• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4762 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۶ مهر

خبر

عوارض آلايندگي بايد براي محيط‌زيست هزينه شود

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: بسياري از صنايع را داريم كه نمي‌توان آنها را پايش كرد و بخش اعظم‌شان نيز صنايع آلاينده محسوب مي‌شوند.
«مسعود تجريشي» معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به طرح يك فوريتي مجلس مبني بر عدم اختصاص عوارض آلايندگي‌ها به سازمان حفاظت محيط‌زيست بيان كرد: پيش از اين تمام عوارض آلاينده در اختيار سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها مي‌رفت و اصلا هم معلوم نبود، اين پول به چه صورت هزينه مي‌شده، اما سال گذشته قانونگذار كار خوبي انجام داد و قرار شد، بخشي از آن به صندوق محيط‌زيست اختصاص داده شود.
او ادامه داد: حتي از يكي از مسوولان مربوطه سوال كردم كه اعتباراتي كه طي سال‌هاي اخير به دهياري و شهرداري‌ها اختصاص داده مي‌شده، به چه صورتي هزينه شده است؟ ايشان گفت خود من هم اطلاعي در اين زمينه ندارم.

نظارت‌ها ضعيف است
او افزود: قانونگذار گفته ۳۵ درصد از اين پول به صندوق ملي محيط‌زيست برود تا از طريق آن وام داده شود
 تا اينكه صندوق بعدا منبع مالي داشته باشد و وابستگي آن به دولت كاهش پيدا كند، ما يك‌سري صنايع داريم كه امكانات آنها خوب است و مي‌توانند با منابع خودشان سرمايه‌گذاري كنند، چون سود اينها در سال بسيار زياد است و براي آنها هزينه‌اي نيست كه بخشي از آن را براي تصفيه‌خانه و جلوگيري از آلودگي هوا صرف كنند، اما بخش زيادي از آنها اين كار را انجام نمي‌دهند.
تجريشي در ادامه افزود: به ‌طور مثال اين موضوع در عسلويه به واضحي آشكار است و مردم آنجا ديگر نمي‌توانند نفس بكشند، بايد بخشي از اين پول را براي بهبود وضعيت استفاده كنند، اما نظارت‌ها بسيار ضعيف است.

بسياري از صنايع را نمي‌توانيم پايش كنيم
او بيان كرد: كل بودجه‌ سازمان محيط‌زيست سالانه ۷۵۰ ميليارد تومان است كه ۷۰۰ ميليارد آن را حقوق مي‌دهد و با سازماني كه منبع مالي ندارد، نمي‌توان انتظار داشت كه ۱۰ هزار صنعت را پايش كند، بنابراين بسياري از صنايع را داريم كه نمي‌توان آنها را پايش كرد و بخش اعظم آنها نيز صنايع آلاينده محسوب مي‌شوند.
تجريشي تصريح كرد: به ‌طور مثال در تبريز، مشهد، تهران و اصفهان شهرك‌هاي چرم داريم و تعداد اين كارگاه‌ها بسيار زياد است، در تبريز حدود ۷۸ مورد تا از اين كارگاه‌ها آلاينده هستند كه با ۳۳ ميليارد تومان مي‌توانيم آلاينده تمام اين چرم‌ها را كه بسيار هم خطرناك هستند و وارد طبيعت مي‌شوند را حل كنيم.
او ادامه داد: بنابراين اگر فرصت‌هايي را براي شركت‌هاي دانش‌بنيان فراهم كنيم، مي‌توانيم آلاينده‌ها را كاهش بدهيم، مي‌توان آب را تصفيه كرد تا به دليل كم‌ آبي كشور آب را دوباره در فرآيند بازيافت قرار دهيم، به اشتغال كمك كنيم و با كاهش اينها مي‌توان خسارت‌هاي زيست‌محيطي را كه بعد وزارت بهداشت بايد براي آن هزينه دهد را كاهش دهيم. تجريشي گفت: ماجراي ارسال عوارض به صندوق محيط‌زيست اين همه تاثيرات مثبت دارد و آن وقت متاسفانه ۱۷۹ نفر از نمايندگان محترم مجلس راي دادند كه از آنجايي كه شهرداري‌ها نمي‌توانند حقوق بدهند اين پول را بايد به شهرداري‌ها بدهيم. آيا واقعا اين روش درستي است؟ بايد كشور را به اين صورت مديريت كنيم؟
او ادامه داد: لهستان از همين عوارض آلايندگي كه از صنايع مي‌گرفت توانست به همان صنايع وام دهد و الان لهستان يك كشور هايتك است. تجريشي بيان كرد: به ما گفتند امسال ۷۱۷ ميليارد به صندوق محيط‌زيست مي‌آيد، اما ديگر به شهرداري مي‌رود و تا همين الان به اندازه ۶۵۰ ميليارد تومان به كمك دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و پارك‌هاي فناور، ستادهاي نانو و شركت‌هاي صنعتي پروژه تعريف كرديم تا بتوانيم مشكل صنايع را حل كنيم، بعضي از اينها نه تنها مشكل صنعت را حل مي‌كنند بلكه ارزش افزوده‌اي هم براي ايجاد اشتغال ايجاد مي‌كنند، اما اكنون تمام اين فعاليت‌ها صفر مي‌شود و ديگر كسي در مراكز دانش بنيان و فناوري روي محيط‌زيست سرمايه‌گذاري نمي‌كند.


ثبت‌نام وام‌هاي دانشجويي آغاز شد

فرآيند ثبت‌نام براي دريافت وام‌هاي دانشجويي در درگاه صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آغاز شد.
ناصر مطيعي ديروز سه‌شنبه در پاسخ به ايرنا با اشاره به اولويت‌هاي دانشگاه‌ها براي ارايه پنج نوع وام تصويب شده گفت: صندوق رفاه دانشجويان سهم هر دانشگاه از اين پنج نوع وام را متناسب با جمعيت دانشجويي هر دانشگاه مشخص و به معاونت‌هاي دانشجويي اعلام مي‌كند. هر دانشگاه براساس سقف سهميه اعتباري، از بين متقاضيان، وام را اعطا مي‌كند.
او اظهار داشت: اگر سقف تقاضاي دانشجويان بيش از سهميه دانشگاه باشد، معاون دانشجويي بايد ميان دانشجويان اولويت‌بندي انجام دهد. بنابراين صندوق رفاه دانشجويان اولويتي از حيث نفرات قائل نمي‌شود. با اين حال دانشجويان تحت پوشش نهادهاي حمايتي و بهزيستي، دانشجويان داراي بيماري‌هاي صعب‌العلاج يا دانشجوياني كه تحصيل آنها به امكاناتي بستگي دارد، در اولويت اين وام‌ها قرار مي‌گيرند.
مطيعي درباره آمار دانشجويان متقاضي وام در سال تحصيلي گذشته گفت: در اين آمار، فقط تعداد دانشجو مطرح نيست، چرا‌كه برخي دانشجويان دو تا سه وام از صندوق رفاه دريافت مي‌كنند اما به‌طور كلي سال گذشته ۲۰۰ هزار دانشجو متقاضي دريافت وام بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون