• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4790 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ آبان

سخنگوي پايداري‌ها از فعاليت همزمان در قالب «حزب» و «جبهه» خبر داد

پايداري توامان دست‌راستي‌هاي متفاوت

در راستاي اجراي اصل ۱۲۳ قانون اساسي «قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي» در مجلس نهم پيگيري و نهايتا در بهمن‌ماه 94 به تصويب رسيد. پس از بحث و بررسي‌هايي اين طرح در آبان‌ماه ۹۵ به‌صورت قانون درآمده و به وزارت كشور ابلاغ شد. وزارت كشور هم در همين راستا از همه احزاب و تشكل‌ها خواست كه ابتدا خود را با قانون جديد تطبيق داده و سپس درخواست ثبت رسمي از اين وزارتخانه را داشته‌ باشند. اين فرآيند بازه زماني بسيار طول و درازي را به خود اختصاص داد. با اين حال تا مهرماه ۹۸ در فهرستي كه وزارت كشور از جبهه‌ها، احزاب ملي و استاني و تشكل‌هايي كه ثبت رسمي شده‌اند، منتشر كرد جاي نام «جبهه پايداري» به عنوان يكي از مهم‌ترين تشكل‌هاي اصولگرا و پايگاه اصلي تندروهاي اين جريان خالي بود.
پس از تغيير قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي، اين جريان تحت دو عنوان «جبهه پايداري انقلاب اسلامي» و «حزب پايداري انقلاب اسلامي» در بهمن‌ماه 98 با تطبيق اساسنامه و مرامنامه خود براي حزب پايداري انقلاب اسلامي و اعلام ائتلاف جبهه حزبي به نمايندگي مرتضي آقاتهراني براي جبهه پايداري انقلاب اسلامي از كميسيون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعاليت گرفت تا دومين مجمع عمومي خود را براساس شرايط جديد برگزار كند و درنهايت بالاخره در نخستين روزهاي آبان‌ماه 99 اين تشكل تازه‌تاسيس، از برگزاري كنگره و معرفي اعضاي شوراي مركزي خود خبر داد. مجيد متقي‌فر، سخنگوي جبهه پايداري حالا پس از حدود 20 روز از آن زمان، درمورد اين تغيير و تحول در حزب متبوع خود گفته و توضيح داده كه «بنابر اين قانون هر جبهه بايد متشكل از يك يا دو گروه باشد كه با اين امر هم موافقت شده و نماينده گروه‌هاي همسو با جبهه پايداري هم در وزارت كشور آقاي آقاتهراني است؛ درعين حال جبهه پايداري هم همچنان با همين نام فعال است.» او البته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاكيد كرده اين تغيير و تحولات كه از دوم آبان پس از برگزاري مجمع عمومي جديد ايجاد شده به دلايل انتخاباتي نيست. متقي‌فر البته توضيح داده كه جبهه پايداري تنها جبهه‌اي براي فعاليت انتخاباتي نيست، بلكه يك گفتمان مشخص را دنبال مي‌كند با اين حال او انقلابي‌گري متعهد به اسلام و ولايتمدار بودن و نگاه به درون را گزينه‌هاي مهم كانديداي اين جريان برشمرده و با اين همه درنهايت تاكيد كرده اين جبهه هنوز وارد مصاديق نشده است. 
برخي منابع از انتخاب صادق محصولي به عنوان گزينه انتخاباتي جبهه پايداري براي انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ ياد كرده‌اند. محمدتقي مصباحي يزدي پدر معنوي اين جريان نيز مدت‌هاست در فضاي سياسي سكوت كرده و مشخص نيست كه «گزينه اصلح» پايداري‌ها انتخاب شده، در دست بررسي است يا گزينه سومي كه مي‌تواند ائتلاف باشد، روي ميز پايداري‌هاست! گزينه‌اي كه البته اگر هم روي ميز آنها باشد، جايي زير گزينه‌هاي اصلي است و چندان موردتوجه پايداري‌ها نخواهد بود. پايداري‌ها پيش از اين، يك‌بار در جريان انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲، سعيد جليلي را به عنوان گزينه حزبي معرفي كردند كه موفق نشد آراي چنداني كسب كند؛ با اين حال تغيير و تحولات درون حزبي نشان مي‌دهد كه آنها تحركات انتخاباتي را آغاز كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون