• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4718 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد

خبر

چگونگي ثبت‌نام جاماندگان بيمه بيكاري كرونا

پرداخت بيمه بيكاري كرونا از جمله تسهيلات دولت براي كمك به معيشت افراد بود كه 3 ماه متوالي پرداخت شد.

دولت پس از شيوع كرونا و تعطيلي كسب‌وكارها براي حمايت از معيشت كساني كه بيكار شدند، تصميم گرفت 3 ماه(اسفند، فروردين و ارديبهشت) بيمه بيكاري پرداخت كند. دولت براي حمايت از معيشت كساني كه به اجبار در دوره شيوع كرونا، كار خود را از دست داده‌اند 5 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته كه با تزريق به صندوق بيكاري صرف حمايت از كساني خواهد شد كه با تعطيلي مشاغل در اپيدمي كرونا از ادامه كار بازمانده‌اند. براي همين منظور سامانه‌اي به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir راه‌اندازي شد تا افراد، درخواست خود را در آن ثبت كنند.

براساس آخرين آمار در اسفند ماه حدود ۲۷۷ هزار و ۵۰۰ نفر در 3 مرحله بيمه بيكاري دريافت كردند. در فروردين ماه با احتساب افرادي كه در اسفند ماه مقرري بيمه بيكاري دريافت كردند، رقم به ۵۰۳ هزار و ۷۴ نفر رسيد و اين رقم در ارديبهشت ماه به ۳۳۱ هزار و ۳۲ نفر افزايش يافت.

به گزارش ايرنا در اين ميان با وجود تاكيد فراوان مبني بر ثبت‌نام متقاضيان دريافت بيمه بيكاري كرونا در سامانه بيمه بيكاري (bimebikari.mcls.gov.ir) برخي به اداره كاريابي يا ادارات كار محل سكونت خود مراجعه و آنجا ثبت‌نام كردند كه منجر به جا ماندن نام اين افراد شده است كه بنا به گفته مديركل بيمه بيكاري وزارت تعاون حدود ۱۴ هزار نفر هستند.

مسعود بابايي در صفحه اينستاگرام وزارت تعاون درباره نحوه ورود اطلاعات در سامانه جامع كار براي دريافت بيمه بيكاري گفته:«افرادي كه در سامانه بيمه بيكاري ثبت‌نام كردند به چند دسته تقسيم مي‌شوند. برخي مقرري بيمه بيكاري كه ستاد ملي مقابله با كرونا براي 3 ماه متوالي(اسفند، فروردين و ارديبهشت) مصوب كرده بود را دريافت كردند كه تعداد آنها يك ميليون و ۱۳۳ هزار نفر است.گروه دوم جاماندگاني هستند كه شماره تلفن همراه آنها اشتباه بوده يا اينكه در سامانه مربوطه ثبت‌نام نكردند. وزارت تعاون براي اين افراد پيامك فرستاده تا وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را وارد يا به‌روزرساني كنند.گروه سوم نيز افرادي هستند كه به هر دليلي شماره حساب بانكي خود را با تاخير در سامانه بيمه بيكاري وارد كردند و در نتيجه پيامك وزارت تعاون نيز با تاخير ارسال شده است. افرادي كه بيمه بيكاري دريافت كردند چنانچه بيكاري آنها استمرار دارد براي اين افراد به نوبت پيامك ارسال مي‌شود. اما اين افراد منتظر پيامك نباشند و به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه و اعلام كنند كه قصد احراز هويت براي سامانه جامع روابط كار را دارند. چنانچه افراد قبل از اين احراز هويت شده باشند ديگر نيازي به احراز هويت مجدد ندارد و با همان رمز عبوري كه پيش از اين دريافت كردند، مي‌توانند وارد سامانه جامع روابط كار شوند سپس زيرسامانه روابط بيمه بيكاري را انتخاب و مدارك لازم را ارايه كنند.»

مسعود بابايي افزود:«از ابتداي خرداد ماه بررسي‌ها و پرداخت‌هاي بيمه بيكاري افراد طبق قانون بيمه بيكاري و ماده 7 اين قانون بوده و پرداخت آن مشروط به داشتن شرايط قانوني است. بررسي و رسيدگي به درخواست بيمه بيكاري به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود و در خواست ارايه مدرك تحصيل در سامانه جامع روابط كار به اين دليل است كه افراد بي‌سواد در كلاس‌هاي نهضت سوادآموزي شركت كنند و برخي افراد كه مدرك و گواهينامه مهارتي خاصي دارند با بارگذاري آن در سامانه، زمينه اشتغال مجدد براي آنها فراهم شود. ممكن است افراد براي دريافت بيمه بيكاري به صورت حضوري به كاريابي يا ادارات كار محل سكونت خود مراجعه و ثبت‌نام كرده باشند، اين افراد نيز حتما بايد به سامانه جامع روابط كار و زيرسامانه بيمه بيكاري مراجعه و اطلاعات خود را وارد كنند. اشتغال به كار بدون داشتن كارت پايان خدمت غيرقانوني است و در اشتغال غيرقانوني به هر دليلي كه باشد، بيمه بيكاري تعلق نمي‌گيرد اما چنانچه به لحاظ قانوني اشتغال افراد مجاز باشد مشمول دريافت بيمه بيكاري هستند.»

 

تعداد جان‌باختگان كرونا در كشور به ۱۹ هزار و ۳۳۱ نفر رسيد

سخنگوي وزارت بهداشت گفت:«تاكنون ۳۳۸ هزار و ۸۲۵ نفر در كشور به ‌طور قطعي به ويروس كرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان كرونا در كشور به ۱۹ هزار و ۳۳۱ نفر رسيده است.»

سيماسادات لاري روز جمعه افزود:«در فاصله 23 تا ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي ۲ هزار و ۵۰۱ بيمار جديد مبتلا به كوويد ۱۹ در كشور شناسايي كه هزار و ۱۷۳ نفر از آنها بستري شدند. با اين حساب، مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور به ۳۳۸ هزار و ۸۲۵ نفر رسيد. تاكنون ۲۹۳ هزار و ۸۱۱ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين ۳۹۵۶ نفر از بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.»

به گفته او استان‌هاي مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالي، اردبيل، اصفهان، البرز، خراسان رضوي، كرمان، سمنان، آذربايجان شرقي، مركزي، يزد و گيلان در وضعيت قرمز قرار دارند. همچنين استان‌هاي فارس، ايلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوين، آذربايجان غربي، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد در وضعيت هشدار قرار دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون