• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

خبرخوان

احتمال حذف نيمي از متقاضيان مسكن ملي

تا پايان آبان‌ماه ۱۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر از متقاضيان واجد شرايط طرح اقدام ملي مسكن در سراسر كشور در بانك مسكن اقدام به افتتاح حساب كرده و حدود ۱۰۰ هزار نفر بخش‌‌هايي يا همه قسمت اول آورده نقدي حدود ۴۰ ميليون تومان را واريز كرده‌اند. يعني ميزان افتتاح حساب ۳۹ درصد و ميزان واريز وجه ۲۵ درصد از كل ظرفيت ۴۰۰ هزار نفري بوده است. طبق اعلام محمودزاده، معاون وزير راه و شهرسازي متقاضياني كه پيامك دريافت كرده و اقدامي براي افتتاح حساب يا واريز وجه انجام نداده‌اند از پايان مهرماه به‌طور خودكار حذف شده‌اند، اما كساني كه پيامك دريافت نكرده‌اند هنوز فرصت دارند. اما آمار واريز وجه نشان مي‌دهد ظاهرا بخش قابل توجهي از متقاضيان تمايلي به دريافت مسكن ملي ندارند. بنابراين احتمال حذف آنها و جايگزيني از ليست رزرو بسيار زياد است.

فروش اوراق دولتي در آبان‌ماه ۴،۵ برابر شد

نگاهي به آمار منتشر شده از سوي دولت درباره حجم معاملات در عمليات بازار باز نشان مي‌دهد كه دولت از ابتداي خرداد تا ۲۰ آبان ماه امسال توانسته فضاي مناسبي را براي تامين مالي از طريق فروش اوراق تجربه كند كه بر اين اساس، در مجموع طي ۲۴ مرحله حراج اوراق دولتي در عمليات بازار باز، ۷۵ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان منابع مالي براي دولت تامين شده است. نكته حايز اهميت آن است كه فروش اوراق در آبان ماه كه اتفاقا بيشترين فراز و نشيب‌هاي بورسي هم تجربه شده و به نوعي تامين مالي را با وقفه همراه كرده است، نسبت به مهرماه رشد ۴.۵ برابري داشته است. بانك مركزي به نمايندگي از سوي دولت در خردادماه ۱۰ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان، تيرماه ۳۱ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان، در مردادماه ۱۴ هزار و ۷۵۰ ميليارد تومان، در شهريورماه ۱۰ هزار و ۳۴۰ ميليارد تومان، در مهرماه يك‌‌هزار و ۳۹۰ ميليارد تومان و در آبان ماه ۶ هزار و ۴۲۰ ميليارد تومان از طريق فروش اوراق دولتي، منابع مالي جذب كرده است.

نرخ لبنيات بايد اصلاح شود

سيد محمدرضا بني‌طبا، سخنگوي انجمن لبني با انتقاد از تصميم ستاد تنظيم بازار در افزايش نرخ شيرخام بعد از توافقات اوليه گفت: وزارت جهاد كشاورزي هزينه ناكارآمدي خود را از جيب توليدكننده و مصرف‌كننده مي‌پردازد. او در واكنش به مباحث مطرح شده درباره قيمت شير خام و تصريح وي مبني بر اينكه قيمت ٤١٥٠ تومان نرخ قطعي و رسمي شيرخام نبوده است، گفت: چگونه است كه تمام قيمت‌هايي كه در جلسه سازمان حمايت مورد موافقت قرار گرفته بود، به همان شكل در مصوبه ستاد تنظيم بازار هم مصوب شده و فقط نرخ شيرخام كه قرار بود ۴,۱۵۰ تومان باشد با ٣٥٠ تومان افزايش به ۴,۵۰۰ تومان رسيده است؟ وي با بيان اينكه قيمت ۴۵۰۰ توماني شيرخام نسبت به نرخ قبلي ٥٥ درصد افزايش يافته است، افزود: وقتي كه قيمت ٤١٥٠ تومان تعيين شد، ٣٨ درصد افزايش داشت و به تبع آن نرخ لبنيات هم حداكثر ۳۸ درصد بالا رفت ولي الان كه افزايش نرخ شيرخام را به ۵۵ درصد (۴۵۰۰ تومان) رسانده‌اند، نرخ محصولات لبني هم بايد به همين تناسب بالا برود.

واردات نهاده‌ها دست افراد خاصي است كه با رانت آمده‌اند

محمدجواد عسگري، نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه در بحث محصولات كشاورزي تاكنون خريد تضميني را اعمال نكرده‌ايم. ما در كميسيون كشاورزي اين خريد تضميني را به جد دنبال مي‌كنيم تا هم كشاورز با انگيزه توليد و هم خريدار با خيال راحت خريد كند و دست واسطه‌ها قطع شود. وي ادامه داد: متاسفانه واردات نهاده‌هاي كشاورزي دست افراد خاصي كه با رانت و واسطه آمده‌اند، افتاده است. سال گذشته ۴۵۰ ميليون دلار در اختيار نهاده‌هاي كشاورزي قرار گرفت، اما واردات انجام نشد. ما براي رفع اين مشكل‌ها اقداماتي انجام داديم از جمله اينكه به رييس بانك مركزي تذكر داديم كه وظيفه خود را درست انجام دهد، وقتي ارز مي‌دهد به نتيجه آن هم نظارت كند كه آيا واقعا براي واردات صرف شده است يا خير.

جزييات استعلام كرونايي‌ها براي صدور بليت هواپيما

ابوالقاسم جلالي، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي از اتصال كامل سيستم‌هاي فروش بليت هواپيما و همه مراحل پذيرش و سوار شدن مسافران در فرودگاه‌هاي كشور به سامانه وزارت بهداشت و استعلام مبتلايان به كرونا خبر داد و گفت: بر اساس پروتكل‌هاي بهداشتي جديد ابلاغ شده، سيستم فروش بليت هواپيما به سامانه استعلام وزارت بهداشت متصل شده است و هر مسافري كه بخواهد بليتي را به صورت اينترنتي خريداري كند ابتدا كد ملي آن استعلام شده و در صورت مبتلا بودن به كرونا كد ملي او قرمز شده و امكان صدور بليت وجود ندارد، اما اگر فردي مبتلا نباشد كد او به رنگ سبز درآمده و نهايتا به او اجازه خريد بليت داده خواهد شد. معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي ادامه داد: اگر مسافري تست كروناي مثبت با كد ملي‌اش ثبت شده باشد، قطعا اجازه استفاده از پرواز را براي انجام سفر نخواهد داشت و بر اساس پروتكل‌هاي ابلاغ شده بايد با تست منفي كرونا براي تهيه بليت هواپيما اقدام كند، چراكه در اين صورت در سيستم‌هاي مختلف عرضه بليت مجاز به استفاده از هواپيما خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون