• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4703 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد

پيدا و پنهان

پيشنهاد ارزي رييس كل بانك‌مركزي به روحاني 

 رييس كل بانك‌ مركزي در نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهوري پيشنهاد كرد از ۱۰۸ شركت صادركننده كه بيشترين مقدار ارز ناشي از صادرات را به چرخه اقتصاد برگرداندند، تقدير شود. عبدالناصر همتي، ۳۶ شركت صادر‌كننده پتروشيمي، ۲۴ شركت عمده فولادي و معدني و ۴۸ شخص حقوقي از ساير گروه صادركنندگان با صادرات بيش از ۱۵ ميليون دلار كه حداقل ۷۰ درصد ارز ناشي از صادرات خود را در دو سال گذشته به چرخه اقتصاد برگردانده‌اند را معرفي و از رييس‌جمهوري درخواست كرد از اين شركت‌ها كه در جهت خدمت به اقتصاد كشور در شرايط سخت تحريمي تلاش كرده‌اند، قدرداني شود. به نوشته روابط عمومي بانك مركزي، صادركنندگان نامبرده، در مدت حدود دو سال گذشته بيش از ۲۴ ميليارد دلار ارز به چرخه اقتصاد كشور برگردانده‌اند. پيشنهاد تشويق صادركنندگان خوش‌حساب در حالي توسط رييس كل بانك مركزي ارايه مي‌شود كه به گفته دادستان تهران، ‌بيش از 25 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات به كشور بازنگشته و صادركنندگان متخلف هم‌اكنون به عنوان مجرمانه «اخلال در نظام اقتصادي» از آنها ياد مي‌شود.


افت ۵۰ درصدي تقاضا براي ارز

اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود، به بررسي وضعيت خريد و فروش ارز در سامانه نيما در چهار ماهه ابتدايي امسال پرداخته و برآوردها نشان از كاهش جدي تقاضا براي خريد ارز از اين سامانه دارد. سامانه نيما كه با هدف تامين ارز موردنياز براي واردات فعال شده، بخشي از ارز حاصل از صادرات را از صادركنندگان دريافت كرده و بر اساس حواله‌هاي ارزي در اختيار واردكننده قرار مي‌دهد. اين روش از حدود دو سال قبل و همزمان با از سرگيري تحريم‌هاي امريكا اجرايي شد تا ارز موردنياز براي واردات كالاهاي اولويت‌دار به كشور تامين شود. با وجود اصرار بانك مركزي در ماه‌هاي گذشته بر لزوم بازگشت ارز به كشور و تغيير دستورالعمل‌هاي اين بانك براي افزايش سهم سامانه نيما از كل ارز صادراتي به ثبت رسيده، آمارها از چهار ماهه ابتدايي امسال نشان از كاهش جدي تقاضاي واردكنندگان براي دريافت ارز در ماه‌هاي گذشته دارد. براساس اطلاعات ارايه‌شده از سوي اتاق بازرگاني تهران، در چهار ماهه ابتدايي امسال، صادركنندگان حدودا چهار ميليارد و ۲۴۰ ميليون يورو ارز حاصل از صادرات را به سامانه نيما وارد كرده‌اند كه اين عدد در قياس با حدود پنج ميليارد و ۹۹۲ ميليون يورو در مدت مشابه سال گذشته، كاهش ۲۸ درصدي را نشان مي‌دهد. در سوي ديگر، واردكنندگان تنها دو ميليارد و ۷۱۱ ميليون يورو از ارز ارايه‌شده در سامانه نيما را خريداري كرده‌اند كه اين عدد در قياس با پنج ميليارد و ۴۰۲ ميليون يورو سال قبل، كاهشي حدودا ۵۰ درصدي را نشان مي‌دهد.

 

انتقاد وزير راه از تعلل بانك‌ها در حمايت از صنايع ريلي

‌وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه در اختيار بانك‌هاست، از كند شدن ارايه تسهيلات به كارخانجات ريلي انتقاد كرد و گفت: دليلي ندارد كه در يك فرآيند كند، اين پروسه قرار بگيرد. بايد كاري شود كه كارخانه‌هاي توليد صنايع ريلي در فرصت مناسب به ميزان توليد هدف‌گذاري‌شده دست يابند. محمد اسلامي در مراسم بهره‌برداري از ۵۰ دستگاه انواع ناوگان ريلي كه در ايستگاه راه آهن تهران برگزار شد، گفت: تشكيل جلسات ماهيانه بهره‌برداري از ناوگان ريلي ممكن است در ظاهر غير ضروري و تشريفاتي به نظر بيايد اما در عمل، اهتمام و اراده ما به حمايت از توليد داخل را نشان مي‌دهد. ضمن اينكه توليد‌كنندگان صنايع ريلي نيز فرصت مي‌يابند تا مشكلات خود را شرح دهند.

گزارش منابع و مصارف ارزي كشور براي سال ۹۹ ارايه شد

در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي كه صبح ديروز برگزار شد، رييس‌جمهوري بر اجراي سياست‌هاي ارزي بر مبناي دستورالعمل جديد ابلاغي نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد تاكيد كرد. همچنين رييس‌جمهوري با اشاره به تداوم فشار اقتصادي دشمن اعلام كرد: دولت مصمم است به‌رغم تمام فشارها، برنامه منظمي براي تامين نيازهاي ارزي كالاهاي اساسي و مواد اوليه و واسطه‌اي واحدهاي توليدي اجرا و در بازار ارز تعادل لازم را ايجاد كند. در اين جلسه، عبدالناصر همتي رييس كل بانك مركزي گزارش منابع و مصارف ارزي كشور براي سال ۹۹ را به ستاد هماهنگي اقتصادي دولت ارايه كرد.

افزايش ۱۴ درصدي مبادلات تجاري ايران با اوراسيا

سازمان توسعه تجارت اعلام كرد: حجم كل تجارت با اتحاديه اوراسيا از زمان آغاز همكاري با اين اتحاديه (از ۵ آبان ۱۳۹۸) تا ۳۰ خرداد سال جاري به ۲ ميليارد و ۴۱۷ ميليون دلار رسيده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته كه اين ميزان رشد به‌رغم شيوع ويروس كرونا و كاهش حجم مبادلات در سطح بين‌المللي رخ داده است. كل صادرات ايران به اوراسيا پس از اجرايي شدن موافقتنامه تا ۳۰ خرداد ۹۹ بالغ بر ۶۸۱ ميليون دلار بوده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته و كل واردات نيز بالغ بر يك ميليارد و ۷۳۶ ميليون دلار بوده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۱۳ درصدي مواجه شده است. حجم كل تجارت به ۲ ميليارد و ۴۱۷ ميليون دلار رسيده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است. اين ميزان رشد در تجارت، به‌رغم شيوع ويروس كرونا و كاهش حجم مبادلات در سطح بين‌المللي در ماه‌هاي اخير، بيانگر پايداري تجارت با اتحاديه اقتصادي اوراسيا و قابليت توسعه روابط تجاري و اقتصادي با اتحاديه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها