• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

مدودف با غلبه بر همه بزرگان قهرمان شد

تاج‌گذاري مرد روس در پايتخت بريتانيا

سامان سعادت

 

دانيل مدودف با غلبه بر دومنيك تيم آخرين قهرمان ATP Finals در شهر لندن لقب گرفت. اين تنيسور روس يكشنبه شب موفق شد در حالي كه در ست نخست از حريف عقب افتاده بود كامبك بزند و عنوان قهرماني را به دست آورد. مدودف در اين بازي كه نزديك به 3 ساعت طول كشيد، ست نخست را با نتيجه ۶ بر ۴ واگذار كرد. اما در ست دوم در يك تاي‌بريك نفسگير موفق شد‍، برنده شود و درنهايت در ست سوم با برتري ۶ بر ۴ عنوان قهرماني را از آن خود كرد.

در توكيو و لندن  چه گذشت
رقابت‌هاي تنيس ATP Finals از ۱۵ نوامبر(يكشنبه هفته قبل) با حضور 8 تنيسور برتر دنيا آغاز شد. اين 8 تنيسور در 2 گروه لندن ۲۰۲۰ و توكيو ۱۹۷۰ دسته‌بندي شدند. در گروه توكيو ۱۹۷۰ نواك جوكوويچ مرد شماره يك تنيس جهان به همراه مدودف و زورف و ديه‌گو شوارتزمن حضور داشتند. رافائل نادال اسپانيايي به همراه دومنيك تيم و استفانوس سيتسيپاس و آندري روبلف نيز در گروه لندن ۲۰۲۰ قرار گرفتند.  در روز اول مسابقات دومنيك تيم توانست با نتيجه 2 بر يك از سد استفانوس سيتسيپاس مدافع عنوان قهرماني عبور كند و رافائل نادال نيز با حساب 2 بر صفر از سد روبلف گذشت. در روز دوم جوكوويچ 2 - صفر شوارتزمن را از پيش رو برداشت و مدودف با همين نتيجه زورف را شكست داد. روز سوم با شكست نادال مقابل تيم دنبال شد. در اين بازي كه هر دو ستش به تاي‌بريك كشيده شد، تنيسور اتريشي در يك ماراتن سخت پيروز شد. در اين روز سيتسيپاس هم 2 بر يك روبلف را برد. در روز چهارم زورف شوارتزمن را برد و اين تنيسور آرژانتيني را از صعود به دور بعد نااميد كرد. مدودف هم دست به كار بزرگي زد و جوكوويچ را از پيش رو برداشت.  در روز پنجم روبلف حذف شده، موفق شد دومنيك تيم كه صعودش را قطعي كرده بود، شكست دهد. نادال هم 2 بر يك از سد سيتسپاس گذشت تا با اين نتيجه نادال به دور بعد برسد و تنيسور يوناني به خانه برگردد. در روز آخر مرحله گروهي جوكوويچ در نبرد صعود توانست 2 بر صفر زورف را از پيش رو بردارد و مدوف 2- صفر شوارتزمن را مغلوب كرد تا با 3 برد كامل به دور بعد برسد. 

حذف  بزرگان
در دور نيمه‌نهايي كه روز شنبه برگزار شد، دانيل مدودف به عنوان صدرنشين گروه توكيو ۱۹۷۰ به مصاف رافائل نادال نفر دوم گروه لندن ۲۰۲۰ رفت و دومنيك تيم مقابل نواك جوكوويچ  قرارگرفت.گرچه دوم شدن نفرات اول و دوم رنكينگ جهاني در گروه‌شان اتفاق عجيبي بود اما كسي فكر نمي‌كرد در پايان ديدارهاي نيمه‌نهايي هيچ كدام از اين 2 نفر را در فينال نبينيم اما اين اتفاق افتاد. دانيل مدودف كه در دورگروهي جوكوويچ را شكست داده بود، مرد شماره 2 تنيس را هم از پيش رو برداشت. در اين بازي ابتدا تنيسور اسپانيايي ست نخست را ۶ بر ۳ برد. در ست دوم هم تا آستانه برد پيش رفت ولي كار به تاي‌بريك كشيد و اين مدودف بود كه برنده شد. در ست سوم مدودف ۶بر ۳ كار را تمام كرد و راهي فينال شد. دومين شفگتي دور نيمه‌نهايي ساعتي بعد رقم خورد. جايي كه در يك مسابقه بسيار نفسگير دومنيك تيم 2 بر يك جوكوويچ را شكست داد. در اين بازي تيم ست اول را ۷ بر ۵ برد اما در 2 ست بعدي كه هر دو به تاي‌بريك كشيده شد يك بار جوكوويچ و يك بار تيم برنده شدند تا درنهايت قصاب بلگراد هم حذف شود. اين براي دومين سال پياپي بود كه هيچ كدام از 3 تنيسور بزرگ به  فينال ATP Finals نمي‌رسيدند. اما دومنيك تيم دومين فينال پياپي‌اش را تجربه مي‌كرد. مدودف اما براي نخستين‌بار به فينال  رسيد. 

يك  قهرماني  ديوانه‌وار
يكشنبه شب بازي فينال بين مدودف و تيم برگزار شد. تيم استارت بهتري داشت. او در 3 مسابقه قبلي‌اش با مدودف به پيروزي رسيده بود. مرد شماره 3 تنيس جهان و فاتح يواس اوپن ست نخست را با نتيجه ۶ بر ۴ برنده شد. در ست دوم تيم در آستانه پيروزي و قهرماني قرار گرفت اما سماجت مدودف كه نمي‌خواست به اين راحتي فرصت فينال را از دست بدهد، باعث شد كار به تاي‌بريك بكشد. در تاي‌بريك مدودف عملكردي فراتر از انتظار به نمايش گذاشت و برنده شد و كار را به تساوي كشاند. دومنيك تيم دقيقا دچار همان وضعيت سال گذشته شد. او در سال ۲۰۱۹ و در همين سالن در فينال مقابل سيتسيپاس ابتدا ست نخست را برنده شد اما در ست دوم باخت و در نهايت دستش از جام كوتاه ماند. دژاوو كار خودش را كرد و مدودف در ست سوم توانست بازگشتي شكوهمندانه داشته باشد. اين تنيسور روس موفق شد ۶ بر ۴ به پيروزي دست پيدا كند و درنهايت فاتح ATP Finals شود. اين يك قهرماني كاملا غيرمنتظره در آخرين سال ميزباني لندن از اين رقابت‌ها بود. 
مدودف همين ماه پيش موفق شد، قهرمان مسترز پاريس شود. اصلا با همان قهرماني توانست جواز حضور در جمع بهترين‌هاي سال را به دست آورد. اين تنيسور روس كه گفته بود دوست دارم كاري كنم حريفم ديوانه شود، بهترين بازي‌هايش را در لندن به نمايش گذاشت و تمام رقبا را يكي يكي ديوانه كرد. او در فاصله كمتر از يك هفته تنيسورهاي شماره يك تا 3 جهان را به ترتيب از پيش رو برداشت. ركوردي كه كمتر تنيسوري توانسته به آن دست پيدا كند. مدودف با اين پيروزي‌ها انتقام تمام شكست‌هاي چند سال قبلش را از نفرات برتر تنيس گرفت. انتقام نيمه ‌نهايي يواس اوپن ۲۰۲۰ را از دومنيك تيم، انتقام فينال يواس اوپن ۲۰۱۹ را از رافائل نادال و انتقام شكست در اوپن استراليا ۲۰۱۹ را از نواك جوكوويچ. 
مدودف بعد از قهرماني گفت:«چه مسابقه‌اي!‌ اين يكي از بهترين پيروزي‌هاي من بود. 2 ساعت و ۴۲ دقيقه مقابل يك بازيكن شگفت‌انگيز جنگيدم.»  او در ادامه خطاب به دومنيك تيم گفت:«دومنيك! نام تو در حال حاضر در كتاب تاريخ تنيس ثبت شده. تو امسال يك گرانداسلم برنده شدي. اين شگفت‌انگيز است. تو واقعا عالي بازي مي‌كني. اميدوارم در آينده رقابت‌هاي بيشتري به اين شكل با هم داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون