• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

ختم رسيدگي به پرونده اكبر طبري و ۲۱ همدستش اعلام شد

طبري و ردِ هر 16 اتهام

رسيدگي به پرونده اكبر طبري و ۲۱ همدستش به پايان رسيد. اگرچه اين پايان رسيدگي به پرونده‌هاي عريض و طويل معاون اجرايي رييس پيشين دستگاه قضايي نيست و به‌ گفته سخنگوي دستگاه قضايي آنچه در دادگاه رسيدگي شد همه موارد اتهامي اين فرد نبود. غلامحسين اسماعيلي گفته كه اكبر طبري علاوه بر آنچه در دادگاه رسيدگي شده، بخش‌هاي ديگري از آن در دادسرا مفتوح است و به زودي بخش دوم به دادگاه براي رسيدگي ارسال خواهد شد. به هرحال بخش اول پرونده اكبر طبري پس از برگزاري ۱۴ جلسه دادگاه به پايان رسيد و بنابر آنچه سخنگوي قوه قضاييه گفته بايد طي يكي، دو هفته آينده منتظر صدور حكم درباره اين پرونده و متهمان آن باشيم. 
در آخرين جلسه رسيدگي به پرونده اكبر طبري و دوستان اما اكبر طبري به عنوان متهم رديف اول اين پرونده با رد تمام اتهامات گفت: «من تمام ۱۶ اتهامي كه در كيفرخواست آمده را رد مي‌كنم. آخرين دفاع را وكيلم انجام مي‌دهد، چون من حقوقي نيستم و از مسائل حقوقي چيزي نمي‌دانم.» او البته درباره ارتباطش با دانيال‌زاده و نياز آذري چنين توضيح داد: «نماينده دادستان در جلسه دادگاه گفت در اتاق من روي دانيال‌زاده باز بود، او همسايه من بود. يا نيازآذري هر موقع به ايران مي‌آمد، به من سر مي‌زد؛ آن‌هم نه در دفتر كارم، بلكه در محل ديگري با پول خودم، نه از پول بيت‌المال با او صبحانه مي‌خورديم.» متهم رديف اول اين پرونده همچنين گفت: «در كيفرخواست يكي از دلايل وارد ساختن اتهام به من روابط تنگاتنگ با حسن نجفي بيان شده، اين درحالي است كه من پيش از ورود به قوه قضاييه با آقاي نجفي دوست بودم؛ رابطه دوستي ۳۵ ساله خود با نجفي را در جلسه دادگاه وصف كردم.» اشاره طبري به اظهاراتش در جلسه دوم دادگاه رسيدگي به اين پرونده است. او گفته بود كه «با مشايخ و نجفي مانند 3 ‎برادر بوديم، اگر من ۸۰۰ ميليارد هم بخواهم اين برادرانم مي‌دهند و اگر كل ‎لواسان و كارخانه‌اش را بخواهم به نام من مي‌كند. اين ‎رفاقت است. اگر شما از اين دوستان نداريد، به من ارتباطي ندارد. اگر آنها نيز از من بخواهند، من نيز براي آنها انجام مي‌دهم.» اظهاراتي عجيب كه پس از انتشار، واكنش‌هاي بسياري از سوي افكار عمومي به همراه داشت و پيش از آن قهرماني، نماينده دادستان هم در همان جلسه دادگاه به اين اظهارات طبري واكنش نشان داده و گفت: «آقاي طبري گفتند كه مشايخ و نجفي دوست داشتند تا به من پول بدهند. كاملا درست است؛ آقاي طبري محبوب دل ‎متهمان اقتصادي بودند.» 
هرچه بود اما از آنجا كه اكبر طبري در آخرين جلسه دادگاه اعلام كرده بود كه باقي دفاعيات حقوقي را وكيلش انجام مي‌دهد، پس از توضيحات او، وكيلش در جايگاه قرار گرفت. او به عنوان آخرين دفاع گفت كه ۱۸ مورد لايحه مكتوب و جداگانه تقديم دادگاه مي‌كند كه البته ناقص و ناتمام است و تقاضاي 7 روز فرصت دارد كه يك لايحه ديگر براي كشف حقيقت تقديم دادگاه كند. اين نكته‌اي است كه سخنگوي دستگاه قضايي هم در توضيحاتي كه در جريان  نشست خبري روز گذشته خود درباره اين پرونده مطرح كرده بود، به آن اشاره كرد و گفت كه برخي وكلاي متهمان براي تنظيم لايحه دفاعيه براي آخرين دفاع مهلتي از دادگاه خواستند كه مهلت محدودي در نظر گرفته شده است. بنابراين صدور راي دادگاه بعد از ارايه لايحه دفاعيه برخي وكلاي متهمان صورت خواهد گرفت.
در ادامه چهاردهمين و آخرين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده اكبر طبري و دوستان، وكيل متهم مشايخ هم با حضور در جايگاه به ارايه آخرين دفاعياتش پرداخت: «اتهام موكل من ناظر بر فراهم آوردن موجبات ارتشاي يك جرم مستقل است و مشمول مرور زمان شده است؛ چراكه ۱۲ سال از اقدامات موكل من گذشته؛ بعد از سال ۸۶ موكل من يعني آقاي مشايخ ريالي به طبري پرداخت نكرده است.» او ادامه داد: «در مورد اراضي كلاك هم بايد بگويم كه در بازه زماني ۸۴ تا ۸۶، بحث در مورد اراضي كلاك اين بود كه اين اراضي خارج از محدوده شهر باشد يا داخل محدوده شهر، لذا اين موضوع در شهرداري و استانداري مطرح بود و پرونده قضايي درمورد آن مطرح نبود و نجفي با طبري توافقاتي كرده بود تا طبري موضوع كلاك را در كميسيون ماده ۵ پيگيري كند.» 
همچنين وكيل متهم دانيال‌زاده با حضور در جايگاه پس از تفهيم اتهامات مجدد موكلش به او ازسوي قاضي، در مقام آخرين دفاع چنين گفت: «در شرايط اقتصادي فعلي و در شرايطي كه كرونا بنگاه‌هاي توليدي زيادي را از بين برده، موكل من به ۵ هزار كارگر خود به رويه 30 ساله، در بيست و هفتم هرماه حقوق پرداخت مي‌كند؛ لذا موكل من يك عنصر مفيد به حال جامعه است و من براي او از اتهاماتي كه براساس ظن و گمان متوجهش است تقاضاي برائت دارم.» او گفت: «موكل من از اتهام تشكيل شبكه ارتشا مبراست و در هيچ‌گونه شبكه‌اي كه نفر سومي در آن وجود داشته باشد، حضور نداشته است؛ در پرونده تنها يك دليل ذكر شد و آن نيز رابطه طولاني‌مدت و صميمانه و تنگاتنگ ميان موكل من با طبري است؛ حال آنكه در سال ۹۰ قرارداد منعقد مي‌شود و در سال ۹۱ يك ملاقات ميان موكل من يعني آقاي دانيال‌زاده و آقاي طبري در ساختمان محل زندگي‌شان اتفاق مي‌افتد.»
در نهايت با ارايه توضيحاتي از سوي برخي ديگر از متهمان و وكلاي‌شان، رييس دادگاه ختم رسيدگي به پرونده اكبر طبري و ساير متهمان را اعلام كرد و گفت كه حكم دادگاه در زمان قانوني صادر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون