• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4768 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۴ مهر

اقتصاد بين‌الملل

ادامه نااميدي اوپك از بازار نفت

اوپك روز سه‌شنبه در گزارشي اعلام كرد كه با توجه به بالا رفتن ميزان شيوع بيماري كرونا و همچنين تداوم ركود اقتصادي، ميزان تقاضا براي نفت در سال آينده كمتر از حد انتظار خواهد بود. به گزارش رويترز در جديدترين گزارش ماهانه اوپك، تقاضا براي نفت در سال آينده ۶.۵۴ ميليون بشكه در روز افزايش يافته و مجموعا به رقم ۹۶.94 ميليون بشكه در روز رسيده است. اين در حالي است كه پيش‌بيني اوپك مبني بر افزايش تقاضا براي نفت در ماه گذشته ۸۰ هزار بشكه در روز بيشتر از گزارش اخير اين سازمان بوده است. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد كه اوپك براي متعادل نگه داشتن بازار بايد بار ديگر به صورت جدي نسبت به لغو افزايش توليد نفت بينديشد اما ظاهرا كشورهاي اصلي صادر‌كننده نفت علاقه‌‌اي به اين موضوع از خود نشان نمي‌دهند. با گسترش كرونا در كشورهاي مختلف و كاهش فعاليت‌هاي اقتصادي و به ويژه پايين آمدن سفرها قيمت نفت به‌طور ناگهاني و بي‌سابقه سقوط كرد. با كنترل اين بيماري و كاسته شدن از قرنطينه‌ها در سه ماهه دوم سال جاري، قيمت نفت تا اندازه‌اي افزايش پيدا كرد و افق‌هاي روشن‌تري را نشان داد. اما تاخير در كشف واكسن كرونا و در گرفتن موج جديدي از اين بيماري مجددا ‌از اميدواري‌ها درباره رشد تقاضا براي نفت كاسته است.

هشدار صندوق بين‌المللي پول درباره ضربه شديدتر كرونا

گيتا گوپينات، اقتصاددان ارشد صندوق بين‌المللي پول در يك كنفرانس ويديويي درباره گزارش ماه اكتبر اين صندوق گفت: تبعات بحران ناشي از گسترش ويروس كرونا براي اقتصاد جهاني ممكن است قابل توجه‌تر از آنچه پيش‌بيني شده است باشد چرا كه هنوز اين همه‌گيري تمام نشده است. گوپينات در ادامه افزود: اين‌بار شوك‌هاي واقعي و گسترده، بحران بهداشتي همه‌گيري، اساسا بخش خدمات را در سراسر جهان متوقف مي‌كند و همچنين تقاضاي مصرف‌كننده و سرمايه‌گذاري‌ها را كاهش مي‌دهد. وي تاكيد كرد كه بيماري همه‌گير كرونا هنوز در جهان تمام نشده است و اين بدان معناست كه عواقب آن حتي مي‌تواند بدتر باشد. به گفته گپينات، صندوق بين‌المللي پول همچنين اميدوار است كه در صورت پيشرفت چشمگير در بخش بهداشت و سلامت، نتايج مثبتي در اقتصاد جهاني حاصل شود. در حال حاضر، طبق پيش‌بيني‌هاي اين صندوق، نرخ رشد توليد ناخالص داخلي در بيشتر كشورها فقط تا سال 2022 طول خواهد كشيد تا به سطح قبل از كرونا بازگردد.

اتحاديه اروپا بر واردات امريكا تعرفه تلافي‌جويانه وضع كند

سازمان تجارت جهاني حكم كرد كه اتحاديه اروپا مي‌تواند به تلافي يارانه‌هاي دولتي‌ كه به هواپيماسازي بويينگ داده مي‌شود به ۴ ميليارد دلار از واردات امريكا تعرفه وضع كند. سازمان تجارت جهاني اعلام كرد كه ميزان اين تعرفه‌هاي تلافي‌جويانه ۳.۹۹ ميليارد دلار است كه برابر با ميزان ضرري است كه رقيب اروپايي بويينگ، ايرباس، از يارانه‌هاي داده‌شده به بويينگ متحمل شده و بخشي از فروش خود را از دست داده است. نماينده تجاري امريكا، رابرت لايتايزر در واكنش به اين راي گفت: اتحاديه اروپا هيچ مبناي معتبري براي وضع تعرفه‌هاي تلافي‌جويانه بر هيچ كالاي امريكايي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون