• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4791 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان

اعتراض هواداران ترامپ به خشونت كشيده شد

شورش «ماگا» عليه دموكراسي

گروه جهان| رقابت‌هاي انتخاباتي در امريكا حتي پس از اعلام نتايج نيز ادامه دارد؛ رييس‌جمهور شكست خورده از برنامه‌ريزي براي دولت دوم مي‌گويد، رييس‌جمهور منتخب به مهره‌چيني مشغول است و گروهي از مردم به گمان اينكه راي‌شان دزديده شده به خيابان‌ها ريخته‌اند.انتخابات 2020 در بسياري از مسائل شبيه به انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري گذشته در امريكا بود و دو رقيب تا توانستند تا پيش از روز برگزاري انتخابات به يكديگر تاختند. اين ‌بار اما اعلام نتايج و آراي دادگاه‌ها هم نتوانست آبي بر آتش رقابت‌ها باشد و عوامل متعددي دست به دست هم داد كه از يك‌سو ترديدهايي پيرامون انتقال مسالمت‌آميز قدرت ايجاد شود و از سوي ديگر طرفداران يكي از دو كانديدا به تشويق و تاييد او در خيابان با خشونت‌ورزي از تقلب در انتخابات بگويند. روز شنبه در حالي كه حدود يك هفته از نهايي شدن تكليف انتخابات و مشخص شدن كانديداي پيروز مي‌گذشت، طرفداران دونالد ترامپ با شعار «امريكا را دوباره بزرگ كنيد» در واشنگتن به خيابان آمدند تا اعلام كنند نتايج اعلام شده را به رسميت نمي‌شناسند و فكر مي‌كنند در انتخابات تقلب شده است. هواداران دونالد ترامپ از شهرهاي مختلف امريكا به واشنگتن آمده بودند تا عليه «دزديده شدن انتخابات» تظاهرات كنند و وفاداري‌شان به رييس‌جمهور كنوني اين كشور را نشان دهند. نيويورك‌تايمز در گزارشي به نقل از يكي از حاضران در اين تظاهرات نوشته است: «نامم ويليام است و به همراه دوستانم 5 ساعت رانندگي كرديم تا به اينجا بياييم و در اعتراضات سهيم باشيم. من در شهر خودم سر صندوق بودم و در اجراي انتخابات مشاركت داشتم؛ آنجا تقلبي نديدم اما زماني كه رييس‌جمهور مي‌گويد، يعني ممكن است در مناطق ديگري تقلب رخ داده باشد.» آنتوني كاباسا، يكي از هيسپانيك تبارهاي حاضر در اعتراض نيز هدف خود را از حضور در اين گردهمايي «حمايت از ترامپ» اعلام مي‌كند و تاكيد دارد كه آمده است بگويد «همه هيسپانيك‌ها ترامپ را دوست دارند.»
اغراق در اعلام جمعيت
همزمان با برگزاري اين اعتراضات، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد در توييتي مدعي شد كه «بيش از يك ميليون نفر» در واشنگتن براي حمايت از ترامپ به خيابان‌ها آمده‌اند. كيلي مك‌انني نوشت: «بيش از يك ميليون نفر به خيابان آمده‌اند. اين شگفت‌انگيز است و نشان مي‌دهد ترامپ بهترين پايگاه مردمي را در طول تاريخ امريكا داشته است.» دقايقي بعد نيز كيليان كانوي، مشاور پيشين دونالد ترامپ نيز به «جمعيت بي‌نظير» معترضان اشاره كرد و تعداد حاضران در اين اعتراضات را «ميليون‌ها نفر» عنوان كرد. اين ادعا اما به سرعت از سوي رسانه‌ها رد شد. خبرنگاران واشنگتن پست در اين باره نوشته‌اند: «هزاران نفر آمده بودند اما امكان نداشت كه اين جمعيت را ميليوني بناميم.» شبكه خبري سي‌ان‌ان نيز در گفت‌وگو با تعدادي از حاضران از قول آنان نوشت كه جمعيت بسيار كمتر از چيزي بود كه نزديكان ترامپ توصيف مي‌كردند. يك افسر پليس كه در كنترل نظم مراسم سهيم بود در توصيف جمعيت حاضر مي‌گويد: «فضا اصلا با روزهاي ملي نظير چهارم جولاي قابل مقايسه نبود. جمعيت اصلا در آن سطح نبود و فكر مي‌كنم اغراق‌آميز باشد  اگر جمعيت را در حد يك ميليون نفر بدانيم».
ترامپ  مي‌آيد
عصر روز شنبه به وقت محلي در حالي كه جمعيت به اوج خود رسيده بود، دونالد ترامپ با خودروي حفاظت شده خود در ميان معترضان حاضر شد. او كه از قبل براي رفتن به زمين گلف خود در اطراف واشنگتن برنامه‌ريزي كرده بود ترجيح داد پيش از انجام اين كار دقايقي در ميان هوادارانش حضور يابد و از آنها براي حمايت‌شان تشكر كند. رييس‌جمهور امريكا كه نه در آراي مردمي و نه در آراي الكترال نتوانسته رقيبش را شكست دهد خيلي زود نيز از ميان جمعيت گذشت تا برنامه استراحت آخر هفته خود را از دست ندهد.
آغاز  چرخه  خشونت
كمتر از يك ساعت پس از ترك صحنه اعتراضات از سوي ترامپ، به مرور خشونت نيز چاشني اعتراض حاضران شد. به نوشته روزنامه ديلي ميل، در جريان راهپيمايي روز شنبه صحنه‌هاي خشونت‌بار و خونباري در نزديكي كاخ سفيد رقم خورد. گروه راست افراطي نئوفاشيست موسوم به «پراود بويز» و حاميان ترامپ با گروه‌هاي جناح چپگرا چندين دقيقه درگير شدند تا اينكه سرانجام پليس سر رسيد. دست‌كم ۲۰ معترض بازداشت شده و يك مرد جوان هم از ناحيه پشت با چاقو هدف اصابت قرار گرفت. دو پليس هم حين تلاش براي جدا كردن گروه‌هاي درگير مصدوم شدند. با بالا گرفتن درگيري‌، مواد محترقه و بطري هم به سمت طرفداران ترامپ پرتاب شد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در يك سري پيام‌هاي توييتري نوشت: «آنتيفاي آشغال شنبه به تجمع حاميان ترامپ آمد تا به مردم حمله كند چون اين مردم شديدا مقابله كردند. آنتيفا تا شب صبر كرد تا ۹۹ درصد بروند تا به مردم بي‌گناه «ماگا» (امريكا را دوباره با عظمت كنيم) حمله كند. پليس دي.سي كارت را انجام بده و عقب‌نشيني نكن.» او همچنين نوشت: «آنتيفاي چپ راديكال آشغال شنبه با جمعيت بزرگ حاميانم در واشنگتن دي.سي به حاشيه رانده شد اما شب كه ۹۹ درصد جمعيت رفتند، به افراد سالخورده و خانواده‌ها حمله كرد. پليس به آنجا رفت ولي دير شده بود. شهردار تو كارت را درست انجام نمي‌دهي!»
چالش‌ انتقال قدرت
روزنامه فايننشال تايمز در تحليل حوادث روز شنبه در امريكا نوشته است كه اين وضعيت نشان‌دهنده يك چالش بزرگ پيش روي جو بايدن براي انتقال مسالمت آميز قدرت است. به نوشته اين روزنامه، بايدن حتي اگر بر اساس قانون و با انجام تشريفات قانوني به عنوان چهل و ششمين رييس‌جمهور امريكا منصوب شود با جامعه دوپاره‌اي روبرو خواهد شد كه مديريت بحران در آن جامعه كاري نزديك به محال خواهد بود.  روزنامه نيويورك تايمز نيز در مقاله‌اي تلاش بايدن براي جلب حمايت جمهوري‌خواهان را كافي ندانسته و تاكيد كرده است كه: «هر چند جو بايدن، رييس‌جمهور منتخب تلاش دارد خود را رييس‌جمهور همه مردم امريكا بنامد اما بخشي از بدنه مردمي جمهوري‌خواهان هنوز اين موضوع را نپذيرفته‌اند و از همين رو تلاش مي‌كنند تا به هر وسيله‌اي اعتراض خود را اعلام كنند.» اين روزنامه نوشته است كه شعار «روح ملت را بازمي‌گردانيم» هنوز نتوانسته اثرگذار باشد و كارزار بايدن بايد تلاش بيشتري براي متحد كردن مردم امريكا داشته باشد.

 


ترامپ شكست را پذيرفت؟

ترامپ روز گذشته در توييتي كه با جمله «او پيروز شد» آغاز مي‌شد نوشت كه او پيروز شد چون تقلب‌هاي بسياري در انتخابات اتفاق افتاده است. برخي رسانه‌ها از اين جمله به عنوان «پذيرش شكست» نام برده‌اند و آن را حاصل نااميدي ترامپ از فرآيندهاي حقوقي مي‌دانند. در حالي كه ايالت‌هاي پنسيلوانيا، جورجيا و ميشيگان براي تاييد نتايج انتخابات امريكا آماده مي‌شوند و تيم انتخاباتي ترامپ هم به شكايت در دادگاه‌ها با ادعاي تقلب ادامه مي‌دهد، ترامپ تنها ۹ روز ديگر فرصت دارد تا اين شكست انتخاباتي را به نفع خود تغيير دهد. در همين حال، ايالت‌هاي سرنوشت‌ساز كليدي ظرف ۹ روز آتي نتايج انتخابات را تاييد مي‌كنند. ميشيگان و پنسيلوانيا تا ۲۳ نوامبر فرصت دارند تا نتايج را رسمي كنند. مقام‌هاي ويسكانسين سه‌شنبه نتايج انتخابات را تاييد كردند، اما آخرين مهلت اين ايالت براي تاييد رسمي نتايج تا اول دسامبر است. با توجه به اينكه تصور مي‌شود جو بايدن ۱۶ راي الكترال جورجيا را به دست آورد، به عنوان پيروز انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شناخته مي‌شود. مقام‌هاي جورجيا گفته‌اند كه تمام آراي اين ايالت را به صورت دستي بازشماري مي‌كنند. پس از بازشماري، جورجيا بايد نتايج را تا مهلت ۲۳ نوامبر تاييد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون