• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

تغيير ميزان فاصله اجتماعي كنكور را به تعويق انداخت

برگزار مي‌شود اما كي؟

گروه اجتماعي| داوطلبان كنكور سراسري براي چندمين بار ميان خبرهاي ضدونقيضي كه در مورد زمان برگزاري آزمون امسال رسيده، معطل مانده‌اند. وزير علوم كه صبح روز دوشنبه در نشست مجازي خبري با نماينده رسانه‌ها گفت‌وگو كرده بود و حرفي در مورد تعويق زمان برگزاري نزد، درست چند ساعت بعد، يعني دوشنبه شب تاييد كرد كه بنا بر شروط تازه وزارت بهداشت، آزمون به تعويق افتاده است. وزير بهداشت هم روز گذشته گفت كه تعويق به اين دليل است كه وزارت علوم نمي‌تواند در زمان باقيمانده، دستورالعمل‌هاي مراقبتي مورد نظر در حوزه‌هاي امتحاني را اجرايي كند. 
آنچه وزيران مي‌گويند، اين است كه كنكور سراسري به دليل چند سانتيمتر اختلاف به تعويق افتاده است: تغيير فاصله ايمن يك متر و 60 سانتيمتر به دو متر. منصور غلامي دوشنبه شب اعلام كرد: «افزايش فاصله‌گذاري اجتماعي از يك متر و ۶۰ سانت به ۲ متر يكي از دلايل اصلي تعويق كنكور سراسري است و سازمان سنجش براي اعمال اين فاصله‌گذاري نيازمند وقت بيشتري است. به دليل افزايش حوزه‌هاي كنكور سراسري، دفترچه سوالات بايد در قرنطينه باز و دوباره بر اساس حوزه‌هاي جديد بسته شود كه سازمان سنجش در اين فاصله قادر به انجام چنين كاري نبود.» آن‌گونه كه غلامي به ايرنا گفته بود سازمان سنجش براي اين موضوع، حداقل وقتي را به ستاد ملي مقابله با كرونا پيشنهاد داده است كه ابتدا بايد در اين ستاد به تاييد برسد كه فكر مي‌كنم تا شنبه به طول انجامد.
« براي برگزاري كنكور سراسري گفته و تاكيد كرده بوديم كه شيوه‌نامه‌ها و استانداردها را سخت‌تر خواهيم گرفت. فاصله بين دو نفر در كنكور كارشناسي ارشد، يك متر و 60 سانتيمتر بود به دليل اينكه داوطلبان اين كنكور، پخته‌تر هستند و به بلوغ بيشتري از تفكر بهداشتي و رعايت آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها رسيده‌اند، اما قطعا يك پسربچه يا دختربچه‌اي كه از دبيرستان در جلسه كنكور شركت مي‌كند، رعايت شيوه‌نامه‌ها برايش سخت‌تر است به خصوص در استان‌هايي كه هواي گرم دارند و حدود 4 ساعت آزمون، براي داوطلبان دشوار است.» وبدا روز گذشته به نقل از سعيد نمكي، وزير بهداشت نوشت كه از نظر آنها كنكور بايد در موعد مقرر كه در ستاد ملي كرونا تصويب شده، برگزار مي‌شد در عين حال از آنجايي كه نگرانند داوطلبان در هنگام كنكور مبتلا شوند، قرار به سختگيرانه‌تر شدن دستورالعمل‌ها شده است و براي همين ايجاد تغيير در فاصله ميان داوطلبان حوزه‌هاي بيشتري را مي‌طلبد، كاري كه وزارت علوم و سازمان سنجش زمان بيشتري براي اجراي آن نياز دارند. حالا شايد صحبت از يك ماه تعويق در ميان باشد: «ديروز جلسه‌اي با حضور روسا و جمعي از اعضاي كميسيون‌هاي بهداشت و آموزش مجلس، وزير علوم و رييس سازمان سنجش داشتيم و عنوان كرديم كه چقدر بضاعت اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي وجود دارد كه اعلام كردند اگر فاصله‌ها را كمتر در نظر بگيريد، امكان برگزاري كنكور سراسري وجود دارد اما گفتيم كه به پروتكل‌ها پايبند هستيم و از آن عدول نمي‌كنيم و اگر بخواهيم از هر پروتكلي عدول كنيم يعني به آلودگي هر فرزند اين سرزمين، رضايت داده‌ايم. نمايندگان مجلس از تفكر سختگيرانه‌تر شدن پروتكل‌ها و شيوه‌نامه‌هاي برگزاري كنكور سراسري حمايت كردند و عزيزان ما در وزارت علوم اعتقاد داشتند كه وقت تعيين شده براي اجراي پروتكل‌هاي سختگيرانه در كنكور سراسري كافي نيست و اگر بخواهد اين پروتكل‌ها به‌طور كامل اجرا شود، ضرورت دارد كه يك ماه كنكور را به تعويق بيندازيم.» نمكي تاكيد كرد كه با وجود جابه‌جا شدن تاريخ‌ها، مساله اصلي اين است كه همه بدانند كنكور قطعا برگزار خواهد شد: «از اينكه فكر كنيم كنكور برگزار نخواهد شد، خير چنين پديده‌اي نيست. اينكه اين كنكور با يك ماه تاخير برگزار شود، توسط وزير علوم اعلام شده و بايد در مورد آن تصميم‌گيري كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون