• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

كارگران هفت‌تپه، آزاد و اخراج شدند

گروه اجتماعي| خبرگزاري ايلنا گزارش داد كه به دنبال پرداخت حقوق معوقه شهريور ماه كارگران هفت‌تپه، 4 كارگر از بازداشتي‌هاي هفته قبل هم آزاد شدند اما همزمان، 15 كارگر هم حكم اخراج خود را از مديرعامل اين واحد توليدي دريافت كردند. 
بنا به اين گزارش، حقوق معوقه شهريور ماه اين كارگران در حالي در نيمه آبان ماه پرداخت شد كه تعداد كمي از كارگران به دليل نامعلوم از دريافت اين معوقه محروم شدند. اما اتفاق عجيب اين بود كه به دنبال آزادي 4 كارگر بازداشتي، خبر از اخراج غيرقانوني 15 كارگر اين واحد توليدي هم رسيد. ايلنا در اخبار خود اعلام كرد كه چهارشنبه شب، 4 كارگر بازداشتي شركت كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه؛ ابراهيم عباسي، يوسف بهمني، مسعود حيدري و حمد ممبيني كه هفته گذشته به دليل شكايت كارفرما بازداشت و به زندان دزفول منتقل شده بودند، با قرار وثيقه ۵۰ ميليون توماني، از زندان آزاد شدند اما احمد نادري؛ يكي از سه نماينده پيگير بازگشت اين مجتمع توليدي به دولت و خلع يد از مديرعامل فعلي، ديروز در توييتي خبر داد كه ساعاتي بعد از آزادي اين كارگران، حكم اخراج غيرقانوني 15 كارگر هفت‌تپه به دستور كارفرماي فعلي اين واحد توليدي هم امضا و ابلاغ شده است. 
پرداخت بيمه بيكاري با 4 ماه تاخير 
ايلنا همچنين ديروز گزارش داد كه كارگران زاهداني كه به دليل شيوع كرونا دچار آسيب شغلي و اخراج شده و در بهار امسال درخواست بيمه بيكاري كرونا داده بودند، بالاخره با تاخير 4 ماهه، رقمي به عنوان بيمه بيكاري دريافت كردند. اين كارگران به خبرنگار ايلنا گفته‌اند: «در روزهاي اخير، 3 ماه مقرري بيكاري، يك‌باره به حساب ما واريز شده است. با اين پول قرض‌هاي‌مان را مي‌دهيم و كرايه خانه‌مان را پرداخت مي‌كنيم.» اين كارگران در حالي از دريافت اين رقم پرداختي ابراز خوشحالي كرده بودند كه بنا به اعلام فعالان كارگري و مسوولان وزارت تعاون، رقم بيمه بيكاري كرونا حتي از حداقل دستمزد سال 99 هم كمتر و حدود يك ميليون و 200 هزار تومان بوده و خوشحالي اين كارگران از دريافت اين ارقام ناچيز، نشانه شدت فقر و مشكلات معيشتي آنهاست. 

خانواده‌اي كه در غم سرپرست خود 
سوگوار شد 
تشديد تورم و گراني و بيكاري و مشكلات معيشتي در استان‌هاي غرب و شمال‌غرب كشور و در يك سال گذشته، باعث شد سيلي از كارگران فني و ماهر از استان‌هايي همچون كردستان، راهي اقليم كردستان عراق شوند تا با كارگري در اين منطقه، معاش خانواده خود را تامين كنند. در حالي كه پيش‌تر از اين، رسانه‌هاي مكتوب در گزارش‌هايي نوشته بودند كه پيدا كردن شغل در اين منطقه، تا چه حد براي كارگران ايراني دشوار است و مخاطرات فراواني از جمله كلاهبرداري و امتناع كارفرما از پرداخت دستمزد و حوادث شغلي به دليل پايين بودن سطح ايمني كار در اين منطقه، اين كارگران را تهديد مي‌كند اما به دنبال شدت گرفتن مشكلات اقتصادي و رشد نرخ بيكاري در اين خطه، روند مهاجرت شغلي كارگران به اقليم كردستان عراق همچنان ادامه دارد. ايلنا روز چهارشنبه در خبري غم‌انگيز، از فوت يكي از همين كارگران مهاجر در منطقه اقليم كردستان عراق خبر داد. 
در خبر ايلنا آمده بود كه يك كارگر ۵۰ ساله سنندجي از اهالي روستاي «ميراو» به نام «كيلاب رحماني» كه از جمله كارگران صنعت ساختمان بوده، روز شنبه 10 آبان ماه بر اثر برق‌گرفتگي حين كار در شهر حلبچه در اقليم كردستان عراق جان خود را از دست داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون