• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4731 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ شهريور

چه چيزي براي راي‌دهندگان امريكايي مهم است؟

ميثم سليماني

هنگامي كه انتخابات امريكا را از اخبار رصد مي‌كنيد شايد براي شما اين سوال مطرح شده باشد چه چيزي براي راي‌دهندگاني كه قصد دارند روز سوم نوامبر پاي صندوق‌هاي راي بروند و رييس‌جمهور آينده اين كشور را انتخاب كنند، مهم است. پاسخ به اين سوال شايد در ايران اين باشد كه قطعا سياست خارجي يكي از محوري‌ترين موضوعات انتخابات آينده است. اين گزاره تا حدودي درست است اما نه همه آن. براي روشن‌تر شدن اين موضوع بايد سري به اعداد و ارقام و نتايج نظرسنجي‌هايي كه در اين زمينه بيرون آمده، زد تا چشم‌انداز روشني نسبت به ذهن راي‌دهندگان امريكايي پيدا كنيم. 
موسسه پيو در بررسي‌هايي كه انجام داده، نشان مي‌دهد كه در انتخابات 2020 اصلي‌ترين موضوع مردمي كه قصد دارند در انتخابات شركت كنند، اقتصاد است. موضوعي كه همواره در انتخابات‌هاي مختلف در صدر چالش‌هاي مردم قرار دارد و تنها درصد اهميت آن متفاوت است. در اين دوره اولويت اول 79 درصد شركت‌كنندگان در انتخابات اقتصاد است و در جايگاه بعدي با 68 درصد موضوع خدمات درماني قرار دارد. اما نكته جالب توجه در رتبه سوم اين رده‌بندي موضوع انتصاب‌ها در ديوان عالي امريكاست كه به نظر مي‌رسد با توجه به انتصاب‌هايي كه دونالد ترامپ طي 4 سال اخير داشته براي مردم حساسيت‌برانگيز شده چرا كه اگر دونالد ترامپ بتواند بار ديگر در مسند رياست جمهور بنشيند به احتمال زياد سومين قاضي را نيز منصوب خواهد كرد و قطعا توازني كه سال‌ها تلاش شده در ديوان عالي امريكا وجود داشته و اكنون تا حدودي از بين رفته كاملا به سمت يك جناح و گروه خاص در امريكا كشيده خواهد شد و قطعا اين موضوعي نگران كننده براي دموكراسي امريكاست. از همين رو مي‌توان اين موضوع را يكي از عمده‌ترين دلايل حساسيت‌برانگيز بودن آن براي مردم امريكا دانست. 
در رده‌هاي بعدي موضوعاتي مانند شيوع ويروس كرونا، جرم و جنايت، سياست خارجي و سياست‌هاي مربوط به حمل اسلحه قرار دارند. در بحث كرونا حدود 62 درصد راي‌دهندگان اعلام كردند، ميزان شيوع ويروس كرونا در پاييز قطعا بر تصميم نهايي آنها تاثيرگذار خواهد بود. 
حالا اگر برگرديم به 4 سال قبل و به نظر مي‌رسد با امريكايي ديگر مواجه هستيم. مردم اگرچه در آن سال كماكان اولويت اول خود را اقتصاد مي‌دانستند اما اولويت بالاتري داشت. در جايگاه دوم اولويت مردم تروريسم بود ولي الان حتي جزو 10 اولويت اول امريكا نيز محسوب نمي‌شود در صورتي كه طي سال‌هاي گذشته تروريسم جزو اولويت‌هاي اصلي امريكا بوده است. حالا موضوعاتي مانند نژادپرستي و خشونت‌هاي داخلي جايگزين اين بخش براي مردم امريكا شده است.
از طرفي ديگر موضوع سياست خارجي با 75 درصد اولويت سوم راي‌دهندگان در سال 2016 بود كه نشان مي‌دهد شرايط امروز تا چه حد براي مردم امريكا تغيير كرده است. به عبارتي مي‌توان گفت، امروز اگر بخشي از حساسيت در بحث سياست خارجي كاسته شده به اين دليل است كه سياست خارجي امريكا به‌ شدت با مسائل داخلي اين كشور گره خورده است. از طرفي اولويت‌هاي ديگري به وجود آمده كه از اهميت سياست خارجي امريكا كاسته است. موضوعي مانند جنگ تجاري چين با امريكا عملا از چارچوب سياست خارجي امريكا خارج شده و تبديل به چالش داخلي امريكا شده است. چراكه بخشي از اقتصاد امريكا وابسته به چين است و اختلافات ميان امريكا و چين به‌ طور مستقيم بر اقتصاد امريكا اثرگذار خواهد بود. از طرفي 4 سال پيش مردم با موضوعات كلان‌تري درگير بودند اما حالا با امريكاي ديگري روبه‌رو هستيم. مردم امريكا در انتخابات 2020 حتي موضوع آموزش برايشان در اولويت قرار ندارد. در دوره گذشته مردم چندان نگران بحث تغييرات آب و هوايي نبودند اما حالا با سياست‌هايي كه دونالد ترامپ طي اين 4سال در خصوص سياست‌هاي آب و هوايي داشته مردم بيش از گذشته نگران اين شرايط هستند. 
البته اين نكته را نيز بايد يادآور شد كه در مباحث مختلف ديدگاه طرفداران دونالد ترامپ، رييس‌جمهور كنوني امريكا و جو بايدن، معاون سابق رييس‌جمهور امريكا درصد‌هاي متفاوتي دارند. به‌ طور مثال در بحث مراقبت‌هاي بهداشتي تنها 48 درصد طرفداران ترامپ اين موضوع برايشان اهميت دارد و در سمت مقابل 84 درصد طرفداران بايدن به‌ شدت اين بحث برايشان مهم است.  نكته جالب توجه در اين بحث موضوع سياست خارجي است كه هر دو گروه به يك ميزان برايشان مهم است. 57 درصد از هر دو طيف سياست خارجي را براي انتخاب خود حائز اهميت مي‌دانند كه نشان از اين موضوع دارد و موضوع سياست خارجي در هر دو حزب به يك ميزان حساسيت‌برانگيز است. 
مجموعه شرايط نشان مي‌دهد، فضاي فكري در امريكا به نسبت 4 سال گذشته كاملا متفاوت شده است. دغدغه‌هاي مردم تغيير كرده است. ديگر نمي‌توان همه‌ چيز را با يك چشم ديد. نه مي‌توان گفت، موضوعي مانند سياست خارجي در انتخابات امريكا مهم است و مي‌شود گفت، نيست. آيتم‌هايي كه در گزارش پيو به آن اشاره شده، قابل تامل است و از اين طريق مي‌توان به شمايي دقيق‌تر از انتخابات امريكا دست پيدا كرد. اما اين واقعيت را نبايد ناديده گرفت كه اولويت مردم امريكا خودشان هستند نه مردم كشورهاي ديگر؛ سياست خارجي تا جايي براي مردم امريكا حائز اهميت است كه در چارچوب منافع امريكا باشد. اگر مردم تشخيص دهند گزينه جنگ يا صلح با هر كشوري به نفع امريكاست قطعا بر انتخاب فرد مورد نظرشان تاثير دارد. بنابراين موضوعات مهم براي مردم امريكا در هر انتخابات متغير است و در برخي از دوره‌ها درصد اهميت آيتم‌هاي مهم كم يا زياد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون