• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4744 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور

آنچه پرسپوليس را به هم ريخته جنگ قدرت است

رسول‌پناه در برزخ سرخ

بهرام سرگوسرايي

مهدي رسول‌پناه، سرپرست باشگاه پرسپوليس روزهاي عجيبي را پشت سر مي‌گذارد. هر روز يك خبر حاشيه‌‌ساز و غيرقابل تصور از باشگاه درز مي‌كند و در اين بين مشكلات بزرگ باشگاه حل نمي‌شود. اگر تعريفي براي شرايط برزخي در فوتبال وجود داشته باشد، يكي از نمودهاي عيني‌اش وضعيت فعلي باشگاه با سرپرستي مهدي رسول‌پناه است. در ادامه سعي مي‌كنيم روايتي مستقل از اتفاقات باشگاه ارايه كنيم. لازم به ذكر است كه آنچه در ادامه مي‌آيد، برداشتي است كه هواداران و رسانه‌ها از شرايط باشگاه دارند و ما صرفا تلاش مي‌كنيم براي روشن شدن ماجرا تكه‌هاي اطلاعاتي و نظر اهالي فوتبال را مانند پازل به هم بچسبانيم.

 باشگاه پرسپوليس با انبوهي از بدهي‌ها مواجه است. اصلي‌ترينش بدهي برانكو است كه همين امروز و فردا احتمالا باعث مي‌شود پنجره نقل‌وانتقالاتي اين تيم با شكايت پروفسور بسته شود. مهدي ترابي و علي عليپور دو نفر از ستون‌هاي تيم جدا شده‌اند و جايگزين قابل توجهي جذب نشده است. يحيي شاكي است و هواداران به ‌شدت از مديريت رسول‌پناه گلايه‌مندند و با كليدواژه «دندانپزشك وزير» او را در شبكه‌هاي اجتماعي ترول مي‌كنند. اين انتقاد مخصوصا روز دوشنبه به اوج خودش رسيد، چراكه يكشنبه شب علي رغبتي از اعضاي هيات‌مديره باشگاه گفت برانكو با درخواست ما براي مهلت يك ماهه جهت پرداخت مطالباتش موافقت كرده و ما نامه زديم به فيفا تا مشكلي پيش نيايد اما كمتر از ۲۴ ساعت بعد برانكو گفت چنين چيزي صحت ندارد و وكيل برانكو هم گفت حالا باشگاه علاوه بر ديركرد در پرداخت بدهي بايد بابت عمل «شرورانه‌اش» هم پاسخگو باشد. در كنار اين مشكلات اساسي به يك باره خبر خريد كت‌وشلوار محمدحسن انصاري‌فرد از حساب باشگاه به مبلغ نزديك به ۲۰ ميليون تومان با سند ذي‌حسابي باشگاه رسانه‌اي مي‌شود و همان روز خبر مي‌رسد يك عدد دستگاه سنجش چربي به ارزش ۵۰۰ ميليون تومان از باشگاه گم شده است!
همه دوست دارند بدانند رسول‌پناه چه كار مي‌كند؟ چرا اجازه مي‌دهد عضو هيات‌مديره باشگاه در مورد طلب برانكو دروغي بگويد كه مطمئنا كمتر از ۲۴ ساعت بعد تكذيب خواهد شد و چرا وقتي اين دروغ رسانه‌اي مي‌شود بلافاصله تكذيب نمي‌كند؟ چرا اسناد مالي باشگاه به اين راحتي به دست رسانه‌ها مي‌رسد؟ داستان دستگاه ديگر چيست؟ از همه مهم‌تر رسول‌پناه چه برنامه‌اي براي مديريت تيمي دارد كه به نظر جمع و جور كردنش خارج از توان اوست؟ 
در يكي از برنامه‌هاي اخير فوتبال برتر عليرضا بيرانوند كه هم‌اكنون در آنتروپ بلژيك بازي مي‌كند روي آنتن زنده تلويزيوني بابت قرارداد، نحوه جدايي‌اش از باشگاه و مطالباتش با رسول‌پناه رسما وارد جنگ لفظي شد. بعد از اينكه رسول‌پناه زير بار نرفت كه با اصرار او بيرانوند وسط فصل راهي بلژيك شده، بيرو به رسول‌پناه گفت تو براي مديريت باشگاهي مثل پرسپوليس كوچك هستي. خيلي از هواداران باشگاه با كنار هم قرار دادن اتفاقات اخير مي‌گويند اين جمله بيرانوند را بايد با آب طلا نوشت! 
بسياري از كارشناسان فوتبال معتقدند نگاهي به سوابق رسول‌پناه نشان مي‌دهد او نبايد در اين جايگاه باشد. هنوز هم براي رسانه‌ها و هواداران سوال است كه سلطاني‌فر روي چه حسابي او را به پرسپوليس وارد كرده و چنين جايگاه مهمي به او داده است؟ همه از خودشان مي‌پرسند اين شخص كه كمتر از دو سال است در فوتبال شناخته شده مثلا هنگام مذاكره با بازيكنان و مدير برنامه‌هايي كه مثل گرگ هستند چه مي‌گويد و چطور باشگاه را در موضع بالاتر قرار مي‌دهد؟ اينها سوالاتي است كه بايد پاسخ داده شوند اما به نظر مي‌رسد شرايط به هم ريخته باشگاه پرسپوليس پشت پرده ديگري جز چيزي كه به عنوان ضعف مديريتي رسول پناه عنوان مي‌شود، دارد. 
هنگامي كه محمدحسن انصاري‌فرد از باشگاه پرسپوليس استعفا داد، رسول‌پناه انتقادات گسترده‌اي از او در رسانه‌ها به عمل آورد و مدعي شد او كالدرون را فراري داده و حالا چند صد هزار دلار جريمه به بار آورده است. هنوز هم سوال است كه انصاري‌فرد با چه عقلي كاري كرد كالدرون برود و شكايت كند و باشگاه را به دردسري بزرگ بيندازد. به هر حال فارغ از انصاري‌فرد و رفتارهايش كه بايد پيگيري شود، رسول‌پناه همانند دولتي‌ها از زماني كه بر مسند رياست نشست همه مشكلات باشگاه را به گردن مديريت قبلي انداخت. از متمم قرارداد بيرانوند تا بدهي‌هاي باشگاه و تمديد برخي قراردادها. اين در حالي است كه انصاري‌فرد هنوز در بدنه باشگاه و در بين بازيكنان و برخي هواداران طرفداراني دارد. از جمله افشين پيرواني كه با دستور انصاري‌فرد به جاي محسن خليلي سرپرست پرسپوليس شد. حتي خود يحيي هم توسط انصاري‌فرد به پرسپوليس آورده شد. از ادبيات بازيكنان كه مديرعامل سابق را «حاجي انصاري» صدا مي‌كنند، معلوم است كه رابطه‌ خوبي بين آنها وجود دارد. همچنين يادمان نرفته كه وقتي كالدرون با مديريت به مشكل خورد يك لشكر مجازي از هواداران پرسپوليس به صفحه سرمربي تيم حمله كردند و طرف انصاري‌فرد و پيرواني را گرفتند، در حالي كه در آن زمان پرسپوليس صدرنشين ليگ بود.
از پاراگراف بالا مي‌توان چنين نتيجه‌گيري كرد كه جنگ نيابتي بين انصاري‌فردي‌ها در باشگاه با رسول‌پناه وجود دارد و اتفاقاتي كه به نظر بسيار عجيب هستند در واقع موازنه قدرتي است كه در پرسپوليس جريان دارد. در كانال‌هاي هواداري باشگاه پرسپوليس اين شايعه دست به دست مي‌شود كه شخصي از داخل باشگاه اسنادي رو كرده كه نشان مي‌دهد انصاري‌فرد در زمان مديرعاملي‌اش با پول باشگاه كت‌وشلوار خريده و هدف از اين كار تخريب انصاري‌فرد بوده است. همچنين رسانه‌ها معتقدند يك نفر از داخل باشگاه خبر داده در سيستم تحت مديريت رسول‌پناه يك وسيله ۵۰۰ ميليوني گم شده است. در كنار اين جور مسائل مي‌بينيم كه يحيي رسما از رسول‌پناه انتقاد مي‌كند و پيرواني خيلي زيرپوستي از رفتار مديريت گلايه‌مند است. رسول‌پناه مي‌گويد علت اصلي عصبانيت برانكو از سرخ‌ها رفتاري است كه در زمان مديريت انصاري‌فرد با پروفسور شده و چند ساعت بعد آن خبر دروغ در مورد موافقت برانكو منتشر مي‌شود. 
همه اينها نشان مي‌دهد مديريتي يكپارچه در باشگاه پرسپوليس وجود ندارد. اعضاي هيات‌مديره با هم هماهنگ نيستند و به نوعي جنگ قدرت ميان‌شان در جريان است. از شواهد پيداست رسول‌پناه اصلا چهره محبوبي در بين پرسپوليسي‌ها ندارد، اما به خوبي مي‌داند ابزاري در دستش است كه مي‌تواند به وسيله آنها در جريان بازي اثرگذار شود. او رسانه باشگاه را در اختيار دارد و همچنين پيج اصلي پرسپوليس با ميليون‌ها فالور. يادمان نرفته رسول‌پناه بعد از پوكر قهرماني اجازه نداد ويديوي تبريك يكي از اعضاي هيات‌مديره از پيج باشگاه منتشر شود. حال معلوم نيست سلطاني‌فر آيا به دندانپزشكش اجازه مي‌دهد كه در مسند قدرت باشگاه بماند و اهدافش را پيش ببرد يا وزير ورزش با بالا گرفتن نبردها در موازنه قدرت كه باعث مي‌شود جو تيم متشنج شود و هواداران عصباني‌تر شوند براي تغيير مديريت باشگاه دست به كار مي‌شود؟ به نظر مي‌رسد نتايج باشگاه پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا و پرداخت يا عدم پرداخت مطالبات برانكو نقش تعيين‌كننده‌اي در سرنوشت باشگاه و شخص سرپرست دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون