• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4784 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ آبان

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

مايكل توماس فلين Michael Thomas Flynn متولد سال 1958 در يك خانواده دموكرات است، مادرش شاغل در بخش املاك و پدرش بانكدار بوده است. خودش در سن 23 سالگي از دانشگاه رودآيلند ليسانس رشته علوم مديريت گرفته است. او همچنين در اغلب مدارس نظامي تحصيل كرده و به درجه بالايي رسيده است. اوباما در نامه وصاياي خودش به ترامپ گفته بود هر كسي را به هر عنواني مي‌خواهي منصوب كن، ولي فلين را به عنوان هيچ مسووليتي منصوب نكن. همين نامه اوباما كافي بود تا دونالد كوچولوي لجباز در همان روز مايكل فلين را به عنوان مشاور امنيت ملي خودش منصوب كند. 
براساس آنچه گفته شده و پرونده‌هاي آن وجود دارد، مايكل فلين در دوره جواني موهاي بلند داشت، رفتارش پرخاش‌جويانه بود و حداقل دو بار به عنوان خلافكار دستگير شده بود و به زندان رفته بود. همين‌ها باعث شد تا خانواده او كه اصولا نظامي نبودند، اصرار كنند او به ارتش برود تا رفتار منظم و منضبطي پيدا كند. فلين همه رفتارهاي يك مدير خلافكار را داشت؛ از رابطه با دولت تركيه و رشوه گرفتن از آن دولت براي دستگيري و تحويل دادن فتح‌الله گولن رهبر اپوزيسيون مخالف اردوغان، تا لاس زدن با روسيه و نشستن سر ميز پوتين و جيل استين. او در دوره فعاليتش به نفع دولت‌هاي مختلف بدون دادن اطلاع به دولت امريكا با گرفتن پول كار تبليغاتي و لابيگري مي‌كرد و در واقع يكي از نكات روشن يا حلقه‌هاي رابطه باند ترامپ و روسيه بود. 
مايكل فلين يكي از اجزاي پل ارتباطي ميان روسيه و ترامپ بود كه در ابتدا اعلام كرد رابطه‌اي با روسيه نداشته ولي بعدا اعلام كرد كه در مورد مكالماتش با سفير روسيه دروغ گفته است. مايكل فلين به ‌دليل ارايه اطلاعات ناقص در مورد روابط خود و مقام‌هاي دولت روسيه، سه هفته پس از آغاز به ‌كار، ناگزير به استعفا شد. او متهم شد كه در فاصله بين دوره انتقالي دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌هاي متعددي با سفير روسيه در امريكا داشته و به مايك پنس، معاون رييس‌جمهوري اطلاعات «ناقصي» درخصوص محتواي اين تماس‌ها ارايه كرده است. ترامپ جيمز كومي رييس سابق اف‌بي‌اي را به ‌خاطر فاش كردن ارتباطات فلين با روسيه اخراج كرد. 
در جريان كمپين و مناظره‌هاي ترامپ و هيلاري، دونالد ترامپ كه نه قوانين سياسي امريكا را مي‌دانست و نه قوانين انتخاباتي را آموخته بود، بارها هيلاري كلينتون را تهديد كرد كه بعد از انتخابات تو را زنداني مي‌كنم، او نمي‌دانست كه رقيب انتخاباتي نمي‌تواند رقيبش را به زندان تهديد كند، مايكل فلين هم كه از شعور و دانشي در همين حد برخوردار بود وقتي در گردهمايي جمهوري‌خواهان عليه هيلاري كلينتون در كنوانسيون جمهوري‌خواهان سخنراني مي‌كرد، وقتي جمعيت شعار مي‌دادند (بازداشتش كن Lock her up) و مايكل فلين هم كه نمي‌دانست حق ندارد به عنوان كسي كه پشت تريبون است چنين شعاري بدهد تكرار مي‌كرد كه بازداشتش كن، بعدا كه مايكل فلين بعد از 24 روز از كار بركنار شد و به دادگاه رفت، وقتي از دادگاه بيرون آمد، گروهي از دموكرات‌ها بيرون دادگاه جمع شده بودند و شعار مي‌دادند (بازداشتش كن Lock him up). به نظر مي‌رسد كه فلين بعد از آنكه 
از رياست آژانس اطلاعات دفاعي ‌DIA 
 (Defense Intelligence Agency) توسط باراك اوباما بركنار شد، بهانه‌اي براي ابراز عقايد راديكالش يافت. او در آغاز مواضع سخت‌گيرانه‌اي نسبت به روسيه و ايران داشت و معتقد بود كه اتحاد روسيه و ايران خطرناك‌ترين تهديد براي ايالات‌متحده است. به كلي تغيير مواضع داد، او كه در آغاز انتقاداتي به شبكه‌هاي اجتماعي داشت بعدها در سال 2016 از اهميت شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گفت. بلافاصله پس از اخراج از آژانس اطلاعات دفاعي، به يك فعال سياسي مبدل شد. او يك كتاب پرفروش به نام «ميدان جنگ» The Field of Fight نوشت كه در آن علل شكست ايالات‌متحده در مقابله با اسلام افراطي را برشمرده بود. فلين همچنين شايعات عجيبي را بازگو مي‌كرد كه معلوم نبود از جايي شنيده يا خواب‌نما شده است. يك‌بار به راديو برايت‌برات گفت در مرز امريكا و مكزيك شعار‌هاي اسلام‌گرايانه به خط عربي ديده است؛ ادعايي كه هيچ كس ديگر آن را تكرار نكرد. او نسبت به دولت اوباما و به‌ طور كلي دموكرات‌ها خشمگين شده بود. 
آدميرال بازنشسته مايك مولن و دوست فلين مدت‌ها بود كه فلين را «فوق‌العاده توانمند، متفكر-متفكر خلاق» توصيف مي‌كرد. او مي‌گفت «مردم دوست داشتند در اطراف او باشند. در اين زمينه، او يك انسان متعادل بود.» مولن بعد از تماشاي فلين در كنوانسيون جمهوري‌خواهان گفت: «من هم مثل ديگران وقتي او را آن‌طور روي صحنه ديدم مبهوت شدم وقتي ديدم آنچنان به تئوري‌هاي توطئه دستاويز شده. من اين مرد را اين‌طور نمي‌شناختم.»
در اواخر سال 2015 سرويس خارجي تلويزيون روسيه آرتي به فلين پيشنهاد داد كه در مراسم دهمين سالگرد افتتاح در ازاي دريافت مبلغ  750 ،  33 دلار در مسكو شركت كند. فلين به‌رغم هشدارهاي دوستانش تن به اين سفر داد. آن شب فلين روي ميز شام در كنار پوتين نشست و زماني كه سخنراني پوتين تمام شد ايستاد و مثل باقي دست زد. ساده لوحي، بلاهت يا به هر دليل ديگر براي يك ژنرال امنيتي بازنشسته نشستن در كنار پوتين چيزي كم از آتش زدن به تمام سابقه نظامي او نبود. 
هنگام شبه كودتاي 2016 تركيه عليه اردوغان، فلين به نفع كودتاگران موضع گرفت. او گفت اردوغان يك ضدسكولاريسم است. آخر سال 2016 نشده بود كه توسط بازوي لابي‌گري تركيه و اردوغان در ايالات‌متحده، شوراي تجارت تركيه و امريكا، استخدام شده بود. روز هشتم نوامبر درست روز انتخابات رياست‌جمهوري مقاله‌اي در «دهيل» منتشر كرد كه از دولت امريكا خواسته بود به حمايت از اردوغان مخالف كهن سال دولت تركيه فتح‌الله گولن را به تركيه تحويل دهد. او مدعي شده بود كه گولن يك شبكه تروريستي بزرگ بين‌المللي نهان شده دارد. او براي لابي‌گري تركيه000 ،530دلار از آن دولت دريافت كرده بود. به گزارش سازمان سيا، او همچنين در سال 2017 همزمان با كار در ستاد انتخاباتي ترامپ با مقامات بلندپايه تركيه از جمله وزير خارجه ملاقات كرده بود. 
دونالد ترامپ در فوريه 2016 از مايكل فلين درخواست كرد كه به عنوان مشاور به كمپين او بپيوندد. او همچنين با اينكه داراي عضويت حزب دموكرات بود، براي مقام معاونت رياست‌جمهوري هم درنظر گرفته شده بود. او در دوران انتخابات سخنراني‌هاي آتشين مي‌كرد. فلين، اوباما را متهم به سازش با تروريست‌ها مي‌كرد. همچنين او به ستاد كلينتون، «كمپ دشمن» مي‌گفت، حرفي كه از دهان يك ژنرال نبايد به يك گروه امريكايي ديگر اطلاق شود. به ‌طور كلي به نظر مي‌رسد عقلش را از دست داده. 
اف‌بي‌آي در آگوست 2016 متوجه شد كه فلين دانسته يا نادانسته به عنوان يك مهره فعال روس‌ها عمل مي‌كند. بعد از انتخاب ترامپ به‌رغم هشدارهاي اوباما و وزارت دادگستري و اف‌بي‌آي به سمت مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور منصوب شد. او سخنان خطرناكي در آن زمان زد و از همه مهم‌تر تهديد كرد كه به ايران حمله نظامي مي‌كند. با نزديك شدن اف‌بي‌آي به اعلام جرم و دستگيري فلين، ترامپ او را روز سيزده فوريه 2017 بيست و دو روز بعد از انتصاب، اخراج كرد. دليل اخراج فلين دروغ گفتن به مايك پنس اعلام شد. پرونده اف‌بي‌آي بعدها نشان داد كه آنها طبق شنودهاي‌شان مي‌دانستند كه فلين با سفارت روسيه در تماس است. او ملاقات‌هايي با سفير وقت روسيه، الكساندر كيسلياك داشته كه مضمون آن كمك‌ به رفع تحريم‌هاي دوره اوباما از روسيه بوده است. اما وقتي ماموران اف‌بي‌آي از او پرسيده بودند، فلين منكر اين ملاقات‌ها شده بود. 
فلين پس از مذاكرات طولاني با سنا و درخواست مصونيت قضايي در ازاي شهادت كه از طرف سنا رد شد، مستندات مربوط به روابطش با روسيه را تحويل داد. همچنين مقامات نظامي طبق قانون بايد دريافت وجه از كشورهاي‌ خارجي را به پنتاگون گزارش بدهند و مجوز دريافت كنند. درنهايت بازرس ويژه رابرت مولر اتهامات را به فلين تفهيم كرد و فلين بعد از مشورت با وكلايش روز يكم دسامبر 2017 اعتراف كرد كه به اف‌بي‌آي دروغ گفته و براي دريافت حكم زندان به دادگاه سپرده شد. 

رودي جولياني Rudy Giuliani
مطمئنا انتظار نداريد وقتي در نيويورك قدم مي‌زنيد، پنجره يكي از آپارتمان‌هاي طبقه سيزدهم يك آسمانخراش باشكوه شكسته باشد، در اين صورت احتمال اينكه دستمال كاغذي كثيف‌تان را كف پياده‌رو بيندازيد و حتي گوشه خياباني در ساعات شب بشاشيد وجود دارد. تئوري «پنجره شكسته» يك تئوري در جامعه‌شناسي شهري است كه مي‌گويد: «وجود يك پنجره شكسته، مصرف الكل در خيابان، تعدادي گدا، رد شدن از خط عابرپياده، وجود آشغال در سطح خيابان» به عنوان جرايم كوچك باعث مي‌شود جرايم بزرگ هم بيشتر و بيشتر شود.» 
وقتي در سال 1994 رودي جولياني صد و هفتمين شهردار نيويورك شد، اين شهر پر بود از پنجره‌هاي شكسته و طبيعتا گداهاي خياباني و خيلي چيزهاي ديگر، در واقع از 1970 كه يك‌بار شهر نيويورك به ‌طور كلي ارتقاي سطح رفاهي داده شده بود، اين دومين‌باري بود كه مسوولان ايالت نيويورك دنبال كسي مي‌گشتند تا نه فقط پنجره‌هاي شهر بلكه به همه شهر سر و ساماني بدهد، 105مين شهردار يعني اد كك 
(Edward Coch) از سال 1978 تا 1989 شهردار پايتخت جهان بود و كارهاي زيادي براي شهر كرده بود، اگرچه هنوز پنجره‌هاي شكسته زيادي باقي مانده بود. 
رودي جولياني شهر نيويورك را از آن وضع درب و داغان بيرون آورد، حتي محله سوهو تبديل شد به محله هنرمندان و منهتن تبديل به همان منطقه‌اي شد كه بايد مي‌شد. جولياني در عرض چند سال بابت ارتقاي جدي و بالاي كيفيت زندگي در اين شهر و پايين آوردن نرخ جرايم خشونت‌آميز تحسين شد. جولياني به ‌خاطر همين موضوع در سال 2001 شخص سال مجله تايم شد. اگرچه در نهم سپتامبر همين سال دو برج اصلي تجارت جهاني كه سال‌ها حتي مهم‌تر از مجسمه آزادي نشانه نيويورك شده بود، با عمليات القاعده فرو ريخت، ولي واكنش شهردار رودي جولياني چنان بود كه پس از حملات تروريستي يازده سپتامبر 2001 به ‌خاطر نقشش در رهبري وضعيت نيويورك بعد از عمليات 911 شواليه افتخاري از سوي ملكه اليزابت شد.  رودالف ويليام لوييس جولياني
 Rudolph William Louis Giuliani در يك خانواده ايتاليايي-امريكايي در بروكلين نيويورك در سال 1944 متولد شد. پدرش هارولد يك لوله‌كش بود كه چند بار به جرم‌هاي دزدي و دعوا زنداني شده بود و عضو مافياي ايتاليايي نيويورك بود. او دانش‌آموز درخشاني بود و از دانشگاه نيويورك با مدرك حقوق قضايي فارغ‌التحصيل شد. اگرچه در جواني دموكرات بود و براي انتخابات كندي تلاش كرد، اما به زودي به جمع جمهوري‌خواهان پيوست و در كمپين فورد فعال شد. او سپس به دستگاه قضايي پيوست و از طرف رونالد ريگان دادستان نيويورك شد. جولياني مبارزه با مافيا را در آن سمت در صدر برنامه‌هايش گذاشت. او از سال 1994 تا سال 2001 شهردار بزرگ‌ترين شهر امريكا، نيويورك شد. بعد از آن سعي كرد كه در انتخابات 2008 نامزدي حزب را به دست آورد ولي از مك‌كين شكست خورد. او پس از اين دوره به چند كار پرداخت، نخست اينكه نقش پررنگ‌تري در رهبري جمهوري‌خواهان پيدا كرد و دوم اينكه به لابي‌گري پرداخت. جولياني از سال 1970 در نيويورك با ترامپ رابطه داشت، به همين دليل وقتي ترامپ نامزد انتخابات شد، جولياني از او حمايت كرد و مشاور و وكيلش شد، البته ترامپ قصد داشت جولياني را به عنوان وزير خارجه خودش منصوب كند، اما بعدا نظرش تغيير كرد، با اين همه جولياني همراه با جرد كوشنر و جان بولتون، تروييكايي را در وزارت ‌خارجه ركس تيلرسون تشكيل دادند كه از طريق لابي‌گري براي ديكتاتورهاي مختلف كسب درآمد مي‌كردند. اين باند از طريق ارتباط جرد كوشنر با ترامپ از يك طرف و رابطه كوشنر با محمد بن سلمان و نتانياهو از طرف ديگر، سياست خارجي را به شكلي كه مورد نظر ترامپ بود به پيش مي‌بردند. درنهايت هم ركس تيلرسون كه يك غول مديريتي در امريكا بود طاقت رفتارهاي اين باند را نياورد و از وزارت خارجه رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون