• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

كدام خانوارها وام يك‌ميليوني مي‌گيرند؟

شرايط و زمان پرداخت يارانه ۱۰۰هزارتوماني

از اول آذرماه مبارزه با ويروس كرونا وارد فاز جديدي شد. بر اين اساس محدوديت‌هاي سختگيرانه‌تري براي ترددهاي بين استاني و داخل شهري و همچنين فعاليت‌ كسب‌وكارهاي مختلف تعيين شده است. تعطيلي شهرهايي كه در وضعيت قرمز شيوع ويروس كرونا قرار دارند موجب نگراني بسياري از افراد شده است، چراكه نگران تامين معيشت خود در اين دوره هستند. تعطيلي و كسادي بازار در روزهاي پيش‌رو سبب شده است تا دولت بسته كمك معيشتي را براي برخي افراد در نظر بگيرد.
 دولت در حال حاضر دو سياست حمايتي را براي خانوارها در نظر گرفته است كه يكي پرداخت مرحله دوم وام كرونا و ديگري واريز نخستين مرحله يارانه ۱۰۰ هزار توماني در پايان آذر ماه است. مدير اداره اعتبارات بانك مركزي در گفت‌وگو با راديو به جزيياتي درباره نحوه پرداخت اين وام اشاره كرده و گفته است حداكثر تا پايان هفته سوم آذر ماه اين وام واريز مي‌شود و همانند ديگر طرح‌هاي حمايتي دولت، وظيفه شناسايي خانوارها به عهده وزارت كار است و اين وزارتخانه همانند دور قبلي يك پيامك به سرپرستان خانوار مي‌فرستد. همچنين بر اساس تصميم دولت قرار است از ماه آينده هر ماه يارانه‌اي به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان تا پايان سال به يك‌سوم جمعيت ايران تعلق گيرد. اين مبلغ به يك‌سوم جمعيت ايران تعلق مي‌گيرد و با توجه به جمعيت ۸۴ ميليون نفري ايران بيش از ۲۵ ميليون نفر اين يارانه را از دولت دريافت مي‌كنند.
به اين ترتيب اين افراد تا پايان سال مبلغي برابر با ۴۰۰ هزار تومان را طي چهار ماه به صورت بلاعوض دريافت مي‌كنند. به گفته رييس‌جمهور، افرادي كه مشمول اين كمك مي‌شوند، در ۴ ماه يعني ماه‌هاي آذر، دي، بهمن و اسفند ماهانه به ازاي هر نفر ۱۰۰ هزار تومان مي‌گيرند تا كمكي براي معيشت آنها شود.  روحاني پيش از اين با اشاره تلويحي به افرادي كه شامل اين كمك خواهند شد، گفته بود: با شديدتر شدن محدوديت‌هاي كرونايي فشار اقتصادي بر مردم هم زياد مي‌شود و دولت بايد كمك‌هايي انجام دهد تا بخشي از اين مشكلات كاهش يابد. قبلا مي‌گفتيم فشار روي كساني است كه حقوق ثابت‌بگير هستند، اما در شرايط كنوني اگر ادارات تعطيل شوند، آنها حقوق‌شان را مي‌گيرند. امروز مشكل كساني هستند كه حقوق ثابت نمي‌گيرند و بايد با فعاليت‌شان، كسب و كارشان و خدماتي كه ارايه مي‌دهند، درآمدي كسب كنند. وي در توضيح شرايط پرداخت اين تسهيلات گفته است: طبق برآورد بايد به يك‌سوم جامعه براي ۴ ماه آينده بسته كمك معيشتي ارايه كنيم. از اين‌رو خانواده‌ها كه حدود ۱۰ ميليون خانواده مي‌شوند وام يك ميليوني هم در نظر گرفته‌ايم كه مثل وام قبلي پرداخت مي‌شود. البته اين وام براي همه دريافت‌كنندگان نيست. با اعلام وزارت رفاه، تمامي افرادي كه در نوبت قبل، وام كروناي معيشتي دريافت كرده‌اند و درآمد ثابت ندارند، مي‌توانند متقاضي دريافت وام يك‌ميليون ‌توماني باشند، متقاضيان وام يك‌ميليوني از ۴ آذر بايد درخواست خود را پيامك كنند.
اين اقدامات در حالي است كه روز گذشته نيز رييس مجلس قانون الزام دولت به پرداخت يارانه كالاهاي اساسي را به رييس‌جمهوري ابلاغ كرد. بر اساس اين قانون كه هفته گذشته به تاييد شوراي نگهبان رسيد، دولت بايد تا پايان سال به ۶۰ ميليون نفر يارانه خريد كالاهاي اساسي پرداخت كند. اكنون دولت موظف است با فراهم كردن سازوكارهاي اجرايي قانون، پرداخت اين يارانه به مردم را با سرعت و دقت آغاز كند. هر چند اين طرح مجلس با مخالفت‌هايي روبه‌رو شده بود و دولت معتقد است كه براي پرداخت اين يارانه پولي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون