• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4786 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان

وعده بانك مركزي:

كاهش قيمت دلار ادامه مي‌يابد

بانك مركزي اعلام كرد: روند نزولي شكل گرفته و ثبات در بازارهاي دارايي با وجود مقاومت‌ها تداوم خواهد داشت و با قدرت و توان بيشتري قيمت بازار را به سمت نرخ‌هاي پايين‌تر كه متكي بر عوامل بنيادين اقتصاد است، هدايت مي‌كنيم.از نظر بانك مركزي نرخ‌هاي ارز در بازار، نرخ‌هاي مطابق با بنيادهاي اقتصاد نيست و ريزش حدود ۲۵ درصدي نرخ ارز طي يك هفته در بازار بهترين دليل براي اثبات تاثيرگذاري كاهش ريسك‌هاي غيراقتصادي روي كاهش قيمت بازار به سمت نرخ تعادلي پايين‌تر است. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، با وجود روند نزولي اخير در بازار كه البته مانند هر روندي گهگاه با اصلاح روبه‌رو مي‌شود، برخي به ‌غلط اين‌گونه القا مي‌كنند كه سطوح مشخصي از نرخ بازار، كف قيمتي بانك مركزي است و همچنين با انتشار اخبار و شايعات سعي در بر هم زدن چشم‌انداز كاهش ريسك‌هاي غيراقتصادي دارند تا به هر شكل ممكن از كاهش نرخ بازار جلوگيري كنند.اين گروه درصدد جبران زيان ناشي از فروكش كردن چشمگير انتظارات منفي در بازار ارز كشور و متعاقبا ساير بازارها هستند. اما مي‌توان تاكيد كرد كه روند نزولي شكل گرفته و ثبات در بازارهاي دارايي با وجود اين‌گونه مقاومت‌ها تداوم خواهد داشت. بديهي است با استمرار عرضه بانك مركزي، پتروشيمي‌ها، فولادي‌ها و ساير صادركنندگان و گشايش‌هاي ارزي در جريان، بازار ارز از ثبات بيشتري برخوردار خواهد شد.   بانك مركزي همچنين در گزارش ديگري به سياست تامين نيازهاي وارداتي با هدف مديريت نرخ تورم و پاسخ به نيازهاي غذايي و دارويي مردم اشاره كرده است. از جمله اين اقدامات تامين 18.5 ميليارد دلار ارز مورد نياز واردات توسط بانك مركزي و بازار ثانويه در هفت ماهه سال جاري بوده است. بانك مركزي تاكيد دارد براي مديريت نوسان نرخ ارز با انجام اقدامات تكميلي به منظور كاهش فشار در بازار ارز چهار سياست را اجرا كرده است: 
ـ  افزايش سقف خريد بانك‌ها و صرافي‌ها در بازار متشكل ارزي به ۵۰۰ هزار دلار و عرضه روزانه ۵۰ ميليون دلار در بازار اشاره شده به صورت اسكناس توسط بانك مركزي.
ـ  رايزني با طرف‌هاي تجاري و كشورهاي همسايه به منظور آزادسازي منابع ارزي حاصل از صادرات.
ـ  گسترش استفاده از روش تهاتر نفت با كالاهاي اساسي و ضروري كشور با محوريت وزارت نفت به منظور افزايش حجم تجارت خارجي كشور و بهره‌برداري بهتر از امكانات توليدي داخل، در كنار روش‌هاي جاري.ـ تامين 6.2 ميليارد دلار ارز مورد نياز براي كالاهاي اساسي و نهاده‌هاي دامي (4.6 ميليارد دلار) و دارو، ملزومات و لوازم پزشكي (1.6 ميليارد دلار) در هفت ماهه نخست سال جاري.
بند سوم نشان مي‌دهد كه دولت به منظور تامين نيازهاي ضروري مردم از جمله غذا و دارو روي به تهاتر نفت در واردات اين كالاها آورده است. در واقع نفت فروخته‌ايم و در مقابل غذا و دارو وارد كرده‌ايم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون