• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4792 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ آبان

رييس‌جمهوري در نشست فوق‌العاده ستاد ملي مديريت كرونا تاكيد كرد

يا همه بازنده‌ايم يا همه پيروز

فرمانده قرارگاه كرونا نسبت به «آمارسازي» و «رودربايستي در اعمال محدوديت‌ها» هشدار داد

همچنان كه كرونا در ايران مشغول ركوردشكني روزانه ا‌ست، قرار است محدوديت‌هاي شديد‌تري اعمال شود. اين محدوديت‌ها روز يكشنبه هم در نشست هيات دولت مطرح و هم ازسوي سخنگوي دولت و سپس در بيانيه رييس‌جمهوري نيز تشريح شد. روز دوشنبه نيز اعضاي ستاد ملي مديريت كرونا در نشستي فوق‌العاده به رياست حسن روحاني دستورالعمل «طرح جامع اعمال محدوديت‌هاي پويا در مقابله با كرونا» را براي نهايي شدن، بررسي كردند. رييس‌جمهوري در اين نشست تاكيد كرد كه تمام دستورالعمل‌ها درخصوص اجراي اين طرح براي شهرهاي در وضعيت قرمز، نارنجي و زرد بايد به روشني و دقت، تا صبح چهارشنبه به اطلاع مردم رسيده و به مراكز مورد نظر ابلاغ شود. روحاني موج سوم كرونا را شديدتر توصيف كرد و از همگان خواست تا با رعايت دستورالعمل‌ها به وظيفه شرعي و اجتماعي خويش عمل كنند چرا كه پيروزي بر كرونا نيازمند كارزاري مبتني بر «همبستگي» ميان حاكميت، همبستگي در ميان نهادهاي مدني داوطلب و نهايتا همبستگي مابين شهروندان و حاكميت است. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: «نيازمند ايجاد «آمادگي ملي» براي مبارزه با بيماري هستيم و نبايد اجازه داد كه رقابت‌هاي سياسي، «احساس رهاشدگي» در شهروندان را تقويت كند.» روحاني با اشاره به اينكه «برابر كرونا يا همه بازنده‌ايم يا همه پيروز» و دولت به‌دنبال پيروزي ملي و سلامتي براي همه است، اظهار كرد: «بي‌ترديد در تحريم و فشار حداكثري، هر تصميمي براي مهار بيماري به «تصميم سخت» بدل مي‌شود اما اولويت نخست در انتخاب‌هاي سخت و تعيين سياست‌هاي بهينه، «جان عزيز» هر ايراني است.» روحاني از همه سياسيون، رسانه‌ها و صاحبان تريبون‌ها خواست عرصه مقابله با كرونا وحفظ سلامت مردم را به ميدان كشكمش‌هاي سياسي تبديل نكنند. او تاكيد كرد كه اطلاع‌رساني بايد در يك مسير واحد هدفمند انجام گيرد و از اظهارنظرهاي متناقض يا مشكوك و ابهام‌انگيز كه باعث مشوش شدن افكار عمومي مي‌شود، پرهيز گردد.  حسن روحاني بار ديگر گفت كه ضرورت دارد نيروي انتظامي و بسيج تصميمات انضباطي، مقررات فاصله‌گذاري و محدوديت‌هاي شديد بهداشتي را به صورت كامل و بدون استثنا برگزار كنند و وزارت بهداشت نيز به‌طور كامل و بدون اغماض طرح نظارت بر قرنطينه مبتلايان و شناسايي حلقه تماس و هشدار را اجرايي كند.
آمارسازي نكنيد
در همين راستا ديروز عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور كه مدتي است ازسوي حسن روحاني به عنوان فرمانده قرارگاه عملياتي ستاد كرونا هم منصوب شده، نشستي مجازي برگزار و از طريق ويديوكنفرانس محدوديت‌هاي تازه و شيوه اعمال آنها را براي فرمانداران، بخشداران و روساي شبكه بهداشت و درمان شهرستان‌هاي سراسر كشور تشريح كرد؛ محدوديت‌هايي كه قرار است از ابتداي آذرماه از سر گرفته شود. همچنين در اين نشست ۱۰نفر از فرمانداران و ۱۰ نفر از روساي شبكه بهداشت و درمان شهرستان‌ها به نمايندگي از شهرها درباره آخرين وضعيت بيماري كرونا، اقدامات صورت گرفته، موانع پيش‌رو و همچنين آخرين وضعيت اجراي طرح تعطيلي همه مشاغل منهاي گروه‌هاي شغلي گروه اول از ساعت ۱۸ گزارش دادند. سعيد نمكي، وزير بهداشت و درمان نيز محدوديت‌هاي جديد را براي اين مديران دولتي تشريح كرد.
رودربايستي را كنار بگذاريد
فرمانده عملياتي قرارگاه ستاد كرونا در اين نشست تاكيد كرد كه از همه ظرفيت‌ها اعم از پلمب، ظرفيت مديريت بحران، دادستان‌ها و شوراي تامين استفاده خواهيم كرد و همه اين ظرفيت‌ها را در اختيار داريم اما «اشكال در عمل يا ضعف در فهم دقيق اين قوانين و مقررات است.» رحماني‌فضلي در ادامه خطاب به فرمانداران تاكيد كرد كه فرمانداران هر روز جلساتي با اعضا داشته همه با وصل شدن به نرم‌افزار و سيستمي كه راه‌اندازي مي‌شود، مصوبات و اقدامات را براي بابك دين‌پرست معاون اقتصادي وزارت كشور ارسال كنند. همچنين قرار بر اين شد كه حسين ذوالفقاري، معاون امنيتي- انتظامي- اجتماعي وزارت كشور دستورالعمل اجرايي هر دستگاه را براي فرمانداران ارسال كند. او در ادامه مصداقي براي فرمانداران توضيح داد و در مورد برگزاري تجمعات گفت: «وقتي منطقه‌اي قرمز مي‌شود، تجمعات و ترددها نبايد باشد. برخي فرمانداران مراعات برخي رودربايستي‌ها را دارند و در جلسه استانداران هم گفتم هر جا رودربايستي داريد به من ارجاع دهيد و بر گردن من وزير كشور بيندازيد. ما حتما پيگيري خواهيم كرد. تجمع و تردد وقتي قرمز مي‌شود بايد كنترل كامل شود. هيچ استثنا نداريم.»  رحماني فضلي، مصوبات ستاد را در حكم مصوبات شوراي عالي امنيت ملي خواند و گفت كه اين مصوبات شايد يك پله هم از قانون بالاتر باشد. او همچنين به تمام اعضاي دولت از بخشداران تا وزرا تذكر داد كه پروتكل‌ها را جدي‌تر دنبال كنند. در بخش ديگري از اين نشست سعيد نمكي، وزير بهداشت از طريق ويديوكنفرانس با فرمانداران، بخشداران و روساي شبكه بهداشت و درمان شهرستان‌هاي سراسر كشور صحبت كرد. او در اين مكالمه تاكيد كرد كه تطويل اين بيماري آفت‌هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي بيشتري براي كشور خواهدداشت؛ بنابراين بايد اين محدوديت‌ها را جدي گرفت. به گفته نمكي اولين گام كاهش بار بيمارستان‌هاست و انتظار مي‌رود در يك بازه زماني يك ماهه بتوان با كاهش بستري‌ها شرايط را عادي كرد. او حاشيه شهرها را يكي از نقاط آسيب‌پذير معرفي كرد كه با ۱۲ ميليون جمعيت لازم است زيرساخت‌هاي قرنطينه موقت و خدمات بيمه‌اي براي آنان فراهم آورد.
واكسن و دولت متعهد
همزمان با تشديد محدوديت‌ها در ايران از اول آذرماه و افزايش چشمگير ابتلا به كرونا خبرهايي مبني بر ساخت واكسن نيز شنيده مي‌شود. اخيرا شركت داروسازي «مادرنا» اعلام كرده فاز سوم آزمايشات اين شركت نشان مي‌دهد كه واكسن كروناي آنها بيش از ۹۴ درصد در جلوگيري از كوويد-۱۹ موثر بوده است. در داخل نيز تلاش‌هايي براي كشف واكسن ايراني مدت‌هاست كه آغاز شده است. اخيرا سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي در حساب كاربري خود در توييتر دليل موفقيت‌آميز نبودن اين تلاش‌ها را نبود يك دولت متعهد خوانده‌ و نوشته است: «اطمينان دارم مي‌توانيم واكسن كوويد- ۱۹ را داخل كشور توليد كنيم اما دولت متعهدي مي‌خواهد كه زمينه را فراهم كند؛ بنابراين براي ايجاد تحرك در دولت موضوع را پيگيري مي‌كنيم. ‌توليد محدود و گران اين واكسن در جهان و رقابت‌ جهاني باعث مي‌شود ايرانيان از واكسن خارجي محروم باشند.» اين در حالي است كه كوهپايه‌زاده، رييس دانشگاه علوم‌پزشكي ايران روند طي شده براي ساخت واكسن را به‌لحاظ پزشكي تشريح كرده و گفته احتمال دارد از زمستان امسال وارد فاز انساني شود؛ اظهاراتي كه نشان مي‌دهد در بخش پزشكي نيروهاي داخلي نيز مشغول طي روند آزمايشگاهي و علمي هستند. همزمان مسوولان ذي‌ربط مشغول مهيا كردن شرايطي هستند كه خريد واكسن ازسوي ايران را باتوجه به تحريم‌ها تسهيل كند. با اين حال سازندگان اين واكسن معتقدند تا زمستان آينده نبايد منتظر پايان اين داستان تراژيك كرونا بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون