• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4703 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد

كمتر از 100 روز مانده به برگزاري انتخابات، نظرسنجي‌ها از برتري 2 رقمي بايدن مي‌گويند

جمهوري‌خواهان در انتظار معجزه

محمدحسين لطف‌الهي

كمتر از 100 روز به زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا باقي مانده و نظرسنجي‌ها از وضعيت متزلزل دونالد ترامپ، رييس‌جمهور مستقر ايالات متحده در ميان افكار عمومي خبر مي‌دهند؛ كارشناسان اما معتقدند هنوز نمي‌توان نتايج نهايي انتخابات نوامبر را پيش‌بيني كرد و مي‌گويند اين امكان وجود دارد كه وقوع برخي اتفاقات غيرمنتظره در عرصه داخلي و بين‌المللي شرايط را به نفع رييس‌جمهور كنوني امريكا تغيير دهد.

قريب به اتفاق نظرسنجي‌ها در امريكا نشان مي‌دهند كه جو بايدن، نامزد اصلي حزب دموكرات توانسته در ماه‌هاي اخير با اختلاف قابل توجهي از دونالد ترامپ پيش بيفتد. اين در حالي است كه از زمان اوج‌گيري بحران كرونا در ماه مارس و افزايش تبعات اقتصادي ناشي از شيوع بيماري كوويد 19 محبوبيت ترامپ سير نزولي پيدا كرده و در صورت تداوم وضعيت بحراني و افزايش تلفات انساني ممكن است اين سير نزولي در آراي ترامپ همچنان ادامه داشته باشد. در نظرسنجي واشنگتن‌پست- اي‌بي‌سي كه در اواسط ماه ژوييه منتشر شد، 55 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي بايدن را گزينه نخست خود براي رياست‌جمهوري معرفي مي‌كردند و 40 درصد آنها نيز معتقد بودند كه ترامپ فرد شايسته‌تري براي رياست‌جمهوري در امريكاست. در بررسي وضعيت آراي الكترال نيز ترامپ وضعيت خوبي ندارد و براساس آخرين برآورد اكونوميست در 26 ژوييه، شانس جو بايدن براي كسب اكثريت آراي الكترال حدود 92 درصد و شانس ترامپ حدود 8 درصد است. نظرسنجي اكونوميست همچنين مي‌گويد اگر انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در همين وضعيت برگزار شود، بايدن خواهد توانست حدود 350 راي الكترال را از آن خود كند، در حالي كه ترامپ تنها مي‌تواند 188 راي الكترال به دست آورد. در آراي مردمي نيز براساس نظرسنجي اكونوميست، بايدن 99 درصد خواهد توانست بيش از 50 درصد آرا را از آن خود كند و ترامپ 1 درصد امكان دارد كه بتواند در پايان رقابت‌ها برنده آراي مردمي باشد.

روزنامه گاردين در گزارشي پيرامون وضعيت انتخابات امريكا مي‌نويسد: ميانگين نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه سطح رضايت از عملكرد ترامپ از 54 درصد در اواسط ماه مارس به حدود 39 درصد در اواخر ماه ژوييه رسيده و اين زنگ خطري جدي براي جمهوري‌خواهان است. به نوشته اين روزنامه، عملكرد ترامپ در خصوص مقابله با بحران كرونا نيز مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار دارد و حدود 60 درصد از مردم امريكا معتقدند او نتوانسته عملكرد مناسبي در اين حوزه داشته باشد.

 

جاي خالي دستاوردهاي اقتصادي

در كارنامه ترامپ

بسياري از كارشناسان و تحليلگراني كه انتخابات امريكا را از نزديك دنبال مي‌كنند، معتقدند به‌رغم اهميت فراوان مسائل سياسي، بين‌المللي و اجتماعي، اين وضعيت اقتصادي است كه مي‌تواند نقش اصلي را در تعيين شخص پيروز در انتخابات رياست‌جمهوري تعيين كند. به گزارش گاردين، در حال حاضر بزرگ‌ترين دردسر براي ترامپ اين است كه او بسياري از دستاوردهاي اقتصادي دولت خود را كه قرار بود نقطه اتكايي براي رييس‌جمهور در راستاي پيروزي در رقابت‌هاي انتخاباتي باشد از دست داده و اگر نتواند اقدامي در اين خصوص انجام دهد، شكست او در انتخابات محتمل‌تر از قبل خواهد بود.

مايك استيل، استراتژيست جمهوري‌خواه كه پيش‌تر در انتخابات 2016 مشاور كمپين جب بوش، برادر رييس‌جمهور سابق امريكا بود در اين باره مي‌گويد: «زماني كه نرخ بيكاري بالاي 10 درصد باشد و مردم هيچ روزنه اميدي براي عبور از بحران كرونا نداشته باشند، خيلي سخت است كه بخواهيم از سناريوي پيروزي رييس‌جمهور مستقر در انتخابات سخن بگوييم». او مي‌افزايد: «فضاي سياسي و وضعيت اقتصادي طي 100 روز آينده مي‌تواند با تغييراتي جدي مواجه شود و وضعيت را به نفع كانديداي جمهوري‌خواهان تغيير دهد، اما اگر انتخابات همين امروز برگزار مي‌شد، به جرات مي‌شد جو بايدن، كانديداي دموكرات‌ها را پيروز اين رقابت دانست».

 

رقابت در «ميدان نبرد»

وضعيت در ايالت‌هايي كه نتيجه آنها را نمي‌توان از قبل پيش‌بيني كرد و اغلب رقابت نزديكي ميان دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان در آنها در جريان دارد نيز مناسب نيست. براساس نظرسنجي‌ها از مجموع 12 ايالت در 7 ايالت بايدن پيشتاز است. در 3 ايالت رقابت بسيار نزديك است و امكان پيش‌بيني برنده وجود ندارد و در 2 ايالت نيز پيروزي ترامپ تقريبا قطعي به نظر مي‌رسد. اين وضعيت نشان مي‌دهد در مقايسه با رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2016 ترامپ در بسياري از مراكزي كه توانسته بود با پيروزي در آنها، آراي الكترال خود را افزايش داده و در نهايت به رياست‌جمهوري امريكا دست يابد، وضعيت خوبي ندارد و احتمالا نتيجه را در اين ايالت‌ها به بايدن واگذار خواهد كرد. به نوشته اكونوميست، در فلوريدا كه يكي از مهم‌ترين ايالت‌هاي «ميدان نبرد» به شمار مي‌رود و با 29 راي الكترال نقش تعيين‌كننده‌اي در انتخابات رياست‌جمهوري دارد، بايدن پيشتاز است اما در تگزاس كه به نوعي پايگاه هميشگي جمهوري‌خواهان به شمار مي‌رود و 38 راي الكترال دارد، رقابت شانه به شانه بوده و ترامپ با اختلاف بسيار كمي از رقيب دموكرات خود پيش است.

بازي برمي‌گردد؟

به نظر مي‌رسد هرچه به ايام برگزاري انتخابات در امريكا نزديك مي‌شويم، دو قطبي شكل گرفته در امريكا تشديد شده و رويارويي دو كانديدا شكل جدي‌تري به خود مي‌گيرد. دموكرات‌ها معتقدند بايد به هر نحو ممكن ترامپ را شكست داد تا نژادپرستي و جنگ‌طلبي در امريكا ريشه ندواند. سناتور برني سندرز در اين باره در توييتر خود نوشته است: «بعد از انتخابات قبلي، ترامپ براي متوقف كردن آنچه تهاجم مي‌خواند، نيرو به مرز اعزام كرد. در اين انتخابات، او براي متوقف كردن كساني كه آشوب‌طلب مي‌خواند، نيرو به پورتلند مي‌فرستد». او با انتقاد از همسويي سياست‌هاي ترامپ با تفكرات نژادپرستان و جنگ‌طلبان افزود: «ترامپ از نژادپرستي، نفرت، گسستگي و هراس‌افكني سود مي‌برد. به خاطر دموكراسي هم كه شده او را بايد شكست داد». جمهوري‌خواهان اما معتقدند پيروزي دموكرات‌ها مي‌تواند آينده امريكا را نابود كند.

در حال حاضر هرچند نظرسنجي‌ها از پيروزي احتمالي دموكرات‌ها حكايت دارد اما به هيچ‌وجه نمي‌توان اين موضوع را انكار كرد كه جمهوري‌خواهان در تلاشند تا برخي اقدامات بازي را به نفع خود تغيير دهند. يكي از حوزه‌هايي كه ترامپ در تلاش است از آن براي پيروزي در انتخابات بهره ببرد حوزه اقتصادي است و دولت قصد دارد بر خلاف عادتش، با تداوم كمك‌هاي اقتصادي به مردم و كسب و كارها راه را براي جلب رضايت مردم هموار كند. در همين راستا آسوشيتدپرس گزارش داده است كه به گفته استيو منوچين، وزير خزانه‌داري ايالات متحده قرار است براي دومين بار يك چك حمايتي 1200 دلاري در اختيار شهروندان امريكايي قرار گيرد. رسانه‌هاي دموكرات معتقدند شرايط با سال 2016 تفاوت دارد و احتمال اينكه ترامپ بتواند بازي را به نفع خود برگرداند بسيار كم است. سي‌ان‌ان در اين خصوص مي‌نويسد: جو بايدن در حال حاضر و حدود 100 روز مانده به برگزاري رقابت‌هاي انتخاباتي، شرايط بسيار بهتري نسبت به هيلاري كلينتون دارد. در سال 2016 در همين زمان نظرسنجي‌ها نشان مي‌داد كه كلينتون از حمايت 44 درصدي و ترامپ از حمايت 38 درصدي برخوردار هستند اما اين‌بار بايدن توانسته برتري خود را در برابر ترامپ دو رقمي كند. سي‌ان‌ان با استناد به آخرين نظرسنجي خود اعلام كرده كه اكنون بايدن با 52 درصد از ترامپ با 40 درصد پيش است و راه سختي براي بازگشت دارد. با اين وجود اين رسانه هم تاكيد كرده است كه بازگشت ترامپ غيرممكن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها