• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4712 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد

خبر ديپلماسي

امريكا و توزيع پيش‌نويس جديدعليه ايران در شوراي امنيت

پايگاه خبري «بلومبرگ» مدعي شد كه نمايندگي امريكا در سازمان ملل، نسخه جديدي از پيش‌نويس قطعنامه خود براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران را در شوراي امنيت توزيع كرده است. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، بلومبرگ با ادعاي اينكه به يك نسخه از متن اين پيش‌نويس جديد قطعنامه دست پيدا كرده، نوشت: «اين (نسخه) از اعضاي سازمان ملل مي‌خواهد فروش تمامي تسليحات به ايران و خريد آنها از [ايران] را متوقف كنند و از ارايه آموزش‌هاي فني، منابع يا خدمات مالي، مشورتي و ديگر كمك‌هاي مرتبط با تامين، فروش، انتقال، توليد، نگهداري يا [نحوه] استفاده از تسليحات به ايران اجتناب كنند». بر اين اساس پيش‌نويس جديد البته تقريبا شبيه همان نسخه‌اي است كه پيش‌تر در ماه ژوئن توسط امريكا توزيع شده بود و به زعم بلومبرگ اين نشان مي‌دهد كه واشنگتن هيچ علاقه‌اي براي اعمال تغييرات مورد نظر متحدان و همچنين مخالفانش در شوراي امنيت ندارد. به نوشته اين پايگاه خبري، «كلي كرافت» نماينده امريكا در سازمان ملل نيز روز سه‌شنبه اذعان كرد كه روسيه و چين احتمالا هر قطعنامه‌اي را [عليه ايران] وتو مي‌كنند. بلومبرگ به نقل از كرافت نوشت: «استراتژي جهان كامل هميشه اين است كه آنها (روسيه و چين) راي ممتنع بدهند و قطعا وتو نكنند. با اين حال بايد واقع‌بين باشيم. اكنون استراتژي اين است كه با ديگر اعضاي شوراي امنيت كار كنيم تا چين و روسيه را به گوشه‌اي فرستاده و توجيه‌شان كنيم». دولت امريكا در راستاي سياست ضدايراني خود مدتي است كه با متهم كردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران شده است. تحليلگران بر اين باورند كه دولت امريكا تنها مي‌تواند اميدوار به جلب حمايت فرانسه، بريتانيا و آلمان به عنوان سه عضو اروپايي برجام باشد.

ادعاي جديد وزير خارجه امريكا:

همه تحريم‌ها عليه ايران را اجرا خواهيم كرد

«مايك پمپئو» وزير امور خارجه امريكا در مصاحبه جديد خود با شبكه «فاكس ‌نيوز» در توجيه اقدامات ضدايراني خود بار ديگر اتهاماتي را عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح كرد. پمپئو در اين مصاحبه ضمن اتهام‌زني به ايران و ابراز خشم از قرارداد همكاري طولاني‌مدت ايران و چين مدعي شد: «ايران همچنان بزرگ‌ترين كشور حامي تروريسم است و دسترسي رژيم ايران به نظام تسليحات، پول و تجارت از طريق حزب كمونيست چين، تنها منطقه را در معرض خطر قرار مي‌دهد». در اين مصاحبه كه پمپئو بخش‌هايي از آن را در صفحه توييتر خود منتشر كرده بود، بدون اشاره به اعتراضات سراسري ماه‌هاي اخير در ايالات امريكا عليه تبعيض نژادي و خشونت عليه اقليت‌ها به ويژه سياهپوستان امريكايي در پي قتل «جورج فلويد» شهروند ۴۶ ساله سياهپوست امريكايي به دست افسر پليس «مينياپوليس» گفت: «نبايد تعجب كنيد رژيمي كه به آزادي در خانه خود احترام نمي‌گذارد و مشكلات امنيتي را در خارج از كشورش ايجاد مي‌كند، خواستار همكاري است. ما تضمين مي‌كنيم كه تمامي مفاد و تمامي تحريم‌هايي را كه عليه جمهوري اسلامي ايران در اختيار داريم و اين تحريم‌ها را عليه حزب كمونيست چين و شركت‌‌ها و موسسات دولتي اين كشور نيز اجرا خواهيم كرد». وي ضمن واكنش به قرارداد 25 ساله همكاري‌هاي جامع ميان ايران و چين و تبعات آن براي رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي ادامه داد: « فكر مي‌كنم كه كشورهاي خاورميانه (غرب آسيا) نيز بايد قضيه را همان طور كه هست ببينند كه ورود چين به ايران، خاورميانه را بي‌ثبات خواهد كرد و اسراييل و پادشاهي عربستان سعودي و امارات عربي متحده را در معرض خطر قرار خواهد داد».

ايران آماده پرداخت غرامت است

محمدجواد ظريف و وزير خارجه اوكراين روز (چهارشنبه) تلفني گفت‌وگو كردند.در گفت‌وگوي تلفني وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و اوكراين نتايج سفر اخير هيات مذاكره‌كننده ايراني به كي‌يف‌ جهت پيگيري روند رسيدگي به سانحه سقوط هواپيماي PS752 اوكراين مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. دو وزير امور خارجه نشست اخير هيات‌هاي مذاكره‌كننده را گامي مثبت ارزيابي و ابراز اميدواري كردند با تداوم اين مذاكرات و تبادل اطلاعات بين مراجع ذي‌ربط و ذي‌صلاح دو كشور اين پرونده هر چه سريع‌تر به صورت رضايت بخش براي مردم دو كشور بالاخص خانواده و بستگان قربانيان اين حادثه تاسف‌بار حل و فصل شود. در اين گفت‌وگوي تلفني ظريف بر آمادگي ايران براي پرداخت غرامت به خانواده و بستگان قربانيان اين حادثه به عنوان گامي در راستاي كاهش غم و اندوه آنان تاكيد كرد. در اين تماس تلفني وزير امور خارجه اوكراين نيز بر آمادگي طرف اوكرايني براي سفر هيات مذاكره كننده آن كشور به تهران در مهر ماه سال جاري جهت ادامه مذاكرات تاكيد كرد.به گزارش فارس، محسن بهاروند معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه نيز كه اخيرا در راس هياتي به كي‌يف سفر كرده بود ، در اظهاراتي گفت كه دور دوم مذاكرات ايران و اوكراين درباره سقوط هواپيماي اوكرايني نيمه دوم مهر ماه در تهران برگزار مي‌شود. او افزود: مبناي ايران در پرداخت غرامت اسناد بين‌المللي و عرف است. بهاروند در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا فضاي رايزني‌ها مبتني بر تفاهم است يا خير، عنوان كرد: فعلا با اوكراين كه كشور اصلي موضوع است، سوءظن آنچناني نداريم و مذاكرات‌مان شفاف، صادقانه و خيلي صريح بوده است. سعي مي‌كنيم كار را در محدوده حرفه‌اي محدود كنيم. ضمن اينكه هر گونه سياسي‌كاري و سوءاستفاده از اين موضوع به زيان حقيقت و كساني است كه جان خود را در اين حادثه از دست داده‌اند. وي با بيان اينكه نه ما خيال داريم كه از اين موضوع استفاده سياسي كنيم و نه اجازه خواهيم داد كسي از آن استفاده سياسي كند، گفت: با طرف اوكرايني توافق كرديم كه اجازه ندهيم از طرف هيچ كشور ثالثي در اين موضوع اعمال نفوذ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون