• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4768 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۴ مهر

كنشگران جناح راست نسبت به احتمال كانديداتوري ضرغامي و ولايتي واكنش نشان دادند

اصولگرايان رانده شده

صف كانديداتوري در جناح راست هر روز طويل‌تر مي‌شود. از گزينه‌هاي ناكام انتخابات‌هاي پيشين رياست‌جمهوري تا آنها كه گزينه‌هاي امتحان پس نداده به شمار مي‌آيند و شايد چند سالي است سوداي پاستور را در سر مي‌پرورانند تا اين رويا محقق شود. از همين روي هر نامي كه از گوشه و كنار زمين سياست شنيده مي‌شود تا روزها با واكنش‌هاي متعددي ازسوي هم‌جناحي‌ها و گاهي از كنشگران جناح رقيب روبه‌رو مي‌شود. عزت‌الله ضرغامي و علي‌اكبر ولايتي دو گزينه احتمالي انتخابات رياست‌ جمهوري سال ۱۴۰۰ هستند كه مجموع آرا و نظرات اصولگرايان در همين چند روز گذشته كه نام آنها بيش از پيش بر سر زبان‌ها افتاده، نشان مي‌دهد كه چندان مقبول جريان‌ها و طيف‌هاي مختلف اصولگرايي نيستند. اين رانده‌شدگان از جريان انتخابات ازسوي دوستان اصولگراي‌شان يا در سطح رياست‌جمهوري شناخته نمي‌شوند يا گزينه‌اي به حساب مي‌آيند كه به اين جريان ضربه زده است. عباس سليمي‌نمين، تحليلگر سياسي اصولگرا از آن دست افرادي است كه مخالف سرسخت ولايتي ۷۵ ساله و ۳۷ شغله براي حضور در قوه مجريه است. او در گفت‌وگو‌يي با يك پايگاه خبري نامه‌نيوز، به عنوان رسانه‌اي نزديك به اصولگرايان ميانه‌رو -كه ازقضا نخستين رسانه‌اي بود كه از احتمال كانديداتوري ولايتي خبر داده بود- درمورد كانديداتوري ولايتي يا رياست مكانيزم انتخاباتي اذعان كرد: «در هر دو مورد نظرم منفي است. او نه ظرفيت اين را دارد كه پيونددهنده و هماهنگ‌كننده نيروهاي اصولگرا باشد و نه ظرفيت اين را دارد كه بتواند مسووليت قوه مجريه را به عهده بگيرد.» انتخابات سال ۹۲ را يادآوري كرد و گفت كه ولايتي كارنامه خوبي در زمينه هماهنگي ميان نيروهاي اصولگرا نداشته است و آن دوره كه لازم بود اصولگرايان وحدت داشته ‌باشند ولايتي عامل اصلي شكست وحدت بود. اشاره عباس سليمي‌نمين به بي‌پاسخ گذاشتن تماس‌هاي آيت‌الله مهدوي‌كني ازسوي ولايتي است كه اصولگرايان معتقدند با كنار نكشيدن از انتخابات و عمل نكردن به گفته مهدوي‌كني بازي را به حسن روحاني باختند. سليمي‌نمين البته از اظهارنظر درمورد كانديداتوري ضرغامي مدير سابق صداوسيما امتناع كرده و گفته براي بررسي صلاحيت هر كدام از اين اسامي كه خواهان برعهده گرفتن سكان قوه مجريه هستند زمان و شفافيت بيشتري لازم است با اين حال اين تحليلگر سياسي اصولگرا معتقد است كه اعلام كانديداتوري برخي همچون مصطفي ميرسليم يا عباس آخوندي، «محض خنده يا محض گريه» است؛ چراكه اينها مي‌خواهند «سطح حضورشان در جامعه را بالا ببرند» او البته معتقد است كه رييسي و قاليباف هم بايد در كرسي‌هاي خود باقي بمانند و همان‌جا منشا اثر باشند. محمد مهاجري، فعال رسانه‌اي اصولگرا از ديگر چهره‌هايي است كه در مورد احتمال رياست‌جمهوري عزت‌الله ضرغامي صحبت كرده است، او هم با نامه‌نيوز به گفت‌وگو نشسته و جالب آنكه شبيه به سليمي‌نمين گفته «ضرغامي بيشتر براي داغ‌ كردن فضاي انتخابات مي‌آيد و به دليل اينكه او روحيه شوخ‌طبعي دارد، جدي گرفته نمي‌شود.»
سفرهاي استاني يا سفرهاي انتخاباتي؟
علاوه بر ضرغامي و ولايتي كه از وقتي نام‌شان بر سر زبان‌ها افتاده با استقبال خوبي مواجه نشده‌اند، رييسي و قاليباف اگرچه مسووليت دو قوه را برعهده دارند هم جز گزينه‌ها به حساب مي‌آيند و كنشگران سياسي در مورد احتمال حضور آنها گمانه‌زني مي‌كنند، اتفاقي كه در ادوار مختلف كمتر رخ داده است. در همين راستا مهاجري درمورد حضور رييسي ابراز بي‌اطلاعي كرده اما معتقد است كه «شواهد و قرائن نشان مي‌دهد كه آقاي قاليباف با هدف رسيدن به رياست‌جمهوري وارد مجلس شد. او مي‌خواست با قرار گرفتن در سِمت رياست‌ مجلس زمينه رياست‌جمهوري خود را فراهم كند و كارهايي كه اخيرا او انجام مي‌دهد مانند سفر به خوزستان، ملاقات با بيماران كرونايي و اخيرا سفر به سيستان‌وبلوچستان با هدف انتخاباتي است.» جالب اينجاست كه حتي اصولگرايان نيز رفتارهاي قاليباف را به ژست‌هاي انتخاباتي آقاي رييس توصيف مي‌كنند. حسين كنعاني‌مقدم، فعال سياسي اصولگرا در اين مورد به اعتمادآنلاين گفته است: «سفرهاي استاني آقاي قاليباف به عنوان رييس مجلس بي‌شك شائبه انتخاباتي دارد. به هر حال مجلس حدود ۲۹۰ نماينده دارد كه هر يك از آنها مي‌توانند امور مربوط به حوزه انتخابيه خود را زيرنظر بگيرند و ضرورتي براي سفر رييس مجلس به استان‌هاي مختلف احساس نمي‌شود.» او كه معتقد است قاليباف بايد به سفرها خاتمه دهد، در گفت‌وگويي ديگر درمورد كانديداتوري عزت‌الله ضرغامي به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «اينكه مي‌گويند آقاى ضرغامي نفر سوم ليست اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ است، به نظر من ناشيانه‌ترين اظهارنظر سياسي است.... بهتر است كه آقاي ضرغامي قبل از اعلام آمادگي براي انتخابات، كابينه خود را معرفي كند تا ببينيم چه مقدار قابليت دفاع و سپس راي دادن دارد.»
سكوت  مصباح
حسين نجابت، عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري و نماينده ادوار مجلس كه اخيرا با خبرآنلاين گفت‌وگو كرده، در پاسخ به پرسشي درمورد احتمال كانديداتوري ولايتي در ۱۴۰۰ از پاسخ صريح سر باز زده و گفته اعلام كانديداتوري به صورت شخصي يا طرح اسامي از سوي هواداران همواره از آخرين پاييز پيش از انتخابات وجود داشته اما «بايد تا ابتداي فصل زمستان صبر كنيم تا جناح‌هاي سياسي كانديداهاي احتمالي خود را به مردم معرفي كنند.» او البته توضيح داده كه تجربه اسفند ۹۸ و همراهي پايداري‌ها با باقي جريان‌هاي اصولگرا باعث شده كه به وحدت ميان اصولگرايان از خلال اين همه كانديداي رياست‌جمهوري اميدوار باشد با اين حال معتقد است كه احتمال سهم‌خواهي نيز وجود دارد. اما درميان همه اظهارنظرها سكوت يك نفر كه تا پيش از اين آيت‌الله پايداري‌ها لقب گرفته و گفته مي‌شد روي اصولگرايان متاخر تاثيري بسزا دارد، محل پرسش است. آيت‌الله مصباح‌يزدي مدت‌هاست كه هيچ اظهارنظري نكرده و سخنراني نداشته كه همچون گذشته جنجال‌آفرين و حاشيه‌ساز باشد. از همين روي مشخص نيست كه اين جريان سياسي در ميان گزينه‌ها به قول مصباح‌يزدي كدام را «اصلح» مي‌دانند. نجابت گفته «آيت‌الله مصباح يك زمان به صورت تمام قد از احمدي‌نژاد دفاع كردند، اما بعد از انحرافاتي كه از سوي رييس‌جمهور سابق به وجود آمد ايشان ضمن تبري از احمدي‌نژاد تصميم گرفتند كه ديگر از فرد خاصي حمايت نكنند و بيشتر به تبيين مباني بپردازند.»
اصلاح‌طلبان چه مي‌كنند؟
درحالي كه اصولگرايان ميان چند ۱۰ كانديداي رياست‌جمهوري سرگردانند، خبري از صف بلندبالاي اصلاح‌طلبي براي ورود به انتخابات نيست اما به هر روي اسامي در اين جريان مطرح شده كه هنوز با قطعيت نمي‌توان در مورد آن صحبت كرد. از رضا خاتمي تا سيدحسن خميني در ميان گزينه‌ها هستند اما هنوز تكليف اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش رو مشخص نشده است. ديروز عيسي چمبر، عضو شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان، درباره احتمال ورود سيدحسن خميني به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري، گفت: «او چهره موجهي در كشور محسوب مي‌شود، اما اينكه تا چه حد از پس اين مسووليت برآيد بايد بيشتر درباره‌اش اظهارنظر صورت بگيرد.» اظهارنظري مشابه آنچه همين هفته از علي صوفي نيز خوانده‌ايم اما هنوز بيت سيدحسن خميني يا خودش به اين گمانه‌زني‌ها پاسخ نداده‌اند. در ميان احزاب اصلاح‌طلب تنها كارگزاران است كه براساس برنامه مشخص اعلام كرده از آبان وارد تعيين مصاديق خواهد رفت. از همين روي فرزانه تركان، ‌عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي در حالي به خبرگزاري برنا گفته «درمورد كانديداها رايزني‌هايي شده اما به صورت جدي، وارد صحبت نشده‌ايم» كه ديروز اظهارنظري مشابه از قول حسين مرعشي، سخنگوي كارگزاراني‌ها هم رسانه‌اي شده بود؛ اينكه تكليف مصاديق هنوز روشن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون