• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4779 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۱ آبان

آيا ترامپ با پيروزي در انتخابات جهان را شوكه مي‌كند؟

غافلگيري بزرگ

مترجم: گلي اصغري


 
شايد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور كنوني امريكا، در نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات از رقيب دموكرات خود جو بايدن عقب باشد، اما او هنوز هم شانس پيروزي دارد.مجله امريكايي «آتلانتيك» در گزارشي نوشت: شبي كه هيلاري كلينتون قرار بود پيروزي خود در انتخابات سال 2016 را جشن بگيرد، فرا رسيده بود و تا آن لحظه ديگر همه ميهمانان فهميده بودند نه پيروزي‌اي در كار است و نه جشني. پس از پيروزي ناباورانه ترامپ، از يك هوادار كلينتون سوال كردم چه احساسي دارد. او پاسخ داد: احساس مي‌كنم مي‌خواهم خودم را بكشم. چندي بعد نيز گروهي از دستياران كارزار انتخاباتي كلينتون را ديدم كه در يك ميخانه نشسته بودند و اشك مي‌ريختند. همگي بهت‌شان زده بود و از هم مي‌پرسيدند: چطور ممكن است اين اتفاق افتاده باشد.ترامپ اكنون در نظرسنجي‌هاي سراسري هشت‌درصد از بايدن عقب است و در همه ايالت‌هاي كليدي نيز نسبت به رقيب خود راي كمتري دارد. اما پس از تجربه انتخابات سال 2016 كه در آن پيروزي ترامپ تقريبا غيرممكن بود، بايد گفت در انتخابات پيش رو، همچنان انتخاب مجدد او امكان‌پذير است.
يكي از استراتژيست‌هاي دموكرات در فلوريدا به من مي‌گويد: اگر انتخابات سال 2016 و اختلال اضطراب پس از آن سانحه را فراموش كنم، مي‌توانم با اطمينان نسبي بگويم ما برنده‌ايم. اما به هيچ‌وجه نمي‌توان فراموش كرد.اطرافيان ترامپ همچنان تلاش مي‌كنند راي ايالت‌هاي دموكرات را تغيير داده و مسيحيان انجيلي، امريكايي‌هايي كه اصالت لاتين دارند و راي‌دهندگان سياه‌پوست را مجاب كنند به ترامپ راي دهند. اگر اين اتفاق بيفتد، رقابت بين دو نامزد بسيار تنگاتنگ مي‌شود. رايان ويليامز، سخنگوي ستاد ميت رامني در انتخابات 2012 مي‌گويد: در ستاد ترامپ افرادي حضور دارند كه استراتژي سياسي را درك مي‌كنند. مشكل اينجاست ترامپ با حرف‌ها و كارهاي خود، هر روز كار آنها را سخت‌تر مي‌كند.با اين حال، ستاد او اقداماتي را تدارك ديده است كه مي‌تواند به پيروزي مجدد او در انتخابات كمك كند. چند مورد از اين اقدامات را در ادامه بررسي مي‌كنيم.
تلاش براي جلب راي ايالت‌هاي دموكرات
اگر ترامپ بتواند يك يا دو ايالتي را كه در دوره قبلي به دموكرات‌ها رسيده بود، مال خود كند مي‌تواند اميدوار باشد مجموع آراي الكتورال را به خود اختصاص داده و براي بار دوم رييس‌جمهور شود. ستاد او ايالت‌هاي نيوهمپشاير و نوادا را زير نظر گرفته، اما مينه‌سوتا هدف بهتري است، چرا كه به اندازه هر دوي اين ايالت‌ها راي الكتورال دارد. كلينتون در سال 2016 آراي الكتورال مينه‌سوتا را تنها با 45 هزار راي اختلاف به دست آورد. البته جمهوري‌خواهان از سال 1972 تاكنون نتوانسته‌اند در اين ايالت پيروز شوند، اما قمار بر سر مينه‌سوتا مي‌تواند براي ترامپ با برد همراه شود. حداقل رقابت در اين ايالت، دموكرات‌ها را مجبور مي‌كند منابع خود را بيشتر روي مينه‌سوتا متمركز كنند تا ديگر ايالت‌هاي كليدي.
طبق برآورد دموكرات‌هاي مينه‌سوتا، 250 هزار شهروند سفيدپوست كه تحصيلات دانشگاهي ندارند و پايگاه راي اصلي ترامپ را تشكيل مي‌دهند، در سال 2016 اصلا براي راي‌گيري ثبت نام نكرده بودند. جمهوري‌خواهان تمام تلاش خود را مي‌كنند اين افراد را پيدا كنند. دموكرات‌ها به خاطر شيوع ويروس كرونا، تبليغات انتخاباتي خانه به خانه را لغو كرده‌اند، اما جمهوري‌خواهان همچنان به اين نوع تبليغ  ادامه مي‌دهند. به گفته يكي از مقامات ستاد ترامپ، هفته گذشته داوطلبان به بيش از 130 هزار خانه در اين ايالت سر زدند.
ستاد ترامپ در آخرين هفته از تبليغات انتخاباتي، بيش از 2/1 ميليون دلار صرف تبليغات تلويزيوني در مينه‌سوتا كرده است. اين رقم بيش از كل هزينه‌اي است كه در سه هفته گذشته در اين ايالت انجام داده است. مايك پنس معاون ترامپ روز دوشنبه در شمال مينه‌سوتا همايش انتخاباتي برگزار كرد. ستاد ترامپ 60 نفر را مامور ساماندهي تبليغات خود در اين ايالت كرده است؛ رقمي كه هر دو حزب مي‌گويند در تاريخ بي‌سابقه است.
بر اساس ميانگين نظرسنجي‌هاي ريل‌كليرپاليتيكس، بايدن اكنون در مينه‌سوتا پنج درصد جلوتر از ترامپ است. اما اين رقم ممكن است اغراق‌شده باشد، زيرا در انتخابات 2016 نيز ثابت شد نظرسنجي‌هاي اين ايالت اشكال دارد: كلينتون در حالي با اختلاف 5/1 درصدي مينه‌سوتا را از آن خود كرد كه برخي نظرسنجي‌هاي نهايي اختلاف او با ترامپ را دورقمي نشان مي‌دادند. چارلز فرانكلين كه در جمع‌آوري آراي مردمي فعاليت دارد، مي‌گويد با توجه به آنچه در سال 2016 ديديم، حماقت است اگر به اين آمار و ارقام پيش از انتخابات دل خوش كنيم. هم بايدن و هم ترامپ قرار است روز دوشنبه در مينه‌سوتا حضور يابند و همايش انتخاباتي برگزار كنند.ويليامز مي‌گويد پيروزي در مينه‌سوتا به ترامپ اجازه مي‌دهد يكي ديگر از ايالت‌هايي را كه دفعه قبل در آن پيروز شده بود، اين‌بار به بايدن واگذار كند. با اينكه مينه‌سوتا قرار نيست نتيجه بازي را رقم بزند، اما مي‌تواند ترامپ را در برابر شكست در يك ايالت ديگر، بيمه كند. براي مثال تعداد آراي الكتورال مينه‌سوتا برابر با ايالت ويسكانسين است كه در سال 2016 با اختلاف بسيار كم به ترامپ رسيد. اگر اين‌بار او در ويسكانسين شكست بخورد، حداقل با پيروزي در مينه‌سوتا از نظر آراي الكتورال عقب نمي‌افتد.
ستاد ترامپ به راي‌دهندگان كوبايي، كلمبيايي، نيكاراگوئه‌اي و ونزوئلايي‌تبار پيام‌هاي اختصاصي مي‌فرستد تا شايد بتواند نظر آنها را به ادبيات ضدسوسياليستي ترامپ جلب كند.
يكي از شعارهاي ترامپ در اين پيام‌ها اين است كه او در برابر ايدئولوژي چپ‌گرايانه برخي چهره‌هاي سياسي در امريكاي لاتين مثل سدي محكم مي‌ايستد. نيك‌ترينر، مدير استراتژي ستاد ترامپ، مي‌گويد اين گروه از راي‌دهندگان اغلب مذهبي و از نظر فرهنگي محافظه‌كار هستند. به ويژه در فلوريدا، راي‌دهندگان كوبايي و ونزوئلايي‌تبار اغلب از كشورهايي مهاجرت كرده‌اند كه پيشينه كمونيستي داشته‌اند. در يكي از آگهي‌هاي تبليغاتي ستاد ترامپ، عكس بايدن را در كنار فيدل كاسترو، رهبر فقيد كوبا، قرار داده‌اند، چرا كه كاسترو در ميان 900 هزار راي‌دهنده كوبايي‌تبار فلوريدا شخصيتي منفور به حساب مي‌آيد. در همين آگهي، فيلمي از گوستاوو پترو، چريك سابق كلمبيايي و شهردار سابق بوگوتا پخش مي‌شود كه در آن از بايدن حمايت مي‌كند. حدود 200 هزار كلمبيايي ساكن فلوريدا براي راي دادن در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند. البته يكي از مقامات ستاد بايدن به من گفت او به هيچ‌وجه راضي به حمايت پترو نيست.
در اين بين، ترامپ چندي پيش در پيامي توييتري آزادي آلوارو اوريبه، رييس‌جمهور سابق كلمبيا، از حصر خانگي را به او تبريك گفت.البته دولت كلمبيا در دوره رياست‌جمهوري اوريبه متهم به نقض حقوق بشر بود. با اين حال، ترامپ او را يك قهرمان و دشمن سوسياليسم ناميد. ادواردو گامارا، استاد علوم سياسي دانشگاه بين‌المللي فلوريدا مي‌گويد اين سياست هوشمندانه است. ترامپ در ميامي با راست‌‌گرايان بازي مي‌كند. اكثر كلمبيايي‌ها دموكرات هستند، اما تنها چيزي كه ترامپ لازم دارد اين است كه 5 تا 10 درصد از آنها را به سمت خود  هدايت  كند. همين مقدار كافي است  تا معادله فلوريدا به نفع او تمام شود.
جلب راي مسيحيان انجيلي
20 درصد از راي‌دهندگان سال 2016 مسيحي انجيلي بودند. امروز از بين كساني كه براي راي دادن ثبت‌نام كرده‌اند، تنها 18‌درصد پيرو اين فرقه هستند. برخي از آنها از ترامپ خسته شده‌اند. او در سال 2016 توانست 80 درصد راي مسيحيان انجيلي را به خود اختصاص دهد. اما نظرسنجي‌هاي ماه گذشته نشان مي‌دهد آراي او به 78 درصد كاهش يافته است. براي اينكه ترامپ در انتخابات پيروز شود، بيشترين تعداد مسيحيان انجيلي بايد در راي‌گيري شركت كنند.
ريچارد لند، رييس حوزه مسيحيان انجيلي جنوب، مي‌گويد همه مسيحيان انجيلي كه مي‌شناسد از برخي واژگان مورد استفاده ترامپ و رفتار او در قبال مخالفانش ناراحت و نگران هستند.شايد ترامپ در مورد ديگر رأي‌دهندگان نتواند كار خاصي انجام دهد، اما حداقل در مورد مسيحيان انجيلي مي‌تواند آنها را قانع كند در راي‌گيري حاضر شوند.
برگزاري همايش انتخاباتي براي جذب راي‌دهندگان  جديد
پس از شكست كلينتون، بين دموكرات‌ها اختلاف افتاد. اگر بايدن هم شكست بخورد، بار ديگر شاهد اين اتفاق خواهيم بود. برخي تحليلگران مي‌گويند جمهوري‌خواهان تلاش كرده‌اند راي‌دهندگان دموكرات را  از ثبت‌نام در انتخابات منصرف كنند و اين مي‌تواند براي بايدن و ستادش مشكل بزرگي باشد.
دستياران ستاد انتخاباتي ترامپ در جريان همايش‌هاي انتخاباتي او فعالانه مي‌كوشند همه هواداران جمهوري‌خواه ‌را‌ راضي ‌به ثبت‌نام در راي‌گيري كنند. اين در حالي است كه بايدن به دليل شيوع بيماري كرونا، همايش‌هاي بزرگ انتخاباتي برگزار نمي‌كند. در فلوريدا كه 14 ميليون راي‌دهنده دارد، تعداد راي‌دهندگان دموكراتي كه براي راي‌گيري ثبت‌نام كرده‌اند، تنها 134 هزار نفر بيش از جمهوري‌خواهان است. اين در حالي است كه در انتخابات سال 2000، اين رقم 379 هزار بود. در پنسيلوانيا كه 9 ميليون راي‌دهنده واجد شرايط دارد، جمهوري‌خواهان توانسته‌اند برتري دموكرات‌ها در آراي مردمي را از 916 هزار در سال 2016 به 687 هزار برسانند. اين كاهش راي اصلا ناچيز نيست. چهار سال قبل، ترامپ پنسيلوانيا را با 44 هزار راي اختلاف به نفع خود تمام كرد.ترامپ قرار نبود در سال 2016 پيروز شود. اين مساله باعث مي‌شود امسال نيز نتوانيم به راحتي شكست او را پيش‌بيني كنيم. كريس كوفينيس، يكي از استراتژيست‌هاي دموكرات، مي‌گويد مدام اين فكر در سرتان مي‌پيچد كه همه ما در سال 2016 تا چه حد اشتباه مي‌كرديم. امسال نيز مثل سال 2016 برخي مي‌گويند ترامپ به هيچ‌وجه نمي‌تواند پيروز شود، به نظرسنجي‌ها نگاه كنيد! امكان ندارد او دوباره انتخاب شود. اما اين مزخرف است! همه ما يك بار از اين سوراخ گزيده شديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون