• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4761 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر

معاون توسعه روستايي و مناطق محروم اعلام كرد

بهره‌برداري از پروژه‌هاي روستايي ۱۳ هزار ميلياردي

معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست‌جمهوري از بهره‌برداري از پروژه‌هاي روستايي به ارزش ۱۳ هزار ميليارد تومان همزمان با روز ملي روستا و با حضور رييس‌جمهور خبر داد.
به گزارش ايسنا، محمد اميد در نشست خبري در تشريح برنامه‌هاي روز روستا گفت: در حال حاضر ۲۶ درصد جمعيت كشور در روستاها ساكن هستند كه از اين ميان ۳۹ هزار روستا بالاي ۲۰ خانوار و ۲۳ هزار روستا زير ۲۰ خانوار هستند. به اين ترتيب بيش از ۹۷ درصد جمعيت روستايي كشور در روستاهاي بالاي ۲۰ هزار خانوار ساكن هستند. مراسم روز روستا دوشنبه ۱۴ مهر ماه با حضور رييس‌جمهور پيش‌بيني شده كه در آن دستگاه‌هايي كه در حوزه روستاها پروژه‌هايي را در بخش‌هاي مختلف اجرايي كردند برگزار مي‌شود. او افزود: ۶۷۵۰ پروژه عمراني در اين روز با اعتبار 3هزار و 700 ميليارد تومان در حوزه‌هاي مختلفي همچون راه روستايي، ارتباطات و ... به بهره‌برداري مي‌رسد. در كنار اين پروژه‌هاي اشتغال زا نيز مجموعا ۲۶ هزار و ۵۱۲ پروژه در سطح كشور است كه با اعتبار 3هزار و 600 ميليارد تومان به بهره‌برداري خواهد رسيد. او در اين باره توضيح داد: در حوزه واحدهاي روستايي نيز ۷۱ هزار واحد مسكوني براي روستاييان توسط نهادها و از محل تسهيلات بانكي با اعتبار حدود 5هزار و 600 ميليارد تومان به بهره‌برداري مي‌رسد. به اين ترتيب حدود ۱۳ هزار ميليارد تومان پروژه در روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه در آستانه روز روستا به بهره‌برداري خواهد رسيد. او همچنين با تاكيد بر اينكه ويژگي اصلي همه اين پروژه‌ها قرارگيري آنها در روستاهاست، افزود: امسال با توجه به شيوع كرونا ويروس امكان برگزاري همايش با حضور مسوولان، مقدور نبود؛ لذا مقرر شد كه بهره‌برداري از پروژه‌ها با حضور رييس‌جمهور انجام شود اما علاوه بر اين به فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز از برگزاري اين مراسم معاون اول رييس‌جمهور در سفر به يكي از استان‌هاي كشور پروژه‌هاي روستايي ديگري را نيز افتتاح خواهند كرد.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست‌جمهوري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در تشريح آمار زيرساخت‌هاي روستايي كشور گفت: در حال حاضر ۹۹.۵ درصد جمعيت روستايي به شبكه سراسري برق و در حوزه آب آشاميدني سالم نيز ۹۰ درصد روستاها به شبكه لوله‌كشي متصل هستند. همچنين در مديريت امور روستا كه حركت جديدي محسوب مي‌شود ۹۵ درصد روستاهاي كشور امروز داراي مديريت دهياري هستند كه اعتبارات خوبي نيز در اين حوزه پيش‌بيني شده است. او در بخش ديگري از سخنان خود افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد اعتبارات حوزه دهياري‌ها از سال ۸۲ به بعد كه به دهياري‌ها تخصيص پيدا كرده در دولت تدبير و اميد انجام شده است. امروز ۹۴ درصد روستاهاي كشور به شبكه اطلاعات كشور متصل هستند و در حقيقت اينترنت دارند. اين در حالي است كه تا پيش از آغاز به كار دولت تدبير و اميد اين ميزان كمتر از ۲۰ درصد بود؛ كار ارزشمندي كه تاثير بسزايي در حوزه روستاها داشته است.
او ادامه داد: در حوزه خانه‌هاي بهداشت روستايي نيز امروز ۹۶ درصد روستاها از اين خدمات بهره‌مند هستند. ۹۰ درصد روستاهاي كشور داراي مدرسه هستند، هر چند كه برخي از آنها سازه‌هاي مناسبي ندارند و بازسازي آنها در اولويت كار سازمان نوسازي مدارس قرار گرفته است. همچنين در حوزه گازرساني روستايي امروز بيش از ۸۸ درصد روستاهاي كشور به شبكه گازرساني متصل هستند. اين در حالي است كه تا قبل از دولت تدبير و اميد اين ميزان ۱۵ درصد بوده كه به اين ترتيب بيش از ۷۰ درصد افزايش در اين حوزه را شاهد هستيم. به گفته اميد، با ارايه اين خدمت در حقيقت كمك بزرگي به محيط زيست نيز انجام شده است. دولت تصميم دارد كه تا پايان دولت ميزان گازرساني در روستاها را به ۱۰۰ درصد افزايش دهد. او تاكيد كرد: در حوزه راه‌هاي روستايي نيز ۹۵ درصد راه‌هاي روستايي آسفالت هستند كه اميدواريم مابقي آنها نيز تا پايان كار دولت آسفالت شوند. در حوزه مقاوم‌سازي مسكن روستايي نيز تا به امروز ۴۵ درصد خانه‌هاي روستايي مقاوم‌سازي شده است و ادامه كار نيز در دستور كار قرار گرفته است.
اميد با اشاره به اينكه به رغم توسعه زيرساخت‌ها در روستاهاي كشور پس از انقلاب و تلاش همه دولت‌ها در اين حوزه اما دولت تدبير و اميد در برخي شاخص‌ها به صورت ويژه رشد چشمگيري را رقم زده است، افزود: اشتغال روستاييان مختص اين دولت بوده كه از سال ۹۶ پروژه اشتغال‌زايي آغاز شده و تا به امروز حدود ۱۳ هزار ميليارد تومان تسهيلات در اين حوزه پرداخت شده است. به اين ترتيب سهم اشتغال روستايي كشور از پنج درصد گذشته و به ۳۰ درصد افزايش پيدا كرده كه كار ارزشمندي است و در كنار اين نرخ بيكاري روستايي نيز از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد رسيده كه ۱.۴ درصد كاهش نرخ بيكاري روستايي را رقم زده است.
او ادامه داد: از سال ۷۶ تا پايان سال گذشته تثبيت جمعيت و مهاجرت معكوس در روستاها را شاهد هستيم كه يكي از دستاوردهاي ارزشمند نظام جمهوري اسلامي ايران است. او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تجليل از خادمين و خيرين روستاها اشاره كرد و افزود: بعد از مراسم روز روستا كساني كه در زمينه‌هاي مختلف در روستاها منشأ اقدامات خيرخواهانه بزرگ بودند مورد تجليل قرار مي‌گيرند كه بنا داريم اين برنامه با هدف تشويق خيريني كه در روستاها كار مي‌كنند تثبيت شود و هر ساله اين كار انجام شود. يكي از توفيقات حاصل شده در سال جاري راه‌اندازي شوراي عالي عشاير و توسعه روستاها بوده كه به عنوان كار ارزشمندي با هدف انسجام‌بخشي و هم‌افزايي خدمت در روستاها انجام شده است.
او در خصوص بيمه روستاييان نيز گفت: بيمه پايه درماني روستاييان رايگان است اما مجموعه صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير تاكنون ۱.۲ ميليون نفر از روستاييان را بيمه اجتماعي كرده كه در پايان اين افراد مي‌توانند از مستمري بازنشستگي بهره‌مند شوند. 
او ادامه داد: صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير امسال و در روز برگزاري مراسم روستا ۱.۴ ميليون نفر ديگر را بيمه مي‌كند كه به اين ترتيب ۲.۶ ميليون نفر از اين مزايا برخوردار مي‌شوند. ۱.۴ ميليون نفري كه امسال اضافه مي‌شوند هزار و 300 ميليارد تومان براي سال اول اعتبار نياز است كه دولت به صورت كامل اين مبلغ را پرداخت خواهد كرد. اميد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در خصوص برنامه‌هاي آينده معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست‌جمهوري به چهار محور اساسي اشاره كرد و افزود: در حوزه زيرساخت‌ها دولت تصميم دارد در سه بخش ارتباطات، خانه‌هاي بهداشت و شبكه گازرساني زيرساخت‌هاي روستايي را به صورت ۱۰۰ درصدي تكميل كند. وي افزود: همچنين در برنامه پنج ساله هفتم كشور كه سال آينده آغاز مي‌شود در پيش‌نويس آن همراهي‌هاي لازم را خواهيم داشت تا بسياري از مسائل روستاييان از جمله اشتغال و تامين زيرساخت‌هايي همچون راه، مراكز آموزشي و ورزشي در برنامه ديده شوند. همچنين سياست‌هاي كلي توسعه روستايي و عشايري نيز با همكاري كميسيون زيربنايي مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال تنظيم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون