• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

واكنش شورا به مرگ‌هاي سريالي در بوستان‌هاي ناايمن

فوت پسر نوجواني در پارك لاله كه دچار برق‌گرفتگي شده بود موضوع تذكر سه عضو شوراي شهر تهران بود. روز گذشته صدراعظم نوري رييس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران از عملكرد شهرداري در حوزه ايمني فضاهاي شهري انتقاد كرد و گفت: ‌در سال‌هاي اخير متاسفانه شاهد حوادث تلخ و ناگواري از اين دست در بوستان‌ها و فضاهاي عمومي تهران يا كشور هستيم، كه داغي جانسوز بر دل‌مان گذاشته است، از خبر فوت فاطمه، كودكي پنج ساله بر اثر سقوط در آبنماي پارك كوهسار شهرك خاوران تا كشته شدن كودك 6 ساله، عماد صفي‌ياري در استاديوم آزادي، در اثر برق‌گرفتگي. فوت نوجوان سيزده ساله در حوضچه بوستان الغدير، فوت كودك ديگري در يكي از بوستان‌هاي مجاور بيمارستان شهيد فهميده، به دليل برق‌گرفتگي در درون حوضچه بوستان، يا فوت دو تن از عابران پياده در حادثه واژگوني يك دستگاه جرثقيل سنگين در پياده‌رو و خيابان اطراف شهربازي پارك بسيج و حالا فوت نوجوان ۱۴ساله در پارك لاله.
رييس كميته ايمني و مديريت شوراي شهر تهران اضافه كرد: در حال حاضر نارسايي در آگاهي و ضعف در تخصيص بودجه كافي براي دستيابي به اهداف مديريت سلامت، ايمني و محيط زيست، وجود مراكز متعدد تصميم‌گيري و فقدان هماهنگي در ساختار مديريتي موجود، فقدان روشي كارآمد جهت نظارت منطقي بر نحوه عملكرد پيمانكاران و مهم‌تر از همه ضعف در بازرسي‌ها و پايش‌هاي ادواري از وضعيت بهداشت، ايمني و محيط زيست، از عمده‌ترين چالش‌هاي پيش‌رو است.
 انتقاد افشين حبيب‌زاده، رييس كميته عمران شوراي شهر تهران هم از تكرار اين حوادث بود. او با اشاره به عدم رعايت مسائل حفاظت و ايمني محيط كار و نظارت دقيق و جدي بر آن متاسفانه موجب بروز حادثه تلخ و ناگوار آتش‌سوزي كلينيك درماني در منطقه يك شد، گفت: پس از آن شاهد بوديم كه بخش‌هاي مختلف نظارتي در گزارش‌هاي خود بر لزوم برخورد قاطعانه با قصوركنندگان در رعايت مسائل حفاظت ايمني تاكيد كردند تا ديگر شاهد چنين حوادث تلخي نباشيم اما گويا با گذشت چندين روز از آن حادثه، حساسيت نسبت به رعايت مسائل ايمني فروكش كرده چراكه همچنان در سطح شهر تهران شاهد بروز حوادث ناگواري هستيم. بامداد يكشنبه مورخ ۱۹ مردادماه، پسر نوجواني كه به همراه پدر خود در پارك لاله در حال ورزش كردن بود، به دليل تكيه به پايه چراغ برق، دچار برق گرفتگي شده و متاسفانه جان خود را از دست داده است، در اين خصوص سهل‌انگاري پيمانكار در نگه‌داشت و قصور در رعايت نكات ايمني و عدم رسيدگي به موقع به تاسيسات در اختيار و نيز قصور در نظارت ناظر مستقيم فضاي سبز و مدير بوستان در بازديدهاي روزانه مشهود است.حبيب‌زاده با تاكيد بر اينكه متاسفانه در هفته گذشته شاهد جان‌باختن يكي از كارگران خدمات شهري منطقه هفت در حين رفت و روب بزرگراهي بر روي پل سيدخندان بوديم كه در آن حادثه نيز پيمانكار برخلاف مفاد قرارداد از نيروي انساني بهره برده است، ادامه داد: در اين خصوص نيز شاهد عدم رعايت مفاد شرايط پيمان و نكات ايمني از سوي پيمانكار و قصور ناظران عملكرد بر پيمانكاران هستيم. در آبان ماه سال ۹۷ نيز حادثه مشابهي رخ داد كه در آن زمان ضمن تذكري درخواست شد از سوي شهرداران مناطق نظارت جدي و كاملي بر رعايت نكات ايمني و عملكرد پيمانكاران صورت گيرد كه متاسفانه نتيجه اينگونه كوتاهي‌ها، وقوع چندباره حوادث تلخ شده است.
مجيد فراهاني هم براي سومين بار در تذكري به شهردار تهران به موضوع ايمني پارك‌هاي سطح شهر تهران پرداخت و گفت: در اين روزهاي گرم تابستاني تنها دلخوشي كم‌هزينه اكثر شهروندان تهراني، حضور در بوستان‌ها و پارك‌هاي محلي است، گفت: حالا عدم توجه به ايمني تجهيزات و فضاي امن بوستان مي‌تواند اين شادي و دلخوشي را به كام خانواده‌ها تلخ كند كه متاسفانه در سال‌هاي گذشته ما شاهد بروز حوادثي همچون مرگ دلخراش فاطمه عزيز در پارك كوهسار منطقه ۱۵ تا شكستن دست پسر بچه‌اي در پاركي ديگر و اخباري تلخ‌تر بوده‌ايم، حادثه‌هايي كه علتش را مي‌توان در كوتاهي و كم‌كاري، ضعف نظارت و كنترل عملكرد پيمانكاران توسط واحدهاي اجرايي شهرداري مناطق و نواحي دانست. روز گذشته محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران به تذكر 6 عضو شوراي شهر به رييس‌جمهور و وزير بهداشت اشاره كرد و گفت: در حالي كه قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اذعان دارد كه آمار درگذشتگان كرونا مي‌تواند تا دو برابر آمار اعلامي باشد، آيا توقيف و تعطيلي يك روزنامه با اصل آزادي بيان و قانون انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات همخواني دارد؟ وي همچنين گفت: جامعه مطبوعات و خبرنگاران عيدي خود را از «هيات نظارت بر مطبوعات» دريافت كردند!
وي ادامه داد: محمدرضا سعدي، روزنامه‌نگار با سابقه و مديرمسوول روزنامه جهان صنعت خبر از توقيف روزنامه‌اش داد و اعلام كرد هيات نظارت بر مطبوعات در غياب دو تن از اعضاي خود، به سبب انتشار يك مصاحبه تخصصي از هيات علمي و اپيدوئولوژيست توقيف شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون