• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4762 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۶ مهر

ماسك انتخاباتي

ميثم سليماني

هفته گذشته در مناظره انتخاباتي ميان دونالد ترامپ رييس‌جمهور كنوني امريكا و جو بايدن معاون سابق رييس‌جمهور ايالات متحده موضوع ماسك تبديل به يكي از مباحث اصلي اين رويداد شد. اتفاقي كه شايد ابتدا ساده به نظر مي‌رسيد اما اگر به مجموعه شرايط نگاه كنيم، مي‌بينيم كه موضوع ماسك تبديل به يك رقابت و يك تاكتيك انتخاباتي شده است و با متبلا شدن دونالد ترامپ به كرونا نيز اين موضوع وارد فاز جديدي شد.
در مناظره سه‌شنبه شب به وقت امريكا دونالد ترامپ جو بايدن را در خصوص استفاده از ماسك به سخره گرفت و با كنايه به او گفت در فضايي كه هيچ نيازي به ماسك نيست با فاصله بسيار زياد از ماسك استفاده مي‌كند. ولي نكته اينجاست كه تنها چند ساعت پس از اين سخنان تست كروناي شخص دونالد ترامپ و همسرش مثبت اعلام شد. اين در حالي است كه بر خلاف پروتكل‌هاي مناظره، اعضاي خانواده ترامپ به خصوص همسرش در فضا و سالن مناظره از ماسك استفاده نكردند. همچنين كريس والاس، مجري فاكس‌نيوز اعلام كرد كه دونالد ترامپ و خانواده‌اش ديرتر از زمان تعيين شده به محل مناظره آمدند و امكان گرفتن تست از هيچ يك از اعضاي خانواده و شخص رييس‌جمهور فراهم نشد.كريس والاس حتي عنوان كرد كه مسوولان برگزاري مناظره ماسك در اختيار اعضاي خانواده ترامپ قرار دادند اما آنها از زدن ماسك خودداري كردند. 
اما اگر به عقب‌تر برگرديم، مي‌بينيم كه موضوع ماسك تبديل به يك نماد انتخاباتي شده و وجه تمايز دو تفكر را نشان مي‌دهد. تفكري كه دوست دارد در چارچوب توصيه‌هاي پزشكي عمل كند و كرونا را جدي بگيرد و در سوي ديگر شاهد تفكري هستيم كه بيماري را جدي نمي‌گيرد و چندان به توصيه‌هاي پزشكي عمل نمي‌كند. 
واقعيت آن است كه در امريكا تاكنون بيش از 200 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. موضوعي كه دونالد ترامپ اصرار دارد نه به دليل سوء مديريت او بلكه كار چيني‌هاست و او نقشي در اين جريان نداشته است. اين در حالي است كه بسياري از منتقدان از جمله بايدن معتقدند بايد محدوديت‌هاي سخت‌گيرانه‌تر از سوي دولت براي مقابله با كرونا اتخاذ مي‌شد تا امريكا در رتبه اول مرگ و مير كرونا قرار نگيرد.  به تصاوير بازگرديم؛ از ماه‌ها قبل جو بايدن سعي كرد با ماسك در انظار عمومي ظاهر شود. كمپين‌هاي او در ابتداي همه‌گيري كرونا تعطيل شد. بسياري اين اتفاق را به ضرر او مي‌دانستند اما به نظر مي‌رسيد كه تيم انتخاباتي بايدن به خوبي مي‌توانستند از اين فضا بيشترين بهره‌برداري را ببرند. از همين‌ رو ماسك به نماد انتخاباتي بايدن تبديل شد. نمادي كه دونالد ترامپ حاضر نبود از آن استفاده كند در صورتي كه كارشناسان عنوان مي‌كردند هيچ راه جايگزيني براي مقابله با كرونا جز ماسك تا زمان تهيه واكسن آن وجود ندارد. دونالد ترامپ هر چند در نهايت پس از ماه‌ها تن به اين موضوع داد كه از ماسك استفاده كند و آن هم نه بر مبناي ميل خود بلكه اين جبري بود كه كمپين بايدن به او تحميل كرد. او نيز بايد وارد زمين بازي كمپين بايدن مي‌شد تا نشان دهد او نيز ‌مي‌تواند فردي منطقي باشد. ولي از طرفي نيز بايد ثابت مي‌كرد كه حساسيت‌هاي بايدن به نوعي بزرگنمايي است. او در مناظره نيز تلاش كرد تا نشان دهد، ماسك زدن‌هاي بايدن بزرگنمايي است ولي نتيجه آن چيزي نشد كه ترامپ مي‌خواست. حالا در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري كه كمتر از يك ماه به آن باقي مانده شرايط كاملا متفاوت شده است. دونالد ترامپ در بيمارستان بستري است و اخبار ضد و نقيضي در خصوص وضعيت سلامت او مطرح مي‌شود. همه منتظرند كه آيا او مي‌تواند به كمپين انتخاباتي خود تا روز سوم نوامبر ادامه دهد يا نه.
تاكتيك‌هاي ترامپ طي ماه‌هاي اخير همگي به در بسته خورده است. ديگر شگردهاي او در سال 2016 پاسخگوي شرايط كنوني نيست. حتي در مناظره انتخاباتي نيز نتوانست آن عملكردي كه انتظار مي‌رفت را از خود نشان دهد و حالا برگزاري دو مناظره ديگر كه فرصت مناسبي بود براي جبران شرايط نيز در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. بايدن اگر بتواند به همين شيوه شرايط را حفظ كند و خود او نيز درگير كرونا يا هرنوع بيماري ديگري نشود از شانس بسيار بالايي براي پيروزي در انتخابات سوم نوامبر برخوردار است.  اگر روز سوم نوامبر جو بايدن پيروز انتخابات شود، بخشي از اين پيروزي مديون ماسكي بود كه استفاده مي‌كرد. ماسك تبديل به نماد و وجه تمايز بايدن با ترامپ است. حالا مي‌بينيم كه دونالد ترامپ نيز مجبور شده تمام وقت از ماسك استفاده كند و ديگر ماسك را نماد بزرگنمايي شرايط نمي‌داند و خود او نيز مجبور است اگر به سلامت از بيمارستان خارج شود حتي در داخل كاخ سفيد و هر جايي كه حاضر مي‌شود از ماسك استفاده كند. حالا دونالد ترامپ هم مانند بايدن شده است. تنها شانس باقيمانده براي ترامپ بهبود از بيماري و ورود به كارزار انتخاباتي مانند يك قهرمان و رونمايي از واكسن كروناست. اينها تنها شانس‌هاي باقيمانده ترامپ در آستانه انتخابات سراسري در روز سوم نوامبر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون