• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4776 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان

اقتصاد بين‌الملل

سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در جهان نصف شد

سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام كرد سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جهاني به علت ترس از ركود عميق اقتصادي در نيمه اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل 49درصد سقوط كرده است.

سازمان كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنكتاد) در گزارشي اعلام كرد كه جريان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به سمت اقتصاد اروپا در نيمه نخست 2020 براي اولين‌بار منفي شده است و از 202 ميليارد دلار به 7 ميليارد دلار كاهش يافته است. اين در حالي است كه جريان سرمايه‌گذاري مستقيم به سمت ايالات‌متحده 61درصد كاهش يافته و به 51 ميليارد دلار رسيده است.

براساس اين گزارش، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جهاني نيز سقوط كرد، چراكه شركت‌هاي چندمليتي سرمايه‌گذاري‌ها را براي حفظ نقدينگي خود به تعويق انداختند.

جيمز ژان، مدير بخش سرمايه‌گذاري و كسب و كار آنكتاد، در يك كنفرانس خبري گفت: جريان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جهاني طي نيمه اول سال جاري تقريبا به نصف كاهش يافت... و از آنچه براي كل سال پيش‌بيني كرده بوديم شديدتر بود. ژان گفت كه انتظار مي‌رود جريان سرمايه‌گذاري مستقيم جهاني امسال 30 تا 40درصد و با شدت كمتر در سال 2021، 5 تا 10درصد كاهش يابد.

 

جنگ تجاري ترامپ با چين نتوانست توليد امريكا را تقويت كند

شركت مشاوره كرني طبق تحقيقات خود اعلام كرد جنگ تجاري امريكا عليه چين نتوانسته است اين كشور را به هدف فائق آمدن بر كاهش توليد برساند و اشتغال به امريكا بازنگشته است.

آمار نشان مي‌دهد عوارض وضع‌شده توانسته است كسري تجاري با چين را در 2019 كاهش دهد ولي بي‌ثباتي تجارت امريكا بيشتر از هميشه است و همچنان افزايش مي‌يابد. عدم تعادل تجاري امريكا در ماه آگوست به ركورد 84 ميليارد دلار رسيد چون واردكنندگان اين كشور به منابع ارزان‌تري مانند ويتنام، مكزيك و ساير كشورها روي آوردند.

كسري تجاري امريكا با چين به‌خاطر همه‌گيري ويروس كرونا افزايش يافته و در زمان حاضر به همان ميزاني رسيده است كه در آغاز فعاليت دولت ترامپ بود. در گزارش اين شركت مشاوره آمده است: «اقدام دولت امريكا براي وضع 25درصد عوارض بر برخي كالاهاي چيني زنجيره عرضه جهاني را مختل و روند رشد بزرگ‌ترين قطب توليد جهان را آهسته كرده است، به اين ترتيب، رابطه بين اين دو اقتصاد برتر دنيا بدتر از قبل شده است.»

 

درخواست پوتين براي تمديد برنامه حمايت از مشاغل كوچك در روسيه

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در راستاي حمايت از مشاغل اين كشور در مقابل بحران كرونا دولت خود را موظف كرد با اصلاح قوانين، ممنوعيت بازرسي برنامه‌ريزي‌شده از كسب‌وكارهاي كوچك را تا 31 دسامبر 2021 تمديد كند. اين اقدام در فهرست درخواست‌هايي است كه روز دوشنبه در پايگاه اينترنتي كرملين منتشر شد، اين درخواست پس از جلسه هيات رييسه شوراي دولتي روسيه در تاريخ 28 سپتامبر مطرح شد.

در اين سند آمده است: به ‌منظور ايجاد اصلاحاتي در قانون فدراسيون روسيه، ممنوعيت برنامه‌هاي نظارتي در مورد مشاغل كوچك تا 31 دسامبر 2021، به استثناي تمديد چنين ممنوعيتي براي نظارت بر ماليات، نظارت بر امور گمركي و نظارت در زمينه مالي و بودجه و... تمديد مي‌شود.

براساس اين گزارش، اين درخواست پوتين تا 31 دسامبر 2021 اجرا مي‌شود.

 

همه‌چيز براي افزايش قيمت طلا آماده است

پس از آنكه موج جديد شيوع كرونا نگراني‌هايي را از روند كند ترميم اقتصاد جهاني شدت بخشيده و موجب افزايش تقاضا براي خريد طلا شده است، قيمت فلز زرد روز سه‌شنبه شاهد افزايش بود. براساس اين گزارش، قيمت هر اونس طلا ديروز با 0.37درصد افزايش به 1909 دلار و 19 سنت رسيد. قيمت طلا در معاملات آتي ديروز براي تحويل در ماه دسامبر هم با 0.34درصد افزايش به 1912 دلار و 20 سنت رسيد. هووي لي تحليلگر بانك او سي بي‌سي در اين باره گفت: «باتوجه به افزايش جهاني موارد ابتلا به كرونا به ويژه در كشورهاي غربي، جذابيت طلا به عنوان يك محل سرمايه‌گذاري امن در حال افزايش است.»

با اين حال به گفته لي تا زمان مشخص شدن نتيجه انتخابات امريكا قيمت طلا احتمالا در نزديكي رقم 1900 دلار باقي خواهد ماند. بسياري از كشورها از جمله امريكا، روسيه و فرانسه در حال ثبت آمارهاي بي‌سابقه ابتلاي به كرونا هستند و برخي آنها محدوديت‌هاي جديدي را به اجرا گذاشته‌اند. بلاتكليفي در مورد بسته محرك مالي جديد امريكا سبب شده تا قيمت‌ها در بازار طلا طي هفته‌هاي اخير نوسان چنداني نداشته باشد. قيمت طلا اكنون حدود 8درصد با رقم بي‌سابقه 2072 دلاري ثبت شده در ماه آگوست فاصله دارد. در همين حال، نانسي پولسي رييس مجلس نمايندگان امريكا ابراز اميدواري كرده كه تا قبل از انتخابات توافقي با كاخ سفيد بر سر بسته محرك مالي جديد به دست بيايد. اما لري كودلوف، مشاور اقتصادي كاخ سفيد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت كه سرعت مذاكرات كند شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون