• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4758 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۲ مهر

جوكوويچ به دور سوم تنيس آزاد فرانسه رسيد

خيز قصاب بلگراد براي براندازي سلطنت نادال

مرضيه حسين‌خاني

 

نواك جوكوويچ آرنج راست خود را ماليد و كمي بدنش را به عقب هل داد و سپس با حالتي سرخوشانه مبارزه‌هاي خود را در رقابت‌هاي تنيس آزاد فرانسه ۲۰۲۰ آغاز كرد. انگار كه يك شير دنبال موش باشد. بازي ويران‌كننده او مقابل ميشاييل وايمر سوئدي كه بسيار شكننده ظاهر شد تنها يك ساعت و ۳۸ دقيقه طول كشيد. نواك با نتايج ۶ بر صفر و ۶ بر ۲ و ۶ بر ۳ به پيروزي دست پيدا كرد و اين بازي گرچه يك‌طرفه شد ولي سرگرم‌كننده هم بود. اين تنيسور صرب در دومين مسابقه خود موفق شد ريكارد برانكيس از ليتواني را نيز به راحتي و با نتيجه 3 بر صفر شكست دهد. جوكو در اين بازي توانست با نتايج ۶ بر يك، ۶ بر ۲ و ۶ بر ۲ به پيروزي دست پيدا كند. 
جوكو در ۳۳ مسابقه امسال كه به ميدان رفته بدون شكست باقي مانده است و چهار عنوان قهرماني ازجمله هفدهمين گرانداسلم خود را به دست آورده و حالا دنبال پايان دادن به سلطنت رافائل نادال در قصر خودش است. او بعد از پيروزي در بازي نخست و به دست آوردن يكي از قاطع‌ترين پيروزي‌هاي
 3 روز نخست مسابقات رولان گاروس گفت: «بردن اولين ست با نتيجه ۶ بر صفر بهترين راه ممكن براي شروع يك گرانداسلم است. اين دقيقا همان چيزي است كه به خاطرش اينجا هستم. سعي مي‌كنم با قدرت از سدهاي مقابلم عبور كنم.» او همچنين در مورد اين ايده كه ديسكواليفه شدنش در رقابت‌هاي يو‌اس اوپن روي ذهنيت او تاثير داشته يا نه، گفت: «هيچ اثري از نيويورك در ذهنم باقي نمانده است. من از آن گذشته‌ام. صادقانه بگويم آن را فراموش كرده‌ام و به آن فكر نمي‌كنم.»
بازي جوكر مقابل وايمر و برانكيس از يك منظر جالب بود. وايمر تنيسور سوئدي و جواني است كه از پدر و مادري اتيوپيايي متولد شده است. او مقابل نفر اول جهان چندان رقابتي ظاهر نشد و جوكوويچ همانند يك باران پاييزي او را شست و كنار زد. وايمر در طول بازي تنها ۵ ست را از جوكو گرفت در حالي كه ست نخست هيچ امتياز نگرفته بود. او در ست دوم موفق شد 2 ست بگيرد و در ست سوم اين را به 3 رساند. شايد اگر مسابقه 7 ست به طول مي‌انجاميد وايمر بالاخره مي‌توانست سرو جوكو را بريك كند. همين اتفاق براي برانكيس هم رخ داد و اين تنيسور هم تنها ۵ گيم از جوكوويچ گرفت. 
در بازي نخست وقتي جوكوويچ در اواسط ست سوم يك دابل فول انجام داد، شروع كرد به ماساژ آرنج دستش. اين مشكل آزار‌دهنده‌اي است كه او در طول فصل با آن درگير بوده؛ يك نگراني جزيي. با اين حال او نشان داد مي‌تواند تعادل بازي را حفظ كند و اگر منصفانه به بازي او نگاه شود، مي‌توان گفت جوكو بيش از نادال توانسته در 2 بازي ابتدايي روي رقابت خود تسلط داشته باشد. البته نادال در بازي دوم خودش با اقتداري كم‌نظير مك‌دونالد امريكايي را شكست داد و به دور بعد رسيد. 
وقتي جوكوويچ در فينال ۲۰۱۶ اندي ماري را شكست داد تبديل به سومين بازيكني شد كه توانسته هر چهار قهرماني گرانداسلم‌ها را به دست آورد. با اين حال آسيب‌ديدگي‌هاي او باعث شد اين فكر به سرش بزند كه تنيس را ترك كند ولي كشش بيش از حد او به اين ورزش حالا در ۳۳ سالگي از او تنيسوري ساخته كه در قله ايستاده است. البته جوكوويچ هنوز نتوانسته موفقيت‌هايي كه در گرانداسلم‌هاي ديگر به دست آورده در رولان گاروس كسب كند. 
كمترين موفقيت جوكر در رقابت‌هاي گرانداسلم در رولان گاروس بوده كه تنها يك قهرماني به دست آورده است. او هشت بار در اوپن استراليا و پنج بار در ويمبلدون و سه بار در يواس اوپن برنده شده است. همان‌طور كه هواداران جوكو از او خواستند تا نادال را از سلطنت بر رقابت‌ تنيس آزاد فرانسه به پايين بكشد هنوز خيلي زود است كه تصور كنيم تنيسور سرشناس اسپانيايي آماده واگذاري قدرت است. او از خيلي چيزها از جمله ناآمادگي كامل بدني و خشك بودن خاك رس زمين مسابقه و چيزهايي اينچنيني شكايت كرده ولي به نظر شكايت‌هاي او بيشتر انگيزه شخصي دارند تا منطق بودن بر يك تجزيه و تحليل جدي. 
جوكوويچ بايد در دور سوم به دانيل گالان تنيسور اهل كلمبيا برود كه به نظر هم‌اندازه 2 تنيسور قبلي بتواند براي مرد شماره يك تنيس جهان مشكل ايجاد كند. بزرگ‌ترين تهديد قصاب بلگراد تا پيش از مرحله چهارم كارن خاچانوف روس و بخت پانزدهم قهرماني به حساب مي‌آيد. اين تنيسور روس يك‌بار و در فينال تنيس مسترز پاريس در سال ۲۰۱۸ موفق شده از سد جوكر عبور كند و در 3 ديدار ديگر مقابل مرد شماره يك تنيس جهان باخته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون