• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4799 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ آذر

شكاف اقتصادي، چهره ديگر خشونت است

وجيهه قنبري

دست نگه‌دار. ما با هم برابر هستيم. جنسيت را كنار بگذار آن وقت من را چطور و چگونه مي‌بيني؟ همراه يا يك قدم عقب‌تر؟ هم‌سطح يا ضعيف‌تر؟ شايد تو هم مثل من نداني جدا كردن و جدا دانستن‌مان چه وقت و چطور شروع شد كه حالا با گذشت ساليان دراز هر كجاي دنيا كه باشيم فاصله‌اي نامرئي نمي‌گذارد در كنار هم و هم‌قدم باشيم.  قرار نيست هميشه رد دستانت را روي صورتم جا بگذاري يا مردانگي‌ات را درد كني و بر جانم بريزي. قرار نيست هميشه از مرزهايم عبور كني تا  برسي به نبايدها، يا با نگاه و كلامت در باتلاق تحقير و توهين دفنم كني. همين كه من را نمي‌شناسي و نمي‌بيني، همين كه بار معنايي زن و مرد ميراث‌دار انديشه‌اي نابرابر است، يعني من هنوز اسيرخشونت هستم.  همين كه در خانه، مدرسه و محل كار، تو در جايگاهي بالاتر نشانده مي‌شوي، يعني خشونت براي من تمام نشده، فقط چهره عوض كرده است و به‌روزتر شده است. شكاف اقتصادي و نابرابري شغلي صورت امروز خشونتي است كه به من روا مي‌داري. مجمع جهاني اقتصاد در گزارشي اعلام مي‌كند 257 سال طول مي‌كشد تا شكاف جنسيتي اقتصادي با سرعت فعلي پيشرفت، از بين برود. واقعيت اين است كه نگاه نابرابر پيشرفت را كند كرده است. واقعيتي كه هر دو آن را مي‌دانيم.  مجمع جهاني اقتصاد از سال 2006 شكاف جنسيتي را در گزارش جهاني سنجيده است. يعني علاوه بر مسائل اقتصادي، سياست، آموزش و بهداشت را نيز مورد توجه قرار داده است. 
من و تمام زنان درگير نگاهي هستيم كه به جاي «ما» ترجيح مي‌دهد از «من» و «تو» استفاده كند. همين نگاه باعث شده 45 درصد زنان جهان در سن كار شغلي نداشته باشند، آن دسته از زناني هم كه كار مي‌كنند، 60 درصد درآمد مردان را براي كار مشابه دريافت مي‌كنند.
 همين گزارش نشان مي‌دهد كه هنوز در 72 كشور، زنان از افتتاح حساب بانكي يا گرفتن اعتبار ممنوع هستند.
داووس 2020 تخمين زده بود 202 سال طول بكشد تا برابري كامل بين من و تو ايجاد شود، اما حالا پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد بيشتر از 50 سال ديگر بايد به اين زمان اضافه كرد تا در يك جايگاه اقتصادي قرار بگيريم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون