• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4776 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان

ريزش بورس همزمان با افزايش قيمت دلار و سكه

واكنش بازارها به تحريم‌هاي تازه امريكا

ندا جعفري

با وجود آنكه در پايان كار روز دوشنبه بازار آزاد، نرخ دلار با كاهشي شدن قيمت‌ها، ‌اميدواري‌هايي را براي كاهش بيشتر قيمت ايجاد كرده بود؛ اما انتشار اخبار مرتبط با تحريم‌هاي تازه امريكا عليه مسوولان بخش انرژي كشور، معاملات ديروز را در مسيري متفاوت از بازار آزاد قرار داد. فعالان بازار ارز، تحريم‌هاي جديد را دنباله ادعاي وال‌استريت ژورنال تحليل مي‌كنند كه نوشته بود: «حتي در صورت انتخاب بايدن به عنوان رييس‌جمهور امريكا نيز شرايط براي لغو تحريم‌هاي ايران سخت شده است.» از اين‌رو فعالان بازار معتقدند با اين تحريم‌ها، عملا رفع تحريم‌هاي نفتي به يك كار پيچيده براي دولت بعدي امريكا (در صورت پيروزي بايدن) بدل خواهد شد. اين دسته از معامله‌گران معتقدند كه تحريم نفتي در يك وضعيت باخت- باخت در برابر انتخابات امريكا قرار گرفته است. نرخ دلار كه شامگاه دوشنبه در كف كانال 28 هزار توماني قرار گرفته بود، همزمان با انتشار اخبار تحريم‌ها در معاملات فردايي تا 28 هزار و 700 تومان بالا كشيد تا به نوعي، اهميت فضاي رواني تحريم‌هاي جديد امريكا مشخص شود. هر چند قيمت دلار در بازار آزاد، روز گذشته به كانال ديگري تغيير جهت نداد و تا بعدازظهر ديروز در كانال 28هزار تومان باقي ماند. 

افت 34هزار واحدي بورس
همزمان با اين تحولات در بازار ارز، بورس تهران نيز با هشتمين روز پياپي ريزش شاخص‌ها مواجه شد و به مرز يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحد عقب‌نشيني كرد. در معاملات ديروز، شاخص كل بورس تهران به كمترين حد از روز كاري اول تير ماه رسيد و با افت 34 هزار واحدي (منفي 2/6 درصد كاهش) در سطح يك ميليون و 301 هزار واحدي قرار گرفت. تغيير مالكيت حقيقي به حقوقي، حدود 1504 ميليارد تومان برآورد شد كه از اين رقم مي‌توان به عنوان خروج پول از بورس ياد كرد. در بازار سرمايه آنچه بيشتر ديده مي‌شود، نگاه سهامداران به انتخابات امريكا، به عنوان مهم‌ترين فاكتوري است كه در خريد و فروش آنها در بازار سرمايه اثر دارد.

قيمت طلا صعودي مي‌ماند؟
پس از انتشار اخبار مرتبط با تحريم‌هاي تازه، بازار طلا دچار نوسان قيمتي شد؛ قيمت طلا رالي‌ بي‌سابقه‌اي را طي كرد و ركوردهاي جديد قيمتي را به ثبت رساند به‌گونه‌اي كه هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد تا مرز 14 ميليون و 420 هزار تومان پيش رفت. فعالان بازار طلا علت افزايش يك‌باره قيمت دلار و سكه را تحريم وزارت نفت ايران عليه ايران مي‌دانند. حال سوالي كه مطرح مي‌شود، اين است كه آيا با اعمال تحريم‌هاي جديد قيمت طلا همچنان صعودي خواهد بود؟ در مهر ماه 1397 نيز با تحريم‌هاي امريكا عليه در‌آمدهاي نفتي ايران بازار طلا ملتهب شد، اما به گفته كارشناسان حوزه طلا و جواهر در صورتي كه بانك مركزي بتواند قيمت دلار و عرضه و تقاضا را در بازار كنترل كند، قيمت طلا با نوسان كمتري روبه‌رو خواهد شد. هر چند در حال حاضر ميزان تقاضا در بازار به دليل موج گراني‌ها به ‌شدت محدود شده، اما ممكن است در آينده در بازار طلا و سكه شاهد افزايش تقاضا باشيم و قيمت‌ها مجدد افزايش پيدا كند، اما احتمال اين موضوع هم مي‌رود كه با كاهش نرخ اونس جهاني طلا و كنترل بانك مركزي قيمت طلا و سكه در بازار كنترل شود. در عين حال فعالان بازار طلا آگاه هستند كه اين بازار بين ترامپ و بايدن تفاوت زيادي قائل است و هنوز تركش‌هاي انتخابات امريكا به بازار طلا برخورد نكرده است و امكان افزايش قيمت اين فلز ارزشمند وجود دارد و اگر بازار به اين نتيجه برسد كه ترامپ رييس‌جمهور آينده است، يك واكنش نشان مي‌دهد و اگر تلقي بازار اين باشد كه بايدن پيروز انتخابات است، واكنش ديگري در پي خواهد داشت. طي 4 سال گذشته و در زمان رياست‌جمهوري ترامپ قيمت طلا به‌ شدت افزايش يافته و برخي كارشناسان مي‌گويند دليلي وجود ندارد كه اين اتفاق در دور بعدي رياست‌جمهوري در امريكا تكرار نشود.
 محمد كشتي‌آراي، نايب‌رييس اتحاديه طلا و جواهر كشور ضمن تاييد افزايش قيمت طلا پس از انتشار اين خبر به «اعتماد» مي‌گويد: تا روز يكشنبه چهارم آبان بازار طلا روندي نزولي داشت، اما پس از دور جديد تحريم‌هاي امريكا عليه وزارت نفت ايران و دنبال افزايش قيمت ارز كه به محدوده 28 هزارو 400 تومان نزديك شد، بازار طلا و سكه نيز تحت‌تاثير قرار گرفت و شاهد افزايش قيمت‌ها هستيم.
نايب‌رييس اتحاديه طلا و جواهر كشور با بيان اينكه رشد قيمت‌ها در بازار باعث كاهش تقاضا در بازار طلا شده است، ادامه مي‌دهد: باتوجه به ‌شدت تحريم‌ها و موج بيماري كرونا مشخص نيست ركود در بازار طلا تا چه زماني ادامه خواهد داشت. هر چند پيش‌بيني مي‌شد كه بعد از ريزش شاخص‌هاي بورس، اين منابع وارد بازار طلا و سكه شود اما اين اتفاق نيفتاد.
كشتي‌آراي در ادامه با اشاره به تغيير نرخ‌ها پس از اعلام اين خبر مي‌گويد: قيمت سكه طلا طرح قديم با رشد 300 هزار توماني همراه شد و از 13 ميليون و 300 هزار تومان به 13 ميليون و 600 هزار تومان رسيد، سكه طرح جديد نيز افزايش 360 هزار توماني داشت و از 14 ميليون و 60 هزار تومان به 14 ميليون و 420 هزار تومان رسيد؛ همچنين نيم سكه با 400 هزار تومان رشد از 7 ميليون و 700 هزار تومان به 8 ميليون و 100 هزار تومان و ربع سكه نيز از 5 ميليون و 100 هزار تومان به 5 ميليون و 250 هزار تومان رسيده است، اما سكه گرمي تغيير قيمت نداشته و به همان قيمت سابق يعني 2 ميليون و 700 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
اين عضو اتحاديه طلا و جواهر حباب سكه را كاهشي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: حباب سكه حدود 400 هزار تومان افت كرده است و هر گرم طلا ۱۸ عيار برخلاف افت قبلي خود، رشد قيمت را تجربه كرد و به يك ميليون و 278 هزار توان رسيد، اما با اين وجود نمي‌توان چشم‌انداز روشني از وضعيت بازار طلا داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون