• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

داده‌هاي آنلاين درمورد انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده چه مي‌گويند؟

ايرانيان و دوقطبي بايدن-ترامپ

محمد رهبري

با آغاز برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در نيمه شب سه‌شنبه 13 آبان، بسياري از سياستمداران، جامعه‌شناسان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سراسر دنيا توجه خود را به اين انتخابات معطوف كردند. انتخابات در امريكا از آن‌رو اهميت دارد كه سياست‌هايي كه رييس‌جمهوري اين كشور در پيش مي‌گيرد، مي‌تواند بر ساير كشورها، از اروپا تا شرق آسيا تأثير بگذارد. ايران نيز از اين وضعيت مستثني نيست؛ به‌خصوص آنكه با تحريم‌ها و فشار حداكثري امريكا، اقتصاد كشور آسيب‌هاي فراواني ديده است. به همين دليل مي‌توان ادعا كرد كه بسياري از ايرانيان نيز اخبار انتخاباتي رياست‌جمهوري امريكا را دنبال كرده‌اند.
براي بررسي اين ادعا، رجوع به كلان‌داده‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي و رفتار مردم در اين شبكه‌ها در روزهاي اخير مي‌تواند مفيد باشد. بنابر داده‌هاي به دست آمده، بسياري از ايرانيان در شبكه‌هاي اجتماعي در روزهاي اخير اخبار مربوط به انتخابات امريكا را دنبال كرده‌اند.
همان‌گونه كه در جدول زير مشخص است، از بامداد روز چهارشنبه تا پايان روز پنج‌شنبه، مطالب بسيار زيادي در شبكه‌هاي اجتماعي درمورد انتخابات امريكا منتشر شده كه نكات مهم آن به شرح زير است: 
    مطالب مربوط به انتخابات امريكا در تلگرام، بيش از 776 ميليون بار ديده شده است. نكته قابل‌توجه در اين رابطه آن است كه باتوجه به آنكه بيش از 165هزار پست تلگرامي در اين خصوص منتشر شده، هر مطلب به‌طور ميانگين، تنها حدود 4.5هزار بار ديده شده است.
    در اينستاگرام مطالب مربوط به انتخابات امريكا، نزديك به 26 ميليون بار لايك شده و بيش از 50ميليون بار ديده شده است. نكته قابل‌توجه آن است كه اين آمار تنها مربوط به 26.6 هزار پست اينستاگرامي است و اين درحالي است كه مطالب اينستاگرامي منتشر شده در اين خصوص بيشتر بوده و در صفحات خصوصي يا استوري افراد نيز به اين موضوع توجه شده است.
    اخبار منتشر شده درمورد دونالد ترامپ رييس‌جمهوري فعلي امريكا، به مراتب بيش از اخبار منتشر شده درمورد جو بايدن بوده است و به همين جهت نيز مطالب مربوط به ترامپ بيشتر موردتوجه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفته است.
نكته قابل توجه درمورد مطالب متشر شده پيرامون انتخابات رياست جمهور در امريكا آن است كه با گذر زمان مطالب مربوط به بايدن افزايش يافته است، خصوصا پس از آنكه در ايالت پنسيلوانيا ورق به نفع او برگشت.
مجموع داده‌هاي فوق‌الذكر نشان مي‌دهد كه موضوع انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا به‌شدت موردتوجه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي بوده و اين موضوع مهم‌ترين مساله‌ شبكه‌هاي اجتماعي مجازي در روزهاي اخير بوده و مهم‌ترين ترندهاي اين شبكه‌ها، خصوصا در توييتر فارسي، به اين موضوع اختصاص داشته است. از اين امر مي‌توان نتيجه گرفت كه اين مساله براي عموم ايرانيان مهم بوده است؛ چراكه حدود 40 تا 50 درصد از ايرانيان از اين پلتفرم‌هاي آنلاين استفاده مي‌كنند و مي‌توان ادعا كرد كه اخبار مربوط به انتخابات امريكا در روزهاي اخير مورد توجه بسياري از اين كاربران بوده است.
اين موضوع نشان مي‌دهد كه رابطه ايران با امريكا براي بسياري از مردم مهم است و آن را رصد مي‌كنند كه مي‌توان آن را ناشي از تأثير اقتصادي آن بر زندگي مردم دانست؛ بنابراين سياست‌گذاران و تصميم‌گيران سياست خارجه باتوجه به اين مساله بايد بدانند كه نبايد بي‌توجه به ديدگاه، نظرات و خواسته‌هاي مردم در رابطه با ارتباط ايران و امريكا تصميم بگيرند و بهتر است مردم را در فرآيند تصميم‌گيري خود دخيل كنند تا رضايت عموم آنها را جلب كنند.
پژوهشگر شبكه‌هاي اجتماعي مجازي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون