• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4740 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ شهريور

حذف ويليامز و بردي از يو اس اوپن

آزارنكا و اوزاكا به فينال رسيدند

مرضيه حسين‌خاني

 

ويكتوريا آزارنكا و نائومي اوزاكا بامداد يكشنبه به وقت تهران در فينال مسابقات يو اس اوپن ۲۰۲۰ در يك استاديوم تقريبا خالي به مصاف هم خواهند رفت. اين بدون شك براي هواداران يك حسرت واقعي است. 
در يك شب درخشان تنيس، آزارنكا با كامبكي باور نكردني مقابل سرنا ويليامز از كشور ميزبان خودش را به فينال رساند. ويليامز از اوايل ست سوم مسابقه از ناحيه تاندون دچار آسيب شد و با همان وضعيت مسابقه را به پايان برد. اوزاكاري ژاپني نيز در يك بازي نزديك جنيفر بردي ديگر نماينده امريكا را حذف كرد و به ديدار نهايي رسيد تا يكي از اتفاقات جالب و غيرقابل پيش‌بيني ورزشي سال ۲۰۲۰ رقم بخورد. سالي كه خودش عجيب‌ترين سال قرن اخير بوده است.
ويليامز در بازي‌هاي رو در رو با آزارنكا قهرمان قديمي تنيس دست برتر را داشت و در ۲۲ رويارويي ۱۸ بار به پيروزي دست پيدا كرده بود. در بازي نيمه‌نهايي نيز ويليامز مسابقه را عالي شروع كرد و اجازه نفس كشيدن به حريفش نداد ولي آزارنكا موفق شد مسابقه را به نفع خودش تغيير دهد و باخت ۶ بر يك در ست نخست را با دو برد ۶ بر ۳ در ست‌هاي دوم و سوم جبران كند. اوزاكا هم كه با سيد ۴ وارد مسابقات شده بود، موفق شد شانس بيست‌وهشتم قهرماني را 2 بر يك شكست دهد. اوزاكا ست نخست را ۷ بر ۶ باخت ولي 2 برد ۶ بر ۳ در ست‌هاي بعدي او را راهي فينال كرد. سرويس‌ها و فورهندهاي وحشتناك اوزاكا نقطه درخشان بازي او در نيمه‌نهايي بود. 
ويليامز در اواسط مسابقه دچار مصدوميت شد و بعد از بازگشت به زمين تلاش داشت ثابت كند همه‌چيز عادي است اما او گيم سرو خود را از دست داد تا حريفش بر بازي مسلط شود. دومين تنيسور پرافتخار تاريخ زنان كه تاكيد كرده در پايان همين ماه در رقابت‌هاي اوپن فرانسه حاضر خواهد شد، گفت: «من واقعا قوي شروع كردم و سپس او به جنگيدن ادامه داد.» برنده 
23 گرنداسلم از سال ۲۰۱۸ به اين سو و بعد از به دنيا آوردن فرزندنش نتوانسته در هيچ يك از 
۴ رقابت اصلي دنياي تنيس به پيروزي دست پيدا كند. در سمت مقابل رسيدن آزارنكا به فينال هم واقعا غيرقابل تصور بود. 
آزارنكا كه دو بار قهرماني گرنداسلم را در كارنامه دارد و صدرنشيني رنكينگ زنان هم در سابقه‌اش به چشم مي‌خورد در سال ۲۰۱۶ صاحب فرزند شد و 2 سال گذشته را درگير جنگ با همسر سابقش بر سر حضانت بچه بود. به واسطه همين حواشي او از فرم خوب خودش در سال‌هاي ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ فاصله گرفت و همين ماه گذشته در رقابت لكسينگتون تنها سايه‌اي از آزارنكا را به نمايش گذاشت، عاري از قدرت و خلاقيتي كه زماني او را بسيار خاص كرده بود. 
حالا اين تنيسور اهل بلاروس در ۳۱ سالگي همه آثار احياي مجدد را به دنيا نشان داده است. او برنده مسابقات غرب و جنوب شد و در يو اس اوپن بخت‌هاي قهرماني را يكي پس از ديگري از پيش رو برداشت. در يك‌چهارم اليز مرتنز نفر شانزدهم دنيا را ۶ بر صفر و ۶ بر يك شكست داد تا جاي هيچ حرف و حديثي باقي نگذاشته باشد. مربي آزارنكا مي‌گويد: «او اهداف بزرگي در سر دارد و مي‌خواهد دوباره عناوين بزرگي به دست آورد.»
ويليامز كه به عنوان شانس سوم مسابقات را آغاز كرده بود در ست نخست و تنها در ۳۴ دقيقه حريفش را شكست داد. اما آزارنكا هرگز براي آرام گرفتن وارد مسابقه نشده بود. او در ست دوم زنده شد و در حالي كه حريفش با بازي اصلي خود درگير بود، با ضرباتي هماهنگ او را به جلو و عقب مي‌كشاند. در طول بازي و در اواخر آن ويليامز و آزارنكا با هر ضربه غرغر مي‌كردند و جيغ مي‌كشيدند و با مشت‌هاي خود فرياد مي‌زدند «!come on». آزارنكا گفت: «هيچ جمعيتي براي دريافت انرژي وجود نداشت و من مجبور شدم خودم آن را ايجاد كنم.» 
هنگامي كه باران بر سقف استاديوم شلاق مي‌زند اوزاكا و بردي در نبردي ديگر براي رسيدن به فينال مبارزه مي‌كردند. بردي با سرويس‌هاي اوزاكا درگير بود زيرا تنيسور ژاپني مانند يك دارت‌باز گوشه‌هاي زمين را هدف قرار مي‌داد. بردي اگر مي‌توانست سرويس‌ها را بازگرداند با اوزاكا برابري مي‌كرد اما تنها گفتن اين حرف راحت است. 
اوزاكا بعد از بازي گفت: «بعضي اوقات فكر مي‌كنم چاره‌اي ندارم جز اينكه تا آنجا كه مي‌توانم سخت بازي كنم زيرا حريف اصلا حواسش به من نيست.» اوزاكا يك اعجوبه در دنياي تنيس است كه در سال ۲۰۱۸ با برتري مقابل ويليامز در تنيس يو اس اوپن به يكي از ستاره‌هاي بزرگ اين رشته تبديل شد. حريفش اما خيلي دير چهره شد و بعد از 2 سال حضور در U.C.L.A توانست براي نخستين‌بار به نيمه‌نهايي يك گرنداسلم برسد. 
اوزاكا در تمام طول مسابقه با بانداژي كه دور پاي چپش پيچيده بود، ديده شد. اين باند براي محافظت از عضله همسترينگش بود. 2 هفته 
قبل او در مسابقه نيمه‌نهايي اوپن
 Western & Southern (مسترز سينسيناتي) به خاطر همين مصدوميت انصراف داد ولي مسوولان برگزاري مسابقه فينال را يك روز به تعويق انداختند تا اوزاكا به بازي برسد. هر چند در فينال درد شديد او باعث شد رقابت را واگذار كند و آزارنكا به پيروزي برسد. جز اين بازي اين دو تنيسور سه بار تا به حال با هم روبه‌رو شدند كه 
2 برد سهم اوزاكا و يك برد سهم آزارنكا بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون