• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

ستاد ملي كرونا در آستانه تصميمي يك ماهه براي محدود كردن بيشتر در شهرهاي بزرگ است

نوشدارويي براي مرگ در تهران

گروه اجتماعي 

 

بي‌تاثير بودن محدوديت‌هاي 21 روزه در بيش از 110 شهر و مركز استان كه شيوع بيماري كوويد- 19 در آنها ظرف هفته‌هاي گذشته، رقم‌هاي نگران‌كننده‌اي از فوت و بستري مبتلايان را رقم زد، دولت را واداشت تصميم‌هاي جدي‌تري براي كنترل رفتار عمومي مردم و فعاليت اصناف اتخاذ كند. البته اين تصميم‌ها فعلا در قالب پيشنهادهايي است كه امروز در جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا بررسي مي‌شود اما در صورت اخذ آراي مثبت براي اين پيشنهادها، بالاخره بعد از 9 ماه تاخير غيرقابل توجيه براي اعمال تدابير سختگيرانه، اولين قرنطينه فراگير در كشور براي كنترل اين بيماري ويروسي به اجرا درمي‌آيد. 

بنا به جزيياتي كه روز پنجشنبه توسط رييس‌جمهوري در نشست مشترك با روساي كميته‌هاي ستاد ملي مبارزه با كرونا مطرح شد، به دنبال پيشنهاد كميته‌هاي امنيتي و اجتماعي و بهداشت و درمان، در صورت موافقت ستاد ملي مقابله با كرونا، از 20 آبان تا 20 آذر و به مدت يك ماه، تردد خودروهاي شخصي در تمام مراكز استان‌ها از ساعت 21 (9 شب) تا ساعت 4 بامداد ممنوع خواهد بود و در همين شهرها هم تمام اصناف غيرضروري بايد راس ساعت 18 (6 عصر) مغازه‌هاي خود را تعطيل كنند. 
اين پيشنهاد هنوز واكنشي در ميان مسوولان وزارت بهداشت نداشته و تا اين لحظه، بيشترين نظر موافق متوجه تعطيلي دو هفته‌اي پايتخت است كه ايرج حريرچي به نمايندگي از وزارت بهداشت، عليرضا زالي؛ فرمانده قرارگاه مقابله با كرونا در كلانشهر تهران، مجمع نمايندگان استان تهران و اعضاي شوراي شهر پايتخت موافقت خود را با اين تصميم اعلام كرده‌اند. 
حالا بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا در جلسه امروز خود حاضر به موافقت با اجراي اولين قرنطينه براي 25 مركز استان هستند تا شايد به دنبال اجراي اين پيشنهاد و البته با تاخير 9 ماهه، گام موثري در كنترل آمار فوتي‌ها و ابتلاي روزانه كوويد - 19 برداشته شود يا همچنان بايد شاهد ابراز نگراني‌هاي مسوولان وزارت بهداشت بابت بي‌توجهي مردم و مسوولان و مهار شكني آمار فوت و بستري باشيم؟
با گذشت 262 روز از شيوع كوويد - 19 در كشور تا امروز چند بار مدل‌هاي نه‌چندان جدي و نه‌چندان سختگيرانه براي تردد اجتماعي مردم و فعاليت اصناف غيرضروري در كشور اجرا شده كه شديدترين آن، مربوط به دو هفته تعطيلات نوروز بود كه هر سفر بين استاني براي غيربومي‌ها ممنوع و مشمول جريمه 500 هزار توماني شد و اصناف غيرضروري هم ممنوع از فعاليت شدند. در آن زمان، نگراني‌هاي اوليه شهروندان به دليل ناشناخته بودن ويروس نورسيده هم با اين محدوديت‌ها همراهي كرد و دولت نتايج قابل قبولي از اعمال اين تدابير گرفت و با وجود مخالفت‌هاي پنهان و هشدارهاي علني متخصصان عفوني در مورد خطر رها‌سازي زودهنگام اين محدوديت‌ها، دولت از ابتداي ارديبهشت ماه همه محدوديت‌ها را لغو كرد كه نتيجه‌اش هم پيروي رفتار عمومي مردم از اين رها‌سازي بود و به دنبال چند مناسبت تاريخي و مذهبي و ملي كه تعطيلات چند روزه را شامل مي‌شد، اعياد و مراسم سوگواري و ترحيم، تجمعات غيرقابل كنترل از شهرهاي مختلف و افزايش سفرهاي تفريحي را رقم زد. اگر چه امروز هيچ‌كدام از مسوولان وزارت بهداشت جرات نمي‌كنند به صراحت، لغو يكباره و بسيار زودهنگام محدوديت‌هاي تردد اجتماعي و آزادي فعاليت اصناف غيرضروري را زير سوال ببرند اما قابل انكار نيست كه دولت بايد در همفكري با اين متخصصان، زمان‌بندي‌هاي تدريجي براي اين آزاد‌سازي‌ها در نظر مي‌گرفت تا مردم هم گرفتار شائبه بي‌خطر شدن ويروس كرونا نشوند كه متاسفانه چنين اتفاقي نيفتاد. 
حالا هم كه بالاخره رييس قوه مجريه مجاب شده از پيشنهاد اعمال قرنطينه جدي براي 25 مركز استان بگويد، به نظر مي‌رسد امضاي نهايي پاي اين پيشنهاد هم مثل تمام زمان‌ها، متاثر از شرايط سياسي - اقتصادي كشور باشد به خصوص كه با شرايط فعلي و نامشخص بودن نتيجه نهايي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، حتما اين نتايج در وضعيت بازارهاي حساس كشور و از جمله بازار ارز و سكه و نفت و مبادلات تجاري داخلي و فرامرزي كشور تاثير خواهد داشت چنانكه تا امروز هم انتشار بخشي از نتايج اين انتخابات، تاثير قابل توجهي بر قيمت دلار و سكه داشته و حتي زمزمه‌هايي از ارزاني قيمت كالاهاي اساسي و ركود احتكار و آزاد شدن واردات مواد اوليه و كالاهاي حياتي همچون دارو شنيده شده است. 
 حالا شرايط امروز كه حتما شعاعش تا اتاق فكر قواي مجريه و مقننه هم مي‌رسد، بايد در موافقت با اين پيشنهاد هم تاثيرگذار باشد چنان‌كه شائبه‌هايي درباره تاثيرات داخلي نتايج انتخابات رياست‌جمهوري امريكا و ارتباط لغو مراسم سالروز 13 آبان با اين انتخابات شنيده مي‌شود. 

ضعف جدي نظارت‌ها مورد هشدار مسوولان وزارت بهداشت است 
واقعيتي كه امروز مسوولان وزارت بهداشت را وادار به اعتراف و ابراز نگراني كرده، ضعف شديد نظارت‌ها و ناكافي بودن تعداد ناظران و ضاطبان قضايي بر نحوه و ميزان رعايت محدوديت‌هاي صنفي و ترددهاي اجتماعي است. 
19 مهرماه، دولت با اعلام يك سري محدوديت‌هاي سختگيرانه براي تهران، از تصويب و اعمال جريمه‌هاي قانوني براي متخلفان خبر داد. بر اساس اين محدوديت‌هاي متضمن جرايم نقدي، مقرر بود كه در شهر تهران، صاحبان اصناف و رانندگان تاكسي و اتوبوس و مسافران و عابران پياده شامل جريمه نقدي به دليل رعايت نكردن استفاده از ماسك باشند و وزارت بهداشت هم شماره حسابي به دولت اعلام كرده بود كه رقم اين جرايم به اين شماره حساب واريز شود. مهم‌ترين تدبير اين جرايم، اين بود كه آن تعداد از مبتلايان كرونا كه بي‌توجه به بيماري خود، از قرنطينه خانگي خارج شده و در اجتماعات حاضر مي‌شوند، ۲۰۰ هزار تومان جريمه شوند. بنا به اعلام سخنگوي دولت، رهگيري تخلف اين متخلفان بر عهده وزارت ارتباطات بود كه بايد با رهگيري موبايل اين افراد، محل حضور آنها در قرنطينه خانگي يا خارج از منزل را پيگيري و كنترل مي‌كرد اما ديروز معاون كل وزير بهداشت خبر داد كه با بررسي حدود ۱۵ هزار تست مثبت، معلوم شد كه ۲۰ درصد افراد داراي تست مثبت، به مسافرت رفتند و در اجتماعات شركت داشتند با وجود آنكه از ابتلاي خود باخبر بودند و شاخص‌ترين مورد از اين جمع هم، فرد مبتلايي بوده كه به ۹ استان كشور سفر كرده است. 
حريرچي ديروز با انتقاد از ناديده گرفتن پروتكل‌هاي بهداشتي در كل جامعه ايران و بي‌اهميت شدن افزايش آمار مرگ مبتلايان كوويد - 19 گفت: «روزي ۴۰۰ نفر بر اثر كوويد - 19 فوت مي‌كنند و امروز زمان آن است كه تصميمات سخت‌تري بگيريم. تجمعات خانوادگي بايد به صفر برسد و هر گونه تجمعي ولو ضروري بايد به حداقل برسد. ما با تجمع مخالف هستيم ولي حالا هم كه جاده‌ها را بسته‌ايم، مسافرت‌هاي درون شهري افزايش پيدا كرده و شاهد شلوغي پارك‌ها و خيابان‌ها هستيم.»
اين انتقاد به دنبال اعلام‌آخرين آمار از فوت و ابتلاي كوويد - 19 ابراز شد وقتي سيماسادات لاري، بعدازظهر پنجشنبه از فوت 406 مبتلاي كوويد - 19 در فاصله 14 تا 15 آبان ماه خبر داد و اعلام كرد كه در اين بازه 24 ساعته، ۸۷۷۲ مبتلاي جديد هم شناسايي شده‌اند. اما اعداد ظهر ديروز از تعداد جديد بيماران و فوتي‌ها، از اعداد روز پنجشنبه هم بدتر بود و به گفته سخنگوي وزارت بهداشت، در فاصله 15 تا 16 آبان، ۴۲۴ نفر از مبتلايان كوويد - 19 فوت كردند و ستاد ملي مقابله با كرونا امروز در حالي تشكيل جلسه مي‌دهد كه تعداد فوتي‌هاي كوويد - 19 در كشور به 37 هزار و 409 نفر و تعداد كل مبتلايان اين بيماري ويروسي در ايران، به ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر رسيده و به گفته مسوولان شهري و حوزه سلامت پايتخت، وضعيت نگران‌كننده تهران از بابت ابتلا و بستري و فوت روزانه و تاثير اين آمار بر ضريب اشغال تخت‌هاي بيمارستاني در بخش مراقبت‌هاي ويژه و ساير بخش‌هاي جنرال با وجود همه ملاحظات امنيتي و سياسي دولت درباره عادي جلوه دادن شرايط تهران، مشهود است. 
ديروز مديرعامل سازمان بهشت زهرا هشدار داد كه آمار فوت كوويد - 19 در تهران، در طول تاريخ ۵۰ ساله بهشت زهرا بي‌سابقه بوده و افزود: «آمار تهران غيرقابل تصور بود؛ ابتدا از يك فوتي و دو فوتي در روز شروع شد و به 20 و 40 و در نهايت، روز چهارم فروردين ماه به ۱۱۹ رسيد در حالي كه هر ساله نرخ رشد مرگ و مير تهران يك يا دو درصد بود. تمام بحران‌ها در طول تاريخ ۵۰ ساله بهشت زهرا نهايتا در مدت ۶ روز تمام شده اما بحران كرونا بيش از ۲۵۰ روز است كه ادامه دارد در حالي كه در اين مدت، فوت كوويد - 19 در تهران به ۹ نفر در روز اما در برخي روزهاي آبان ماه به بيش از ۳۵۰ نفر رسيد و بر اساس آماري كه وزارت بهداشت اعلام مي‌كند تاكنون ۵۰ درصد متوفيان كل ايران در سايت كامپيوتري بهشت زهرا پذيرش شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون