• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4761 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر

آمار جديد از درآمد نفت ايران در سال جاري: 5 ميليارد دلار

گروه اقتصادي| به گفته رييس اتاق بازرگاني ايران و چين، «درآمد نفتي ايران در سال جاري در خوش‌بينانه‌ترين حالت به 5 ميليارد دلار خواهد رسيد.» مجيدرضا حريري گفت: «آمار شش‌ماهه ابتداي امسال نشان مي‌دهد تا پايان سال احتمالا 30 ميليارد دلار درآمد حاصل از صادرات غيرنفتي داشته باشيم، در صورتي كه اين رقم در سال گذشته به 40 ميليارد دلار مي‌رسيد. در نتيجه در سال جاري و در بهترين حالت 35 تا 40 ميليارد دلار درآمد ارزي خواهيم داشت در صورتي‌كه مصارف ارزي ما در صرفه‌جويانه‌ترين حالت بالاي 50 ميليارد دلار است.» اين در حالي است كه به گفته وي «در سال‌هايي كه درآمد ارزي مناسب و خوب داشتيم؛ نزديك به 120 ميليارد دلار فروش سالانه نفت و 30 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي، يعني در مجموع 150 ميليارد دلار درآمد ارزي نصيب كشور مي‌شد، اما در سال‌هاي اخير به دليل تحريم نفت و پايين آمدن قيمت آن، درآمد نفتي ما هم كاهش چشمگيري پيدا كرد.»
درآمد نفتي ايران سال ۲۰۱۱، قبل از تحريم‌هاي نفتي امريكا و اتحاديه اروپا، بالاي ۱۱۰ ميليارد دلار بود كه در سال ۲۰۱۸ به ۶۲ ميليارد دلار رسيد. محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه، خرداد امسال اعلام كرد درآمدهاي صادرات نفتي ايران در سال ۲۰۱۹ كمتر از ۹ ميليارد دلار بوده است. اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور نيز مي‌گويد «درآمدهاي نفتي ايران از سالي ۱۰۰ ميليارد دلار به حدود ۸ ميليارد دلار در سال ۹۸ رسيده است.»
مشكل ارزي يكي از مشكلاتي است كه اين روز‌ها كشور ما با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، اما مشخص نيست دولت براي اين مساله چاره‌انديشي كرده است يا خير؟ در اين ميان مجيدرضا حريري رييس اتاق ايران و چين مي‌گويد: «شرايط ايجاب مي‌كند سياست‌هاي صرفه‌جويانه در پيش بگيريم تا با درآمدهاي ارزي موجود و به هر طريق ممكن تا پايان سال امور مديريت شود، اما متاسفانه دخل با خرج‌مان همخواني ندارد.» او اضافه كرده كه «در حال حاضر شرايط به شكلي رقم خورده كه دولت به دو دليل نمي‌تواند كاري از پيش ببرد؛ نخست تحريم و كاهش فروش نفت و ديگري كرونا كه مزيد بر علت شده تا صادرات غيرنفتي هم نسبت به سال‌هاي گذشته افت داشته باشد. البته در صورتي كه صادرات غيرنفتي هم افت نداشت، باز با كمبود ارز مواجه بوديم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون