• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4762 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۶ مهر

خبرخوان

600 هزار ميليارد تومان سپرده بانكي تبديل به وام نشد

رشد مانده تسهيلات اعطايي بانك‌ها نسبت نامتناسبي با رشد نقدينگي داشته است، به‌طوري كه در دوره‌اي بيش از 90 درصد نقدينگي، تسهيلات پرداخت شده و در دوره‌‌اي ديگر اين نسبت به كمتر از 80 درصد رسيده است. از سال 92 يك افت قابل توجه در نسبت مانده تسهيلات به نقدينگي مشاهده مي‌شود كه به نظر مي‌رسد علت اصلي اين پديده، رشد قابل توجه نرخ سود سپرده بانكي بوده است. اين نسبت در 7 سال اخير با نوسان‌هاي زيادي روبه‌رو بوده و در نهايت در خرداد‌ماه امسال به نسبت تسهيلات به نقدينگي به عدد 77.8 درصد رسيده است. در واقع 587 هزار و 576 ميليارد تومان از منابع در اختيار بانك‌ها به وام تبديل نشده است.

افزايش قيمت لوازم خانگي «هفتگي» شد

افزايش قيمت لوازم خانگي داخلي طي ماه‌هاي اخير مدام توسط توليدكنندگان در حال انجام است به نحوي كه شركت‌ها هر دو هفته يا سه هفته يكبار قيمت‌هاي جديدي را راهي بازار مي‌كنند. همين موضوع عاملي شده تا آن دسته از مردم كه خريدهاي ضروري دارند به جهت نگراني از تغييرات قيمتي خريدهاي خود را انجام دهند. برخي فروشندگان لوازم خانگي معتقدند مردم خود به نوعي به دپو كننده لوازم خانگي تبديل شده‌ا‌ند ،چرا كه روند افزايشي قيمت‌ها عاملي شده تا آنها كالا را خريداري كرده اما نسبت به نصب آن اقدام نكنند. علاوه بر اين فروشندگان لوازم خانگي مي‌گويند عرضه كالا در سطح بازار كاهش پيدا كرده و مدام شركت‌ها براي ارايه ليست جديد قيمتي عرضه‌اي را به بازار انجام نمي‌دهند و در اين شرايط هركس سراغ جنس مي‌آيد ما مي‌گوييم اين مدل را نداشته و بايد صبر كنيد تا با قيمت جديد وارد بازار شود.

تعطيلي فعاليت تجاري

مرزهاي عربي عراق

با اعلام مسوولان عراقي، در مرزهاي چذابه، شلمچه، مهران و خسروي، پذيرش كالاي تجاري در روز هفدهم مهرماه به مناسبت اربعين حسيني صورت نخواهد گرفت. سخنگوي گمرك ايران گفت: در سنوات گذشته به دليل برگزاري مراسم پياده روي اربعين و حضور ميليوني هموطنان كشورمان در اين مراسم باشكوه، در چندين روز شاهد تعطيلي مبادلات تجاري از مرزهاي اصلي بخش عربي عراق بوديم، اما امسال به دليل بيماري كرونا و محدوديت‌هاي جهاني و عدم پذيرش اتباع خارجي در اين مراسم، فقط هفدهم مهر‌، مرزهاي اعلام شده تعطيل خواهد بود.

مقاومت دستگاه‌هاي دولتي

براي فروش املاك مازاد

فاطمه وظيفه دادگر، مديركل اموال دولتي و اوراق بهادار وزارت اقتصاد از توقف فروش 6 هزار ميليارد تومان اموال مازاد دولت طبق قانون بودجه خبر داد و گفت: دستگاه‌ها املاك مازاد را به مزايده نمي‌گذارند. وي با اشاره به اينكه هزار مجوز فروش اموال دولت در وزارت اقتصاد صادر شده است، بيان داشت: هيچ دستگاهي اين املاك را نمي‌فروشد و منتظر اصلاح ماده ۸ آيين‌نامه فروش اموال هستند. ۶ هزار ميليارد تومان از محل اين هزار ملك درآمد براي دولت پيش بيني مي‌شد كه فروش آن توسط دستگاه‌ها متوقف شده است. ملك در اختيار دستگاه است و وزارت اقتصاد نمي‌تواند وارد حريم دستگاه شود. اين مقام مسوول در مورد فروش اموال دولت در بودجه 1400 گفت: براي سال آينده پيشنهاد نصف رقم امسال است. در سال جاري اين رقم حدود 50 هزار ميليارد تومان است. آنقدر كه به فكر درآمدزايي از اين محل هستيم، براي اجراي آن قانون وضع نشده است.

افزايش 38درصدي سهم واردات از بازار سموم كشاورزي

فعالان حوزه توليد سم مدعي هستند وزارت جهاد كشاورزي واردات سم كه هزينه بسيار بيشتري دارد را جايگزين توليد داخل كرده است. آنها مي‌گويند: در يك سال گذشته سهم سموم وارداتي در بازار از 12 درصد به 52 درصد رسيده در حالي كه اگر ارز به توليد كنندگان بدهند 30 درصد ارزبري كمتر از واردات خواهد داشت. محمدناصر علايي‌نيا عضو هيات مديره انجمن صنايع توليد كننده سموم كشور در اين‌باره گفت: در سال‌هاي گذشته ايران صادر كننده سموم به كشورهاي منطقه از جمله تركيه بود اما امروز در سايه عدم حمايت دولتي به وارد كننده كامل تبديل شده‌ايم. وي تاكيد كرد: چرا در شرايط محدوديت ارزي به جاي حمايت از توليد داخل كه مي‌تواند 30 درصد صرفه‌جويي ارزي نسبت به واردات داشته باشد ارز را به واردات مي‌دهند.

كاهش صادرات ايران به عراق

يحيي آل اسحاق، رييس اتاق بازرگاني ايران و عراق در مورد روند تجارت ايران و عراق اظهار داشت: مرزهاي مسافرتي ايران و عراق از زمان شيوع ويروس كرونا به دلايل مسائل بهداشتي به صورت دو‌جانبه بسته شد و موضوع جديدي نيست اما روابط تجاري ادامه‌دار است كه مي‌توان گفت يكي از بهترين روابط تجاري ايران در دنياست. البته اولويت طرف تجاري ايران به ترتيب چين، عراق، امارات، تركيه و افغانستان هستند. قطعا اگر نظام تهاتري راه‌اندازي شود بخشي از مشكلات ما برطرف مي‌شود از همين رو بانك مركزي ايران با روابط مناسبي كه دارد، مي‌تواند براي اين موضوع با بانك مركزي عراق رايزني كند. آل اسحاق در مورد روند صادرات ايران به عراق گفت: درآمد صادراتي ما در شش ماهه ابتدايي سال تقريبا 3 و نيم ميليارد دلار است در حالي كه در سال 98 نزديك به 12 ميليارد دلار بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون