• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4804 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر

6 عضو شوراي روابط خارجي اروپا در يادداشت مشترك:

فشار حداكثري شكست خورد؛ بايدن تعامل با ايران را احيا كند

گروه ديپلماسي

۶ عضو ارشد انديشكده «شوراي روابط خارجي اروپا» از جمله «خاوير سولانا» در يادداشتي به كشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا براي احياي تعامل با ايران توصيه كرده و 4 اولويت را براي اروپايي‌ها برشمردند.
خاوير سولانا، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سال‌هاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹، «كارل بيلت» نخست‌وزير و وزير خارجه پيشين سوئد و رييس كنوني هيات ‌مديره شوراي روابط خارجي اروپا، «آليستر برت» معاون پيشين بخش خاورميانه وزارت خارجه انگليس، «ولفگانگ ايشينگر» مدير كنفرانس امنيتي مونيخ و سفير اسبق آلمان در امريكا، «ژان ديويد لويت» سفير اسبق فرانسه در امريكا و «آندرزج اولچوفسكي» وزير خارجه پيشين لهستان در يك بيانيه مشترك خواستار «احياي تعامل ديپلماتيك با ايران» شدند.
اين چهره‌هاي شناخته شده در اروپا در اين بيانيه نوشتند:«انتخاب جو بايدن، گشايشي براي تقويت روابط فراآتلانتيك در مسائل امنيتي حساس شامل ايران ايجاد مي‌كند. با توجه به كار سختي كه در ۴ سال اخير جهت حفظ توافق هسته‌اي ايران(برجام) انجام شده است، دولت‌هاي اروپايي و اتحاديه اروپا بايد هم‌اكنون صراحتا از دولت آينده بايدن و ايران بخواهند كه فورا به پايبندي كامل به توافق(برجام) برگردند. بازيگران اروپايي بايد فعالانه و به روشي هماهنگ يك نقشه راه براي حمايت از اين تلاش ترسيم كنند».
به گفته آنها «كارزار فشار حداكثري دولت ترامپ عليه ايران شكست خورده است، كارزاري كه در آن تحريم‌هاي بي‌سابقه‌ به صورت منفي بر زندگي مردم عادي ايران تاثير گذاشته است. ايران در پاسخ به اعمال مجدد تحريم ايالات متحده از سال ۲۰۱۸ فعاليت‌هاي هسته‌اي خودش را زياد كرده است و به جدا شدن از تعهدات برجام ادامه مي‌دهد. تهران همچنين در سراسر خاورميانه قدرت‌نمايي نظامي كرده است. زمان باقي مانده از دولت ترامپ شايد با توجه به اقداماتش براي پيچيده كردن بازگشت بايدن به برجام، زماني پر آشوب باشد».
در ادامه بيانيه آمده است:«گزارش‌هاي اخير رسانه‌اي نشان مي‌دهد كه خطر تشديد تنش‌هاي نظامي بين ايالات متحده و ايران وجود دارد. دولت آينده بايدن ممكن است زماني كه وارد منصب بشود با احياي شديد خصومت‌ها مواجه شود. به منظور ثبات خاورميانه حياتي است كه ايالات متحده و ايران فورا تنش‌ها را كم كنند و تعامل ديپلماتيك در طيفي از موضوعات مختلف را احيا كنند. اين اقدام بايد با جان بخشيدن به توافق هسته‌اي(برجام) شروع شود براي اينكه اين توافق يك توافق حياتي در موضوع عدم اشاعه است سپس به سمت مجموعه گسترده‌اي از موضوعات حركت كنند؛ موضوعاتي كه بي‌ثباتي منطقه‌اي را دامن مي‌زنند و براي منافع اروپا، زيانبار هستند». از نظر آنها «دولت بايدن با حمايت اروپا مي‌تواند از سيگنال مثبت دولت روحاني بهره ببرد؛ دولتي كه در 8 ماه پاياني خود قرار دارد و از هدف اعلام شده بايدن براي برگشت به برجام و اعلام آمادگي براي «قدم برداشتن در مسير ديپلماسي» با ايران استقبال كرده است. براي دستيابي به اين هدف، دولت‌هاي اروپايي و اتحاديه اروپا هم‌اكنون بايد اين اقدامات زير را در اولويت قرار دهند».
سولانا، بيلت، برت، ايشينگر، لويت و اولچوفسكي اعلام كردند، اتحاديه اروپا و دولت‌هاي اروپايي بايد هم‌اكنون 4 اولويت‌ ذيل را در نظر بگيرند: 
۱- فرانسه، آلمان و پادشاهي متحده(انگليس) بايد يك بيانيه عمومي مشترك صادر كنند و از دولت بايدن بخواهند به محض انجام مراسم تحليف رسما قصدش براي بازگشت دوباره به برجام را اعلام كند و در بيانيه خودشان از ايالات متحده و ايران بخواهند كه درباره اقدامات به منظور پايبندي دوباره هر دو كشور(به برجام) سپس توسعه دادن توافق موافقت كنند. حكومت‌هاي اروپايي و اتحاديه اروپا بايد همزمان با رجوع به كنگره امريكا در واشنگتن از بازگشت بايدن به توافق حمايت كنند.
۲- سه كشور اروپايي(فرانسه، آلمان و انگليس) بايد خواستار برگزاري جلسه كميسيون مشترك برجام تا قبل از ۲۰ ژانويه(اول بهمن روز مراسم تحليف رياست‌جمهوري بعدي امريكا) شوند. «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به عنوان رييس كميسيون مشترك بايد اعضاي كنوني اين توافق را تشويق كند كه خواستار بازگشت ايالات متحده به برجام همچنين درخواست از اين كشور براي اعلام حمايت مجدد از قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل شوند. كميسيون مشترك همچنين بايد از ايالات متحده بخواهد كه معافيت‌ها در زمينه همكاري در زمينه مصارف صلح‌آميز هسته‌اي را كه ترامپ آنها را لغو كرد در اولين فرصت ممكن دوباره صادر كند تا بازگرداندن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به عقب و نوسازي رآكتور آب سنگين اراك تسهيل شود.
۳- از الان تا ۲۰ ژانويه 3 كشور اروپايي و اتحاديه اروپا بايد يك نشست در سطح مديركل سياسي با ايران برگزار كنند تا به طور شفاف مسير پيش‌روي ايران در زمينه معكوس كردن فعاليت‌هاي هسته‌‎اي‌اش شرح داده شود. اروپايي‌ها بايد به ايران تاكيد كنند كه چنين اقداماتي، مولفه ضروري براي بازگشت كامل ايالات متحده به برجام در دولت بايدن خواهد بود. اين فرآيند بايد شامل يك گفت‌وگوي گسترده با ايران درباره اقدامات فني براي بازگرداندن برنامه هسته‎اي اين كشور به عقب، خطوط واقعگرايانه در خصوص كاهش تحريم‌ها در دولت بايدن و اقدامات اروپا براي حمايت از اقتصاد ايران شود. 3 كشور اروپايي و اتحاديه اروپا همچنين بايد با استفاده از كانال‌هاي ديپلماتيك موجود با ايران درباره تشديد تنش با ايالات متحده هشدار دهند به ويژه در عراق كه ريسك براي تنش‌ها بالاست. هر گونه تشديد تنش پيش از مراسم تحليف بايدن به طرزي شديد تلاش‌هاي ديپلماتيك را پيچيده خواهد كرد.
۴- به‌ طور موازي با در پيش گرفتن مسير هسته‌اي، كشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا بايد يك نقشه راه ديپلماتيك براي همكاري فراآتلانتيكي با دولت بايدن و طيف گسترده‌تر جامعه سياست‌گذار در امريكا براي كاستن از تنش منطقه‌اي ترسيم كنند. دولت‌هاي اروپايي بايد پيش از مراسم تحليف بايدن به مراوداتشان با ديگر بازيگران منطقه و به طور ويژه اسراييل، عربستان سعودي و امارات عربي متحده شدت بدهند، اقدامي كه هدف از آن هم ممانعت كردن از تشديد خطرناك تنش باشد و هم هموار كردن زمينه براي يك فرآيند گسترده‌تر متعاقب آن طبق تلاش‌هاي دبيركل سازمان ملل براي افزايش امنيت منطقه است. به اين اقدام براي اطمينان‌بخشي مجدد در خصوص احياي تعامل با ايران و رفع مخالفت از سوي بعضي شركاي منطقه‌اي اروپا نياز خواهد بود. به عنوان بخشي از اين رويكرد، اروپايي‌ها بايد هم‌اكنون تلاش‌ها به منظور حمايت از تلاش‌هاي فراگير ثبات‌سازي در عراق و يمن را مضاعف كنند. اين 6 شخصيت شناخته شده اروپايي در پايان يادداشتشان نوشتند:«كشورهاي اروپايي بايد به سرعت براي مهار برنامه هسته‌اي در حال گسترش ايران اقدام كنند و از دولت آينده بايدن بخواهند از جو سياسي متعاقب مراسم تحليفش براي تعامل فعالانه با ايران و معكوس كردن مسير پر تنش كنوني بهره ببرد». 
 ترجمه: فارس 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون