• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4758 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۲ مهر

سرخ‌ها در فينال غرب آسيا

پرسپوليس خسته هنوز از پا ننشسته...

علي ولي‌اللهي

 

وقتي بعد از برگزاري هفته دوم رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا ۲۰۲۰ به دليل پاندمي كرونا مسابقات تعطيل شد، هيچ فوتبال‌دوستي در ايران تصور نمي‌كرد كشورمان در روز پاياني بخش غرب آسيا نماينده داشته باشد. تيم‌هاي ايراني كه از ميزباني منع شده بودند اصلا شروع خوبي نداشتند و جز پيروزي سپاهان در هفته نخست، در هفت مسابقه ديگر هيچ بردي نصيب فوتبال ما نشد. بعد از شروع مجدد مسابقات هم اوضاع تغييري نكرد. تيم‌هاي ايراني خيلي بي‌روح و خسته استارت زدند. وقتي پرسپوليس در بازي پنجم مقابل الدوحيل يك- صفر شكست خورد و استقلال مقابل الشرطه مساوي كرد، خيلي‌ها گفتند همين كه همه تيم‌هاي كشورمان در دور گروهي حذف نشوند، شاهكار است. 
اين اتفاق نيفتاد. استقلال و پرسپوليس با درخشش در بازي آخر دور گروهي به دور بعد رسيدند. پرسپوليس به عنوان صدرنشين و استقلال به عنوان تيم دوم. آبي‌ها بيشتر از اين توان نداشتند و باشكست مقابل پاختاكور به تهران برگشتند، اما پرسپوليس اصلا قصد نداشت به اين زودي‌ها بي‌خيال شود. تيمي كه به شكل عجيبي تمام فرضيه‌ها را به‌هم ريخت و قدم به قدم و مرحله به مرحله خودش را بالا كشاند و حالا در جايي ايستاده كه آرزوي تمام تيم‌هاي غرب آسياست. سرخ‌ها ابتدا السد با همه ستاره‌ها و ژاوي روي نيمكتش را شكست دادند و بعد با دو گل انتقام استقلال را از پاختاكور گرفتند و خودشان را به فينال غرب و نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان آسيا رساندند. حالا آنها تجسم يك رويا هستند؛ رويايي كه چند ماه پيش دور از دسترس بود و حالا توي مشت ماست. 
هيچ كدام از اتفاقاتي كه براي سرخ‌ها افتاده با منطق جور در نمي‌آيد. تيمي كه قبل از شروع ليگ قهرمانان سه ستاره تاثيرگذارش را از دست داد و ۶ بازيكن جديد به تركيبش اضافه شدند كه نخستين بازي رسمي‌شان در كنار هم در هفته سوم ليگ قهرمانان رقم خورد! بازيكناني كه نه تنها شناختي از هم نداشتند، بلكه به زور اسم هم را مي‌دانستند. اين تيم در چنين شرايطي از لحاظ بازيكن، با انبوه بدهي‌ها و ممنوعيت جذب بازيكن خارجي مقابل تيم‌هايي قرار گرفت كه همه جوره آماده مسابقات بودند. الدوحيلي كه مدافع مركزي‌اش از يوونتوس مي‌آمد و الشارجه‌اي كه گران‌ترين تيم امارات را بسته بود. السدي كه كازورلا را در خط هافبكش مي‌ديد و ژاوي را روي نيمكتش و پاختاكوري كه رسما قوي‌ شده تيم ملي ازبكستان بود. پرسپوليس ايران در مواجهه با چنين تيم‌هايي خودش را به نيمه نهايي آسيا رسانده است. اگر صعود برانكو و پرسپوليس به فينال اي‌سي‌ال ۲۰۱۸ با ۱۳ بازيكن معجزه بود، اين صعود معجزه دوباره است. 
با اين حال همه ‌چيز در مورد سرخ‌ها به نتايج آنها ختم نمي‌شود. اينكه گفته شود آنها برنده شدند در ستايش كاري كه انجام داده‌اند، كافي نيست. جزيياتي باور نكردني از بازي‌هاي پرسپوليس وجود دارد كه هر فوتبال دوستي را انگشت به دهان مي‌گذارد. خوردن تنها يك گل در ۶ مسابقه آن هم از روي نقطه پنالتي اولين مورد آن است. زدن ۹ گل در همين اثنا و ثبت تفاضل مثبت ۸ وجه ديگر اين موفقيت است. هماهنگي خريدهاي جديد پرسپوليس بعد از تنها يك بازي بحث مفصلي است كه احتياج به ساعت‌ها بحث و كارشناسي دارد. نقشه‌هاي متنوع خط حمله پرسپوليس براي رسيدن به دروازه حريفان هم به همين شكل و در‌نهايت درخشش يك فوق ستاره ۳۱ ساله كه چشم تمام آسيا را به خودش خيره كرده است. عيسي آل‌كثيري كه در اولين تجربه آسيايي‌اش كيفيتي باورنكردني از خودش به نمايش گذاشته و خيلي‌ها او را با لواندوفسكي در بايرن مقايسه مي‌كنند. مهاجمي كه در ۶ بازي ۴ گل زده، سه بار توپ را به تيرك دروازه حريفان كوبيده و يك پنالتي هم گرفته است. او در 2 بازي حذفي يك‌هشتم و يك‌چهارم با 3 گل تيمش را به دور بعد رساند و تمام اينها تحت هدايت يك مربي جوان ايراني رقم خورده است. يحيي گل‌محمدي كه حالا ثابت كرده يك مربي در كلاس بين‌المللي است. 
سرخ‌هاي سرافراز فوتبال ايران امروز در فينال غرب آسيا مقابل النصر عربستان قرار مي‌گيرند. تيم قدرتمندي كه همانند پرسپوليس با برد 2 بر صفر در يك‌چهارم مقابل الاهلي به اين مرحله رسيده‌ است. امروز پرسپوليس مي‌تواند با شكست دادن اين تيم عربستاني براي دومين‌بار در 3 سال گذشته به فينال ليگ قهرمانان آسيا برسد. آنها امروز ركورد 3 دوره حضور در نيمه‌نهايي آسيا در 4 سال اخير را دارند كه در نوع خودش يك ركورد به حساب مي‌آيد. ميليون‌ها هوادار و بسياري از فوتبال‌دوستان ايراني امروز آرزو دارند پرسپوليس همان فرم فوق‌العاده‌اش در بازي‌هاي قبل را به نمايش بگذارد و به عنوان برنده به تهران برگردد.
اين روزها وقتي تصوير نفس‌نفس زدن بازيكنان پرسپوليس در بازي با پاختاكور به نمايش در‌آمد، وقتي بعد از بازي با السد سرخ‌ها حتي ناي خوشحالي نداشتند، وقتي به واسطه هر ۷۲ ساعت بازي فرصت يك روز استراحت هم به بازيكنان داده نشده اما آنها با صلابت و قدرت خودشان را به بازي آخر رسانده‌اند آدم ناخودآگاه ياد آهنگ مرحوم فرزين مي‌افتد كه در وصف پرسپوليس خوانده بود: «پرسپوليس خسته/ هنوز از پا ننشسته/ پشت دشمنانش رو/ يكي‌يكي شكسته» 
امروز شنبه ۱۲ مهر پرسپوليس از ساعت 18:30 به وقت تهران در جاسم بن حمد مقابل النصر قرار مي‌گيرد. كادر فني و بازيكنان به همراه هواداران امروز مي‌روند تا ثمره فشار وحشتناك ۱۴ روز گذشته را به دست آورند. بازي بسيار سخت خواهد بود و پرفشار. حريف هر چه در چنته دارد رو مي‌كند تا به فينال آسيا برسد. اين طرف اما مرداني ايستاده‌اند كه قانون‌شان نافرماني از پيش‌فرض‌هاست. حريف هر قدر مي‌خواهد خرج كرده باشد و وزارت ورزش عربستان هر قدر مي‌خواهد وعده پاداش داده باشد، فرقي نمي‌كند. پرسپوليس ايران مي‌رود تا ضربه نهايي را محكم‌تر وارد كند و تاريخ را با قلم سرخ بنويسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون