• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4804 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر

فيلم‌هاي شاخص پاييز و زمستان 2020

چه فيلم‌هايي شانس اسكار دارند؟

پرويز نوري

سال سختي را پشت‌سر گذاشته‌ايم؛ سالي غم‌انگيز و دلهره‌آور، سالي كه سينما به قرنطينه رفت. فيلم‌ها به آنلاين و... سينماروها ترجيح دادند در خانه بمانند. اما خود سينما هيچ‌وقت تعطيل نمي‌شود. فيلمسازها به كارشان ادامه مي‌دهند و فيلم‌ها - هر چند با احتياط- آماده نمايش مي‌شوند. دو فصل پاييز و زمستان، از قديم‌الايام فصل سينما بوده‌اند. بهترين فيلم‌ها در اين دو فصل بر پرده سينماها آمده است. در اين سال تاريك هم تلاش‌هايي صورت گرفته كه استوديوها سعي كرده‌اند بهترين‌هاي خود را عرضه دارند خاصه كه فصل جوايز گلدن‌گلوب و اسكار هم در پيش است.

در اينجا شاخص‌ترين فيلم‌هاي سال را از نظرتان مي‌گذرانيم.

 

شيكاگو 7

آرون سوركين، نويسنده و فيلمساز براي دومين فيلم خود (بعد از «بازي مالي» در سال 2011) موضوع حساس و پرسروصداي قرن بيست را برگزيده و آن هم محاكمه 7 فعال ضدجنگ است كه در شورش كنوانسيون دموكراتيك ملي سال 1968 شركت كرده بودند (نفر هشتم را گويا حذف كرده‌اند) به اين فيلم قبل از انتخابات امريكا مجوز نمايش داده نشده بود. سوركين در مصاحبه‌اي گفته بود: «ما روي يك پاركينگ پارچه كشيده بوديم و فيلم را يواشكي نشان داديم.» سرانجام «شيكاگو7» در شبكه نتفلكيس به نمايش گذاشته شد.

احترام

در اين درام موزيكال كه برمبناي زندگي خواننده بزرگ آرتا فرانكلين ساخته شده، جنيفر هادسن (بازيگر و خواننده فيلم «دختران رويايي») نقش اين خواننده ملقب به «ملكه سول» را برعهده گرفته است. هادسن 39 ساله سياهپوست گفته است: «ما با آرتا در نيويورك برخورد كرديم و اولين چيزي كه به من گفت اين بود تو به خاطر بازي نقش من اسكار ديگري خواهي گرفت.» فيلم «احترام» تصويري از جواني خواننده تواناست كه به وسيله كارگردان تئاتر ليزل تامي ساخته شده و در آن بازيگراني چون فارست ويتاكه، آورا مك دانلد و مري.جي.بليچ هم بازي دارند.

آمونياك

كيت وينزلت بازيگر اسكاري 45 ساله در اين فيلم شوخ‌طبعانه همراه با سرشه رونان (چهره محبوب فيلم «زنان») و به كارگرداني فرانسيس لي، يك بار ديگر نشان مي‌دهد تا چه حد در قالب نقش‌هاي متضاد تبحر دارد. فيلم به دنبال موفقيت «پارازيت» در سال گذشته درباره موضوعي اجتماعي بر زمينه‌اي هزل‌آميز ساخته شده؛دوره‌اي كه زنان به دليل موقعيت خطير جامعه سكوت اختيار كرده بودند. وينزلت گفته است: «نقش زني را به عهده دارم كه كمتر لبخند مي‌زند و وقتي با رابطه‌اي احساسي مواجه مي‌شود آن را مي‌توان در چهره‌اش خواند.»

پدر

آنتوني هاپكينز كه به خاطر بازي در فيلم «سكوت بره‌ها» اسكار گرفت، به نقش پدري ظاهر مي‌شود كه دچار فراموشي شده است. فيلم براساس نمايشنامه‌اي در سال 2012 را فلوريان زيلر كارگرداني كرده است. بيشترين بخش‌هاي داستان در آپارتمان‌هاي مختلف لندن مي‌گذرد. شخصيت پدر به دشواري با دخترش (اليويا كلمن) ارتباط حسي و عاطفي برقرار مي‌سازد. احتمال مي‌رود كه هاپكينز 82 ساله براي بازي اين نقش مجددا نامزد اسكار شود.

خروجي فرانسوي

در اين اثر عاشقانه و شاعرانه، ميشل فايفر در نقش شخصيت زني از يك جامعه اشرافي نيويورك بر پرده مي‌آيد. اما به قول اين ستاره فيلم شباهتي به عاشقانه «عصر معصوميت» مارتين اسكورسيزي ندارد. فايفر گفته است: «تصور مي‌كنم موضوعي بسيار غيرعادي دارد با آدم‌هايي عجيب و غريب.» در اين اثر با چاشني طنز سياه، فايفر بيوه‌اي ثروتمند است كه با پسرش (لوكاس‌هجز) و روح شوهرش (تريسي لتس) زندگي وهم‌انگيزي را مي‌گذراند.

در زندگي پيش رو

سوفيا لورن در نخستين فيلم خودش پس از يك دهه وقفه - در فيلمي به زبان ايتاليايي- در قالب يك بازمانده زمان نازي‌ها و هولوكاست به نام «مادام روزا» ظاهر مي‌شود. چهره‌ افسانه‌اي و محبوب سينما، نظير چنين نقشي را در سال 1961 در فيلم ويتوريو دسيكا «دو زن» بازي كرده و به خاطر آن اسكار گرفته بود. «در زندگي پيش رو» را پسر تهيه‌كننده كارلو پونتي و شوهر سوفيا ليني اداوردو پونتي كارگرداني كرده است. قصه فيلم در حقيقت سوفيا لورن را به خاطرات او هنگام جنگ در ناپل برمي‌گرداند.

يك شب در ميامي

ستاره سياهپوست كه در سال 2013 اسكار نقش مكمل گرفت، امسال دست به كارگرداني زده است. رجينا كينگ در اين باره گفته است: «هميشه ميل داشته‌ام تا قصه عاشقانه‌اي را به فيلم برگردانم، قصه‌اي كه پس‌زمينه تاريخي هم داشته باشد.» به همين دليل، نمايشنامه 2013 كمپ پاورز را برگزيد كه داستان آن طي يك شب در سال 1964 رخ مي‌دهد. شبي كه محمدعلي كلي در مسابقه بزرگ قهرماني سنگين‌وزن بوكس جهان مقابل ساني ليستون، او را شكست داد. همان شب بعد از آن شكست، كلي با مالكوم ايكس جشن گرفت.

آسمان نيمه شب

جرج كلوني بعد از نزديك به 20 سال بار ديگر پشت دوربين قرار گرفت. او اولين‌بار فيلم «اعترافات يك ذهن خطرناك» را با بازيگر سم راكول كارگرداني كرد و اكنون مجددا با همان بازيگر سراغ كتاب 2016 «صبح بخير، نيمه‌شب» رفته است. البته خود كلوني هم نقش يك دانشمند را عهده‌دار است كه مي‌كوشد با پنج فضانورد در فضا ارتباط برقرار سازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون