• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4768 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۴ مهر

رييس‌جمهوري در نشست هفتگي دولت از رفع تحريم‌هاي تسليحاتي تا هفته آينده خبر داد

مي‌توانيم اسلحه بخريم و بفروشيم

نه‌تنها از اوايل مهرماه كه حسن روحاني در جلسه هيات دولت گفت به مردم آدرس غلط ندهيد؛ چراكه به ‌گفته او، آدرس تمام جنايات عليه ايران كاخ سفيد و واشنگتن دي‌سي است، بلكه رييس‌جمهوري طول تمام ۷، ۸ ماه گذشته كه كشور در بحراني‌ترين شرايط اقتصادي و سلامتي به سر مي‌برده، گاهي به‌ صورت تلويحي و اغلب با صراحت بر اين نكته اشاره كرده است. به‌طوري كه بسياري ناظران معتقدند آنچه در سخنراني‌هاي ماه‌هاي گذشته حسن روحاني ديده مي‌شود صرفا توجيه شرايط بحراني با تحريم و فشار كشورهاي خارجي است؛ موضوعي كه در هر سخنراني تكرار و متعاقبا در سخنراني روز چهارشنبه هيات دولت نيز بر آن تاكيد شد و اگرچه نمي‌توان گفت روحاني پر بيراه مي‌گويد اما گفتن از فشارهاي خارجي و تمجيد از اقدامات داخلي براي مردمي كه در دشوارترين شرايط معيشتي يك دهه اخير روزها را شب مي‌كنند، نان و آب نمي‌شود. رييس‌جمهوري همچنين روز چهارشنبه نويد داد كه تحريم‌هاي تسليحاتي پس از يك دهه و در هفته آينده به پايان خواهد رسيد، آن‌هم درحالي كه روشن نيست در دوران تشديد تحريم‌ها - كه حتي كشور براي واردات دارو يا صادرات نفت به عنوان دو عنصر حياتي اين روزها با مشكلات عديده‌اي روبرو است- چه خروجي و برون‌دادي خواهد داشت. دستكم اگر رفع اين تحريم، صرفا به‌ معناي خريد تسليحات باشد، چندان تفاوتي در وضع كنوني كشور به ‌لحاظ اقتصادي ايجاد نخواهد كرد و مگر آنكه برنامه‌اي براي فروش تسليحات ساخت ايران در دستور كار باشد.

مقاومت مردم و تلاش‌هاي ديپلماتيك

همزمان با تشديد سير صعودي ارز و تورم، رييس‌جمهوري تاكيد كرد دولت لحظه‌اي از درد، مشكلات و مصائب مردم غافل نيست و اطمينان داد كه همه اعضاي دولت با تمام توان براي رفع مشكلات و تامين كالاهاي ضروري و نيازهاي ارزي كشور مي‌كوشند. او در اين حال از همه مسوولان كشور خواست تا با قدرت مضاعف به پيشبرد مسووليت خود بپردازند و در مورد دلايل وضعيت كنوني نيز گفت كه جنگ اقتصادي دشمن كه از سال ۹۷ آغاز شد، سيل سال ۹۸ در ۲۵ استان و شيوع كرونا «۳ امتحان بزرگ» اين دوران بوده است.

روحاني همچنين رفع تحريم‌هاي تسليحاتي ايران از ۲۷ مهر را به مردم ايران تبريك گفت و توضيح داد كه اين تحريم ۱۰ ساله بالاخره با «مقاومت مردم» و «تلاش‌هاي ديپلمات‌ها» رفع مي‌شود. او اين اتفاق را حال توافق «برجام» دانست و گفت از يكشنبه مي‌توانيم تسليحات بخريم و بفروشيم. رييس‌جمهوري در ادامه به «اقدامات ويرانگر حاكمان كاخ سفيد» در منطقه اشاره كرد و از وضعيت امروز افغانستان گفت. او حاكمان كاخ سفيد را «شكست‌خورده» توصيف كرد و گفت: «آنها حتي يك موفقيت ندارند جز اينكه با زور و با لحن بي‌ادبانه‌اي كه مدير يك جمع كوچك هم از آن لحن و كلمات استفاده نمي‌كند، سخن بگويند.»

وضعيت بهتر اقتصادي در شش‌ماهه دوم

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنراني خود تاكيد كرد كه دولت تنها شعار نمي‌دهد و در ادامه به بخشي از دستاوردها اشاره كرد. روحاني در خلال سخنانش گفت كه كشاورزي ما با افزايش ۷ درصدي خريد گندم نسبت به سال گذشته پيشرفت داشته است. همچنين به‌ گفته روحاني ميزان توليدات در كشور در يك ماه گذشته نسبت به مدت مشابه، ۱۱ درصد و ميزان فروش ۱۴درصد رشد داشته است. همين رقم در حوزه صنعت 6.4 درصد و در فروش 8 درصد بوده است. صادرات غيرنفتي نيز در يك ماه گذشته ۲۵ درصد افزايش داشته است. او در ادامه و بعد از اشاره به اين آمار و ارقام تاكيد كرد كه «در شش‌ماهه دوم شرايط ما از لحاظ اقتصادي بهتر خواهد شد.» همچنين تقاضاي سرمايه‌گذاري در كشور در شش‌ماهه امسال نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل 37 درصد و در صدور پروانه بهره‌برداري نسبت به پارسال 8 درصد رشد داشته است.

پيروزي در سايه صلح بيش از ميدان جهاد

روحاني در آخرين جلسه هيات دولت هفته جاري رحلت پيامبر عظيم‌الشان اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبي (ع) و همچنين شهادت حضرت علي بن موسي‌الرضا (ع) را تسليت گفت و همان‌طوركه بارها از احاديث يا تاريخ اسلام براي بيان تلويحي سخنانش استفاده كرده، اين‌بار نيز در خلال سخنانش به الگو و نمونه بودن پيامبر براي بشريت اشاره كرد و گفت كه او هم جنگ داشت و هم صلح، هم عمليات تهاجمي داشت و هم عمليات تدافعي و در جنگ‌ها هم پيروزي داشت و هم اينكه روزهايي در جنگ دچار شكست شد اما «پيروزي‌‌هايي كه براي پيامبر در سايه صلح به دست آمد بيش از آن چيزي است كه پيامبر در ميدان جهاد كسب كرد.» روحاني همچنين با بيان اينكه بعضي‌ها فقط يك بعد زندگي پيغمبر را مدنظر قرار مي‌دهند، گفت: «مگر مي‌شود انسان در يك مكتب يك بخش را قبول كند و نسبت به يك بخش ديگر بي‌اعتنا باشد، مجموعه اسلام اعم از جنگ و صلح، ايستادگي و جهاد، قاطعيت و نرمش در برابر ديگران، همه درس زندگي ماست.» او البته از صلح امام حسن (ع) نيز ياد كرد و روايت كرد: «امام حسن در پاسخ به اعتراض برخي از اصحاب خود درمورد پيمان صلح ايشان، فرمود وقتي اكثريت قاطع جامعه و مردم صلح مي‌خواهند من صلح را انتخاب مي‌كنم.»

او حتي به همساني عظمت زنان و مردان و حقوق يكسان آنها اشاره كرد كه پيامبر با حضورش و زدودن سنت‌هاي نادرست آن را اجرايي كرد، سخناني كه شايد پاسخي غيرمستقيم به اظهاراتي با اين مضمون بود كه «تبعيض جنسيتي را خدا آفريده است.»

 


فراز  و فرود  ارز در  حياط  دولت

اعضاي كابينه دوازدهم در حاشيه جلسه بيست و سوم مهر هيات وزيران در حياط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند. همان‌طوركه انتظار مي‌رفت عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي به سوالاتي در مورد نوسانات بازار ارز پاسخ داد. اگرچه خبر خوشي در لابه‌لاي اظهاراتش نبود چرا كه همتي تنها تاكيد كرد كه بازار ارز پيچيدگي‌هاي خاصي دارد به خصوص با اتفاقات ۶ ماهه اول امسال يعني كرونا و افزايش تحريم‌ها اين پيچيدگي‌ها بيشتر شده است. او همچنين تاكيد كرد برخي از او نقل‌قول كرده‌اند كه قيمت ارز پايين مي‌آيد اما من گفته‌ام شرايط پيچيده و در حال تغيير است چرا كه ده‌‌ها ميليارد درآمد ارزي ايران مسدود شده است. همتي البته خبر داد كه در جريان سفري كه چندي پيش به عراق داشته، ‌احتمالا ايران از ۵ ميليارد دلار منابع خود در اين كشور استفاده كند. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري نيز به سوالي در همين زمينه پاسخ داد  و با شاره به خبر تحريم ۱۸ بانك جديد از سوي امريكا بر اطلاع پيش از اعلام خبر  و اقدامات دولت تاكيد كرد . اودر ادامه به نامه قاليباف به روحاني در مورد بودجه اشاره كردو گفت كه تعامل بر سر بودجه ميان دولت و مجلس چيز جديدي نيست منتها اتفاق جديد اين است كه دولت اول خبر را در رسانه‌ها مي‌خواند و بعد نامه به دست ما مي‌رسد.   اصالت‌سنجي مدارك تحصيلي
 وزير ارتباطات نيز درحاشيه نشست دولت خبر داد كه با معاونت حقوقي در حال بررسي است تا احتمالا اطلاعات مدارك تحصيلي شهروندان ايراني با حذف بخش‌هايي از حريم خصوصي به‌صورت عمومي دراختيار همه قرار گيرد. آذري‌جهرمي البته اشاره كرد كه براي حل مشكلات در مدارك تحصيلي افراد قرار بر اين شده كه مدارك تحصيلي به‌صورت الكترونيكي اصالت‌سنجي شود و از سال ۹۲ به بعد براي همه دانشگاه‌ها در سامانه‌اي كه به اين منظور تدوين شده، مدارك تحصيلي فارغ‌التحصيلان را كامل كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون