• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4718 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد

قطع دست كودك چابهاري در سايه حمله گاندو

گروه اجتماعي| سرنوشت حوا تكرار شد. پسربچه ديگري از روستاهاي سرباز در سيستان و بلوچستان مورد حمله گاندوها قرار گرفت و مچ دست چپ او قطع شد. اميرحمزه ۷ سال داشت مانند حوا، براي برداشت آب به نزديكي بركه رفته بود و مانند او، اگر همراهي مادر را نداشت، سرنوشتي جز مرگ در انتظارش نبود. 
به گزارش برنا، «وحيد پورمردان» مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سيستان و بلوچستان با تاييد اين خبر گفت: با توجه به فصل گرما و كمبود آب در مناطق روستايي، اهالي باوجود نصب تابلوهاي هشدار‌دهنده محيط زيست و اطلاع‌رساني‌هاي مداوم و چهره به چهره محيط‌بانان مستقر در منطقه، متاسفانه براي استفاده و برداشت آب يا آب‌تني و بازي به بركه‌هاي محل زيست تمساح پوزه كوتاه نزديك مي‌شوند كه اين‌بار پسر بچه اهل روستاي هوت‌گت‌بالا هدف حمله جدي تمساح قرار گرفت و از ناحيه مچ دست چپ دچار آسيب جدي شد. 
 پورمردان در تشريح وضعيت اين پسر افزود: اين پسربچه براي درمان به بيمارستان چابهار انتقال يافت و با توجه به رايزني‌هاي انجام‌شده و هماهنگي با دانشگاه علوم پزشكي و معاون سياسي اجتماعي استاندار درصدد هستيم به سرعت براي انجام مراحل درماني، او را به مركز استان يا در صورت نياز به خارج از سيستان و بلوچستان منتقل كنيم.
سال ۱۳۸۲ بود كه براي اولين‌ بار حمله گاندو به يك كودك ۱۲ساله در شهرستان راسك خبرساز شد. با اين حال اين آخرين خبر نبود كه حمله گاندوها منجر به مرگ يك كودك شد، تيرماه سال ۱۳۹۵ نيز يك كودك ۱۰ ساله در مجاورت رودخانه سرباز مورد حمله يك گاندو قرار گرفت. «عليرضا بزرگ‌زاده» با حمله گاندو به زير آب رفت و خفه شد و جان باخت. سال پيش نيز «حوا رييسي» دختر ۱۰ ساله، اهل روستاي مولاآباد كشاري از توابع شهرستان سرباز در پايين‌دست سد پيشين رودخانه باهوكلات مورد حمله گاندو قرار گرفت اما جان سالم به در برد. حوا همراه مادر و خواهر خود براي برداشت آب و شست‌وشو به نزديكي اين رودخانه رفته بود، اين دختر با مداخله خواهر خود از مرگ جان سالم به در برد اما يكي از دستان خود را از دست داد. حالا همين سرنوشت براي اميرحمزه نيز تكرار شده است. به گفته «نويد برهان‌زهي» فعال اجتماعي سيستان و بلوچستان«اگر مادر اميرحمزه نبود و او را از دهان گاندو بيرون نمي‌كشيد شايد اميرحمزه حالا زنده نبود.» زماني كه دست حوا به دليل حمله گاندوها قطع شد، همان زمان خبر رسيد كه در سال‌هاي اخير حدود ۲۰ كودك و نوجوان بر اثر غرق ‌شدن در «هوتگ» (گودال حفرشده براي ذخيره آب باران براي استفاده مشترك انسان و حيوان) غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند. با اينكه آماري دقيق از تعداد حمله گاندوها به كودكان در سيستان و بلوچستان موجود نيست اما اين خطر همچنان بر سر كودكان اين منطقه سنگيني مي‌كند زيرا در بسياري از روستاهاي جنوب سيستان و بلوچستان همچنان شبكه آبرساني تكميل نشده است و بوميان منطقه براي برداشت آب ناچارند به محل زيست گاندوها نزيدك شوند، اين معضل به ويژه در فصول گرم سال بيش از پيش به چشم مي‌خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون