• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4770 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر

كاهش بيش از ۳۰ درصدي بنزن در هواي تهران

كارشناس واحد راهبري و نگهداري شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: بررسي داده‌هاي فصلي سال گذشته با مدت مشابه در بهار و تابستان سال جاري، گوياي كاهش بيش از ۳۰درصدي غلظت تركيبات آلي فرّار به ‌ويژه بنزن در تهران است و بيشترين ميزان غلظت‌، انتشار و حضور اين آلاينده‌ها در ماه‌هاي گرم سال و در مناطق پرتردد شهري نظير بزرگراه‌ها و تقاطع‌هاي پر رفت و آمد است.
به گزارش ايسنا، حسين حسن‌خاني با اعلام اينكه كاهش قابل ملاحظه غلظت آلاينده‌هاي تركيبات آلي فرّار به ‌ويژه بنزن در سه ماهه اول سال جاري مشهود بود، اظهاركرد: با استناد به آمار و اطلاعات سازمان هواشناسي مبني بر افزايش بارش‌ها و كاهش دما در اين بازه زماني، مي‌توان گفت كه اين عامل، تاثير زيادي بر كاهش غلظت اين‌ نوع آلاينده‌ها گذاشته است.
به گزارش روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، اين كارشناس شركت كيفيت هواي تهران در پايان درباره آلاينده «تولوئن» نيز خاطرنشان كرد: استاندارد و حد آستانه مجاز براي آلاينده تولوئن در هواي محيطي وجود ندارد اما مقايسه‌اي كميتي از غلظت‌هاي اين آلاينده نشان‌دهنده ارتباط افزايش تركيبات آلي فرار با تغييرات صعودي حجم ترافيك شهري است.
حسين شهيدزاده، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز با اشاره به اينكه يكي از آلاينده‌هاي مهم تهران تركيبات آلي فرّار است كه بر اثر احتراق ناقص سوخت در وسايل نقليه و تبخير بخارات بنزين به ‌ويژه در پمپ‌بنزين‌ها و خودروها ايجاد مي‌شود، اظهاركرد: تركيبات آلي فرّار شامل بنزن، تولوئن، اتيل بنزن و زايلن مي‌شود و به‌ دليل انتشار از خودروها و برخي صنايع در هواي آزاد تنفسي تهران و ساير كلانشهرها وجود دارد. به گفته او، اثرات تنفس طولاني‌مدت تركيبات آلي فرّار مي‌تواند خطرناك باشد و سبب ابتلاي بيماري‌هاي مختلف از جمله انواع سرطان‌ها شود. از اين‌رو بررسي مداوم آنها در هواي محيط‌هاي شهري ضرورت دارد. شهيدزاده در ادامه با اشاره به اينكه تركيبات آلي فرّار تركيبات بسيار متنوعي هستند كه در همه جا پراكنده شده‌اند و برخي از آنها به صورت طبيعي وجود دارند و برخي نيز به دست انسان ايجاد مي‌شوند، اظهار كرد: براي مثال بسياري از رنگ‌هاي شيميايي، عطرها و مواد بودار از تركيبات آلي فرّار تشكيل شده‌اند. اين تركيبات در جو نيز به صورت بخار هستند و به عنوان آلاينده در‌نظر گرفته مي‌شوند. او با بيان اينكه تركيبات آلي فرّار در تشكيل آلاينده‌هاي ثانويه مانند ازن سهم زيادي دارد، تصريح كرد: سرچشمه اصلي بنزن و ساير تركيبات آلي فرّار در مناطق شهري، منابع آلاينده متحرك مانند خودروها و بزرگ‌ترين منبع اين آلاينده‌ها نيز خودروهاي بنزيني‌ هستند همچنين تحقيقات سال‌هاي گذشته در شركت كنترل كيفيت هوا، پمپ‌بنزين‌ها را به عنوان منابع ساكن و ثابت توليد و انتشار اين آلاينده به‌صورت محلي معرفي كرده است. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با تاكيد بر اينكه طي سال‌هاي اخير با سنجش آلاينده بنزن در نقاط مختلف تهران به نتايج قابل‌توجهي رسيده‌ايم، تصريح كرد: آناليز نتايج غلظت‌ آلايندهاي پايتخت، نشان‌دهنده تغييرات غلظت آلاينده بنزن متناسب با تغييرات حجم ترافيك، شرايط جوي و موقعيت مكاني است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون