• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

خبر كوتاه

فروش سهام عدالت بلوكي شد

مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه اعلام كرد: براي حمايت از بازار سرمايه و حقوق سهامداران، فروش سهام عدالت به صورت بلوكي با نماد ۲ در بورس انجام مي‌شود. حسين فهيمي اظهار كرد: فروش سهام عدالت در بازار باعث نزولي شدن بازار سرمايه نشده است و نكته‌اي كه اين روزها در اين رابطه مطرح مي‌كنند، صحت ندارد. او با اشاره به اينكه حجم بازار سرمايه عميق شده است، ادامه داد: در بازاري كه بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان معامله صورت مي‌گيرد عددهاي چند صد ميلياردي سهام عدالت در برخي روزها تاثير زيادي در منفي و مثبت شدن بازار ندارد؛ ممكن است در برخي نمادها تاثير مقطعي داشته باشد، اما اينكه كل شاخص بورس را منفي و مثبت مي‌كند، صحت ندارد. فهيمي كه در صدا و سيما سخن مي‌گفت، اظهار كرد: از ابتداي آزادسازي سهام عدالت، بيش از ۶۴۰۰ ميليارد تومان سهام عدالت فروخته شد، اما بازار منفي نشد. در اين روزها جمعا ۶۰۰ ميليارد تومان سهام عدالت فروخته شده است پس فروش سهام عدالت تاثيري در بازار ندارد.

چرا ۲۷ ميليارد دلار ارز صادراتي بازنگشت؟

 

رييس اتاق بازرگاني تهران به تشريح دلايل اين اتاق در بازنگشتن ارز حاصل از صادرات پرداخت. مسعود خوانساري ديروز در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران، بيان كرد: بانك مركزي در هفته‌هاي گذشته با اعتراض نسبت به عملكرد صادركنندگان اعلام كرد كه ۲۷ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات به كشور بازنگشته كه اتاق بازرگاني از همان ابتدا اعلام آمادگي كرد تا با شفافيت چرايي اين موضوع را بررسي كند. او
با اشاره به درخواست اتاق از بانك مركزي براي دريافت فهرست افراد و شركت‌هايي كه ارز خود را بازنگردانده‌اند، گفت: در روزهاي گذشته بانك مركزي اين فهرست را دراختيار ما قرار داد. اولا عدد موجود در اين فهرست بسيار پايين‌تر از عدد ۲۷ ميليارد دلار ابتدايي است و در وهله دوم نتايج جلسات چندگانه برگزار شده ميان اتاق بازرگاني و اين شركت‌ها نشان مي‌دهد فراهم نبودن برخي مقدمات اجرايي، مانع از بازگشت بخشي از اين ارزها شده است. رييس اتاق بازرگاني تهران توضيح داد: نبود هماهنگي ميان دستگاه‌هاي اجرايي مانند گمرك، سازمان توسعه تجارت و بانك مركزي خود عاملي براي نرسيدن ارزها بوده است. تعدادي از صادركنندگان در جلسه با اتاق ثابت كردند كه برخي قوانين را نمي‌دانستند و آنقدر دستورالعمل و مقررات وجود داشته كه امكان دسترسي به قانون اجرايي فعلي براي آنها دشوار شده است. خوانساري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به طرح فروش اوراق سلف نفتي از سوي دولت، بيان كرد: در بودجه امسال احتمالا بيش از ۱۵۰ هزار ميليارد تومان كسري بودجه داريم و دولت براي برطرف كردن آن روش‌هايي مانند انتشار اوراق قرضه را دارد. اوراق سلف نفتي نيز باتوجه به مديريت انتظارات تورمي و كم‌هزينه‌تر بودن نسبت به ساير طرح‌ها مي‌تواند جنبه مثبتي داشته باشد.

الزام بانك‌ها به نگهداري درصدي از سپرده‌ها به صورت اوراق دولتي

 

رييس كل بانك مركزي گفت: بانك‌ها بايد درصدي از سپرده‌هاي خود را به صورت اوراق دولتي در ترازنامه‌هاي‌شان نگهداري كنند. به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانك مركزي، عبدالناصر همتي، رييس كل اين بانك اعلام كرد: براساس سياست‌هاي جديد پولي بانك مركزي و در راستاي اقدامات احتياطي اقتصاد كلان و تكميل بسترسازي عمليات بازار باز، بانك‌ها و موسسات اعتباري موظف خواهند شد درصدي از سپرده‌هاي خود را به صورت اوراق دولتي در ترازنامه خود داشته باشند.

نشست مجازي ايران و كره‌جنوبي براي تسويه بخشي از بدهي سئول

 

ايران و كره‌جنوبي امروز براي گفت‌وگو درباره اقلام موردنياز ايران، صادرات تجهيزات و دارو، تشريفات تجاري و استمرار همكاري‌ها بين دو كشور نشست مجازي خواهند داشت. در نشست ديروز، همكاري‌هاي طرفين در شرايط همه‌گيري كرونا مورد بررسي قرار گرفت و نمايندگاني از وزارتخانه‌هاي خارجه، بهداشت، صنايع، بازرگاني و ديگر نهادهاي مرتبط كره‌جنوبي و نمايندگاني از وزارت بهداشت و امور خارجه ايران شركت دارند. وزارت خارجه كره‌جنوبي در بيانيه‌اي ضمن تاييد برگزاري اين نشست تصريح كرده است: ما به رايزني با شركت‌ها و موسسات ذي‌ربط در زمينه همكاري با ايران ادامه مي‌دهيم تا از آنها براي بازگشت به بازار ايران حمايت شود و بتوانند در زمينه اقلام بهداشتي و پزشكي با ايران همكاري نزديك داشته باشند. كره‌جنوبي هفت ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران را بلوكه كرده است.

پرداخت ۲.۳ هزار ميليارد تومان تسهيلات كرونا به بنگاه‌ها

معاون وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: تاكنون ۲۳ هزار و ۶۶۷ ميليارد ريال تحت عنوان تسهيلات كرونا، از سوي بانك‌هاي عامل به مشمولان پرداخت شده است. عيسي منصوري درباره مصوبات بيست و چهارمين جلسه كارگروه مقابله با پيامدهاي اقتصادي ناشي از شيوع ويروس كرونا، اظهار داشت: براساس آخرين آمارها از سامانه كارا، تعداد ۳۹۱ هزار فقره پرونده ثبت نام كرده‌اند كه اين تعداد، ۷۷۵ هزار نفر اشتغال را شامل مي‌شود كه توسط ۱۳ دستگاه اجرايي بررسي شده و ۱۱۲ هزار ميليارد ريال تسهيلات را در برمي‌گيرد. معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: رانندگان با دريافت مبلغ ۳۳ هزار و ۴۷۰ ميليارد ريال از رقم كل تسهيلات كرونا، بلندترين ستون را در جدول آماري رسته‌هاي بسيار آسيب‌ديده از شيوع ويروس كرونا به نام خود ثبت كرده‌اند. او
با اشاره به كسر ۲۰۰ هزار ميليارد ريال از محل تسهيلات كرونا به كسب و كارهاي آسيب ديده و اختصاص آن به طرح وديعه مسكن براساس مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا، گفت: باتوجه به آمار متقاضيان و پرونده‌هاي ثبت‌نام شده در سامانه كارا، جمع تسهيلات مورد نياز، ۲۳۵ هزار ميليارد ريال است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون