت از سوي مجلس جهت حضور رييس‌جمهوري در صحن مجلس هستند.
قيمت ارز، كاهش ارزش پول ملي، وضعيت مسكن، برجام، مشكلات ناشي از كرونا و تورم محورهاي مطرح‌شده در طرح سوال از رييس‌جمهوري است كه اواسط تير ماه از سوي هيات‌رييسه مجلس اعلام وصول شد. پيش از اين برخي چهره‌هاي تندروي پارلمان از عزل رييس‌جمهوري سخن گفته و حتي جواد نيك‌بين، نماينده كاشمر مشخصا تاكيد كرده ‌بود كه نمايندگان مي‌خواهند روحاني را چون بني‌صدر عزل كنند. با اين حال اغلب ناظران بر اين اعتقادند كه رهبري تمايل دارند دولت‌ها تا پايان به كار خود ادامه دهند و از اين جهت رييس‌جمهوري وقت نيز سر سلامت از عزل نمايندگان به سر خواهد برد؛ كما اينكه روحاني بارها اعلام كرده تا آخرين روز دولت بر مسند رياست‌جمهوري مي‌ماند اما احتمالا در ماه‌هاي پاياني، تنش‌هاي بسياري را با مجلس تجربه خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها